تبیان، دستیار زندگی

سینماها نوروز 97 را چطور پشت سر گذاشتند؟

فروش 21 میلیاردی اکران نوروز

اکران نوروز با فروش نزدیک به 21 میلیارد تومان رقم قابل توجهی را بجا گذاشت. فروش چشمگیری که نوید دهنده افزایش مخاطبان سینما نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
97

یک روز مانده به آغاز سال جدید غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر از افزایش قیمت بلیت سینماها داد و به این ترتیب سینماهای مدرن با بلیت 15 هزار تومانی، ممتاز 10 هزار تومانی و سینماهای درجه یک با بلیت 8 هزار تومان به استقبال سال نو رفتند. سینماها در نوروز 97 تا روز 13 فروردین 21 میلیارد تومان فروش داشتند که البته با توجه به افزایش قیمت بلیت سینما در سال جدید، این رقم بالا به دلیل افزایش تعداد مخاطب نیست. طبق آمار نوروز 97 نسبت به نوروز سال گذشته با کاهش 20 درصدی مخاطب همراه بوده است.

میزان فروش فیلم ها تا پایان تعطیلات نوروز
مصادره

کارگردان: مهران احمدی/ میزان فروش: ۶ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان 

به وقت شام

کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا/ میزان فروش: 4 میلیارد تومان
لاتاری

کارگردان: محمدحسین مهدویان/ میزان فروش: 4 میلیارد تومان

لونه زنبور

کارگردان: برزو نیک نژاد/ میزان فروش: ۳ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان

فیلشاه

کارگردان: هادی محمدیان/ میزان فروش: 1 میلیارد تومان

خرگیوش

کارگردان: مانی باغبانی/ میزان فروش: 900 میلیون تومان

فِراری

کارگردان: علیرضا داوود نژاد/ میزان فروش: ۱۸۶ میلیون تومان

بیشتر بخوانید:
نوروز 97چه ببینیم؟

اکران نوروز از زبان پخش کننده ها
پخش کنندگان و تهیه کنندگان فیلم‌های نوروزی، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا از ارزیابی وضعیت گیشه نوروزی سینما و همچنین پخش تیزرهای تلویزیونی این فیلم ها گفته اند:

همایون امکانیان / پخش نیکان فیلم/ پخش فیلم سینمایی «مصادره»: فیلم‌ها در ایام تعطیلات نوروز باید جا بی‌افتند. اکنون بیشترین چیزی که باعث جذب مخاطب و اطلاع رسانی مناسب می‌شود، تبلیغات مجازی است و ما هم برای تبلیغات مجازی این فیلم انرژی زیادی گذاشتیم به نحوی که هربار به صفحات مجازی سر بزنید از این فیلم تیزرها و عکسهای جدیدی برای مخاطب رونمایی می‌شود تا جذابیت آن بیشتر باشد.

باتوجه به اینکه هرم جمعیتی کشور ما جوان است، تبلیغات مجازی از تبلیغات تلویزیونی تاثیر بیشتری خواهد داشت و هدف اصلی فیلمهای سینمایی که جذب جوانان به سینما است از طریق فضای مجازی بهتر عمل می‌کند. در سینما نمونههایی از فیلم‌هایی داشتیم که اصلا تیزرهای تلویزیونی نداشتند و فقط با تبلیغات مجازی توانستند فروش خوبی داشته باشند و در نهایت تبلیغات شهری و محیطی و بنرها زمینه‌ای است برای تبلیغات مجازی و ازاین طریق مسیر آگاه‌سازی، اطلاع رسانی و جذب مخاطب تکمیل می‌شود.

فروش گیشه سینما تاکنون مناسب بوده است ولی برای نتیجه گیری نهایی باید تا پایان ماه صبر کنیم تا ببینیم میزان فروش‌ها چطور بوده است و برای اینکه فیلمی بتواند با هزینه ساخت متوسط یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان از طریق فروش به حداقل سود برسد باید بالای شش میلیارد تومان فروش کند و در غیر این صورت اکران فیلم هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

فیاض پارسیان/ پخش فیلم سینمایی «لاتاری»: ما پیش از اکران این نگرانی را داشتیم که «لاتاری»یک فیلم اجتماعی است و شاید نتواند در ایام نوروز به خوبی دیده شود مخصوصا که بیشتر سینماداران در شهرستان‌ها فیلم‌های کمدی را برای نمایش ترجیح می‌دهند اما با این حال برای اکران فیلم «لاتاری» خیلی از سینماداران خودشان تقاضا کردند که این فیلم را در سینماهایشان نمایش دهند.

"تبلیغات تلویزیونی این فیلم دیر شروع شد و روال مشخصی هم در تبلیغات تلویزیونی فیلم‌ها وجود ندارد. این اتفاقات باعث شده است که بعضی از مردم هنوز نمی‌دانند که این فیلم در سینماها اکران شده است در صورتی که حدود ۲۰۰ تیزر تبلیغاتی تلوزیونی داریم و بنا بر روالی که وجود دارد معمولا ۶۰ یا ۷۰ زیر نویس هم خواهیم داشت.

