تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله سعی شده تا به سوالات زیادی از شما عزیزان از جمله اینكه، اصلا در ویندوز ویستا چه چیزهایی جدید می‌باشد، چه چیزهایی تغییر پیدا كرده است و چه مسائلی را در هنگام كار باید دقت كرد، پاسخ داده شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات کاربران از ویندوز ویستا

قسمت اول

در این مقاله سعی شده تا به سوالات زیادی از شما عزیزان از جمله اینكه، اصلا در ویندوز ویستا چه چیزهایی جدید می‌باشد، چه چیزهایی تغییر پیدا كرده است و چه مسائلی را در هنگام كار باید دقت كرد، پاسخ داده شود.

تاكنون در مورد ویندوز ویستا در سایت‌های اینترنتی بسیاری اطلاعاتی منتشر شده است. ما سعی كردیم تا آنجا كه می‌شود این اطلاعات را برای شما جمع آوری كنیم و در اختیارتان قرار دهیم.

مطالب پایه

- ویندوز ویستا قرار بوده كه چه زمانی پخش شود؟

ابتدا گفته شده بود كه ویندوز ویستا قرار است در سال 2003 به بازار عرضه شود و قرار بود در حقیقت یك moderate update باشد كه شكاف‌های بین ایكس‌پی و یك OS به نام Blackcomb را پر كند. سپس مایكروسافت اعلام كرد كه این Update نام Longhorn را دارا بوده و در سال 2004 ارائه خواهد شد. پس خبرهای كوچكی منتشر شد من جمله كه نسخه ویستا در ابتدای 2007 عرضه می‌شود. و در آخر وقت ارائه پایانی 30 ژانویه 2007 شد.

- نام ویندوز ویستا از كجا آمده است؟

در جولای 2005 كه این نام اعلام شد، آقای Brad Goldberg كه سمت مدیریت توسعه محصولات ویندوز را داراست به مجله خبری News.com اعلام كرد كه این اسم حاصل چند ماه جستجو به دنبال نامی بوده است كه سادگی آسانی و قدرت را نشان دهد.

ویندوز ویستا پشتیبانی بیشتری از سخت‌افزارهای امروزی می‌كند به خصوص در تغییرات 64 بیتی آینده این سیستم عامل كامل خواهد بود.

بدینوسیله سیستم‌عامل پایه‌ای را برای نرم‌افزارهای كاربردی قدرتمندتری درست كرده است كه این كار هرگز در ویندوز ایكس‌پی عملی نبود. هنگامی كه اولین نرم‌افزارهای 64 بیتی عرضه شوند، كاربران ویستا خیالشان راحت است.

- ویندوز ویستا در مقابل جدیدترین نسخه Apple OS چگونه رفتار می‌كند؟

در World Class Awards 2005 مدل Apple OS X 104 معروف به Tiger مقام سوم را در بهترین كالای سال به خود اختصاص داد. در صورتی كه ویندوز ایكس‌پی حتی نامی ازهم از خود به ثبت نرسانید. اما در مقابل در CES 2006 ویستا توانست جایزه اصلی را به دست بیاورد با وجود ویندوز ویستا فاصله تا OS X كمتر می‌شود.

این كم شدن فاصله‌ها به علت بوجود آمدن ویژگی‌های بسیار زیاد در ویستا مانند جلوه‌های سه بعدی و یا جستجو توسط Widgets)Gadgets) می‌باشد. كه در OS X «ببر» از قبل وجود داشته است.

با Leopard كه سیستم‌عامل بعدی اپل می‌باشد، كاربران Mac عملكردهای جدیدی را خواهند داشت كه در ویندوز نیست. مثلا ماشین حساب Leopasd كه Backup Utility آن در عملكردها از ویستا بسیار بالاتر است.

- ویندوز ویستا از سیستم شما چه می‌خواهد؟

می‌توان گفت كه حداقل توقعات ویستا زیاد نمی‌باشد. برای راه‌اندازی Home Basic احتیاج به یك پردازنده 800 مگاهرتز، 512 مگابایت رم و یك كارت گرافیك مجهز به سیستم SVGA می‌باشد. علاوه بر این احتیاج به حداقل 20 گیگابایت حافظه هارد بوده كه 15 گیگابایت آن باید كاملا آزاد باشد اما كسانی كه می‌خواهند از Vistas Aero استفاده كنند مطمئنا برای مثال احتیاج به كارت گرافیكی پشتیبانی كننده از DirectX 9 كه از Pixel Shader 2.0 نیز پشتیبانی كند، دارند. این كارت گرافیكی باید دارای درایور Windows Vista Display Driver Model  یا WDDM و حداقل 128 مگابایت حافظه باشد.

