تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

طلبه شهید حجةالاسلام‌والمسلمین حسن خلیلیان

حجةالاسلام‌والمسلمین حسن خلیلیان از عالمان والا مقامى است که علوم مفید و پر ارزشى را کسب کرد و در حال روشن‌گرى و هدایت بود که دشمنان خفاش‌صفت وجود خورشید گونه‌اش را تحمل نکردند و خرقه شهادت را بر قامت او پوشاندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجةالاسلام‌والمسلمین حسن خلیلیان
حجةالاسلام‌ و المسلمین حسن خلیلیان از عالمان والا مقامى است که علوم مفید و پر ارزشى را کسب کرد و در حال روشن‌گرى و هدایت بود که دشمنان خفاش‌صفت وجود خورشید گونه‌اش را تحمل نکردند و خرقه شهادت را بر قامت او پوشاندند.

پدر و مادر حسن، از خانواده‌هاى شیرازى مقیم هند بودند و او به سال 1309 شمسى در بمبئى هندوستان متولد شد، مقدارى از درس‌هاى خود را نیز در همانجا خواند. در سال 1320 همراه با خانواده مذهبى‌اش به شیراز آمد و ادامه تحصیل داد تا این‌که دوره متوسطه را تمام کرد.

او در 25 سالگى براى ادامه تحصیل به انگلیس رفت و موفق به دریافت دکترا در فلسفه شد. پس از بازگشت نخست در محضر آیةاللّه شهید دستغیب و سپس در حوزه علمیه قم به فراگیرى علوم اسلامى و فلسفه پرداخت. او هم‌چنین از محضر علامه طباطبایى قدس‌سره بهره برد.

حجةالاسلام‌والمسلمین خلیلیان همواره کوشش داشت که طلاب به دانش‌ها و آگاهى‌هاى زمان و جامعه مجهز شوند، از این رو سال‌هاى 45 تا 47 را به تدریس زبان انگلیسى و فلسفه در مدرسه حقانى قم پرداخت. چنان به علم‌اندوزى و نشر و تدریس آن عشق مى‌ورزید، که پس از انقلاب پیشنهاد نمایندگى ایران در سازمان ملل را که توسط شهید بهشتى صورت گرفته بود، نپذیرفت. البته همین پیشنهاد، نشان از جامعیت علمى و فرهنگى این شهید داشت که مى‌توانست آینده‌اى درخشان داشته باشد.

حجةالاسلام‌والمسلمین خلیلیان، فردى والا و خود ساخته بود. از دروغ پرهیز مى‌کرد و با قرآن انس داشت. در سال 1342 او رابط امام خمینى قدس‌سره و آیةاللّه شهید دستغیب بود و نیز براى ابلاغ پیام امام خمینى قدس‌سره به اهالى استان فارس در آن سال‌ها بارها به جهرم و داراب و دیگر شهرهاى این استان مسافرت کرد.

از شهید خلیلیان کتابخانه‌اى شامل چند هزار جلد کتاب به زبان‌هاى عربى و فارسى و انگلیسى باقى مانده است که تألیفاتى هم از خود او در آن موجود است. این روحانى تأثیرگذار که در مسیر تکامل خود و جامعه‌اش تلاش مى‌نمود و مى‌توانست در آینده بخش‌هایى از خلا فکرى و فرهنگى جامعه را پر کند، مورد شناسایى گروهک‌هاى ضد انقلاب قرار گرفت، و سرانجام در فرودین سال 1361 شمسى به هنگام بازگشت از جلسه دعاى کمیل به دست منافقین کوردل در تهران ترور شد و به شهادت رسید.  



منبع: وبسایت افق حوزه