علی سرتیپی / مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران / پخش فیلم سینمایی «به وقت شام»: استقبال از این و با توجه به اینکه فیلم کمدی نیست در حال شناخته شدن و جا باز کردن است و امسال هم افزایش فروش و هم گاهی افزایش مخاطب داشتیم و قطعا امسال فروردین بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. صدا و سیما هم همکاری خوبی با ما کرده است و پخش برنامههای پر بیننده در تلویزیون به دیده شدن تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی هم کمک خوبی کرده است.

سعید خانی /مدیر عامل دفتر پخش خانه فیلم/ پخش فیلم «لونه زنبور»: مجموعا ۴۵۰ تیزر تبلیغاتی به این فیلم اختصاص پیدا کرده است چون مسئولین صداوسیما معتقد بودند که این فیلم خانوادگی است و از ما به خوبی حمایت کردند اما الان بحث ما بیشتر سانس گرفتن در سینماها است و از آنجایی که فیلم‌های دولتی بیشتر در این زمینه حمایت می‌شوند ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم سانسهای بیشتری به این فیلم اختصاص پیدا کند.

حبیب اسماعیلی / پخش کننده فیلم سینمایی «خرگیوش»: به این فیلم حدود ۳۱ تیزر تلویزیونی اختصاص داده شده بود و فقط هم سه یا چهار تیزر آن در یک روز پخش شد و بعد از آن بدون هیچ دلیلی تبلیغات تلوزیونی این فیلم را قطع کردند. «خرگیوش» با توجه به اینکه نه در جشنواره‌ای حضور داشته و نه از قبل برای آن تبلیغ شده، به نسبت دیگر فیلم‌های اکران شده گمنام‌تر بود اما با این حال فروش نسبتا خوبی داشته است.

در سالهای گذشته هزینه ساخت فیلمها و همچنین دستمزدها پایین‌تر بود و ولی اکنون هزینه ساخت یک فیلم کمتر از ۱ و نیم میلیارد نمیشود. اکنون هم افزایش قیمت بلیت‌ها و همچنین احداث پردیس های سینمایی جدید باعث بالا رفتن میزان فروش و میلیاردی شدن فیلم‌ها میشود در صورتی که افزایش مخاطبی نداشتیم.

غلامرضا فرجی / مدیر پخش و بازاریابی موسسه "بهمن سبز" / پخش انیمیشن سینمایی «فیلشاه»: تبلیغات تلویزیونی به صورت منسجم برای مخاطب نشده است درحالیکه جذب مخاطب به سینما مستلزم این است که تبلیغات تلویزیونی و محیطی و مجازی بیشتر شود. ما که هنوز به آنچه خواسته ما بوده نرسیده‌ایم و با توجه به اینکه اکران انیمیشن متفاوت از فیلمهای سینمایی است و فضای ویژه‌ای می‌طلبد باید از آن حمایت بیشتری شود و اگر تلویزیون بتواند به آن بیشتر بپردازد در نهایت به صنعت سینمای کشور کمک خواهد کرد. معمول است که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوبت به فیلم‌های سینمایی تیزر اختصاص داده می‌شود اما قطعا زمان پخش تیزرها هم مهم است.

احمد مختاری / دفتر پخش «هدایت فیلم» / پخش فیلم سینمایی «فراری»: این فیلم سینمایی تا ۷ فروردین هیچ تیزر تلویزیونی نداشته است و قرار بود پخش تبلیغات آن از ۷‌ فروردین ماه آغاز شود بنابر این شاید یکی از دلایل کم بودن استقبال از این فیلم با وجود آنکه در جشنواره فیلم فجر موفقیت‌هایی را کسب کرد، همین باشد.

چند خبر کوتاه از اکران نوروز
* 12 فروردین ۹۷ با استقبال بسیار مخاطبان با حدود ۲ میلیارد تومان فروش، پرفروش‌ترین روز اکران نوروزی سینماها بود و رکورد فروش روزانه سینمای ایران جابجا شد. پیش از این جمعه ۱۰ فروردین به عنوان پرفروش‌ترین روز سینماها در نوروز ۹۷ ثبت شده بود که این رکورد به فاصله ۲ روز جابجا شد.

* وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای «به وقت شام» نشست و درباره آن نوشت: «فیلم به وقت شام را دیدم. تصویری جذاب و دلنشین از پسرانی که در سایه‌سار پدرانشان قد کشیده‌اند و نسل دیروزشان را در رشادت و و انسانیت، به تماشا و شگفتی واداشته‌اند. ایران همچنان خاک دلیران است.»

* آذری جهرمی، وزیر ارتباطات بعد از تماشای انیمیشن «فیلشاه» در اینستاگرام نوشت: «کاری ارزنده و با کیفیتی بین المللی که افتخاری برای جوانان ایرانی رقم زده استو محتوای فاخر و با کیفیت حلقه مهم در زنجیره زیست بوم فضای مجازی است که تولید کنندگان این اثر به خوبی به این مهم پرداخته اند. امیدوارم بیش از پیش شاهد اینگونه آثار باشیم. برای حمایت از این جوانان تماشای این اثر را توصیه می کنم. اطمینان دارم از دیدن این اثر هنری لذت خواهید برد.»

منابع: هنر آنلاین/ ایسنا/ سینما دیلی/ صبا