- آیا ابزاری وجود دارند كه به من كمك كنند تا بفهمم كه آیا كامپیوتر من برای ویستا آماده است

مایكروسافت نرم افزاری برای اینکار معرفی کرده به نام Windows Vista Upgrade Advisor که در سایت این شرکت موجود می باشد. پس از دانلود كردن Advisors و نصب آن، این ابزار سیستم شما را كنترل كرده و گزارشی ارائه می‌دهد. در این گزارش تمامی برنامه‌های كاربردی نصب شده و درایورها لیست شده‌اند و همچنین نشان داده می‌شود كه آیا این برنامه‌ها در ویستا نیز كاربردی دارند یا نه.

- پس از ویستا منتظر چه چیزی باشیم؟

هنوز اطلاعات زیادی در مورد نسخه بعدی وجود ندارد اما به گفته بعضی‌ها نام Blackcomb را به آن داده‌اند و قرار است با نام Vienna عرضه شود. این نام كه از طرف مایكروسافت انتخاب شده است جمعی از نام شهرهای مختلف در دنیاست. اینكه این سیستم‌عامل كی عرضه می‌شود را هنوز كسی نمی‌داند. اما بنا به گفته‌های استیو بالمر، مدیر اجرایی ارشد مایكروسافت، قرار است كه فاصله 5 ساله ما بین عرضه دو سیستم عامل دیگر تكرار نشود. پس این امكان وجود دارد كه Vienna تا سال 2012 به بازار ارائه شود.

- اولین Service Pack متعلق به ویستا كی ارائه می‌شود؟

امكان دارد كه در همین امسال اولین Service Pack عرضه شود.

- داستان Win FS به كجا رسیده است؟

WinFS قرار بوده است كه جای سیستم فایل فعلی ویندوز بیاید. قرار بود بانك اطلاعاتی عرضه شود كه خصوصا برای سوالات جستجو و طبقه‌بندی اطلاعات طراحی شده باشد.

مایكروسافت باید دست از این طراحی برمی‌داشت چرا كه اجرا و طراحی نهایی آن بسیار سخت و دچار مشكلاتی شد. گرچه زیاد در مورد این مسئله از طرف مسئولان با علاقه صحبت نمی‌شود اما قرار است در نسخه بعدی ویندوز دوباره سعی در طراحی و تكمیل آن شود.

نسخه‌های ویستا

- جریان نسخه‌های مختلف ویستا چیست؟

قسمت‌بندی ویستا در پنج بخش جداگانه مسئله جدیدی نیست. گر چه ویندوز ایكس‌پی در دو نسخه Home و Professional به بازار عرضه شد، مایكروسافت دو نسخه OEM را نیز عرضه كرد: Media Center Edition و Tablet PC Edition. می‌توان گفت كه بخش‌های مربوط به عملكردهای نسخه‌های چهارگانه ایكس‌پی به گونه جدیدی در چهار نسخه متعلق به ویستا ظاهر شده‌اند.

انتخاب سیستم‌عامل درست واقعا راحت است. اگر از لحاظ سخت‌افزاری دارای حداقل تقاضاهای ویستا می‌باشید، اگر علاقه‌ای به Aero-Interface ندارید، اگر نیازی به ارتباط با سرورهای ویندوز ندارید و همچنین با عملكردهای Media Center یا Tablet-PC سروكار ندارید نسخه Home basic برای شما عالی خواهد بود.

اگر كمی بیشتر خرج كنید، می‌توانید صاحب Home Premium شوید كه نه تنها دارای Aero می‌باشد بلكه Media Center نیز در صفحه نمایشگر آن قابل مشاهده است و از این نسخه به بعد به عنوان 64 بیتی نیز وجود خواهد داشت.

اگر احتیاج به ارتباط با یك Windows Server domain دارید، لازم است دارای Business Edition باشید. اگر به Media Center و عملكردهای Business نیازمندید باید Ultimate Edition را انتخاب كنید این نسخه واقعا تمامی عملكردهای موجود در ویستا را دارا می‌باشد.

- من یك Tablet PC دارم. آیا می توانم و یا باید ویستا را روی آن نصب كنم یا نه؟

بله، در صورتی كه نسخه‌ای از ویستا را تهیه كنید كه از عملكردهای Tablet PCها پشتیبانی كند: Ultimate، Enterprise، Business، Home Premium. قبل از خرید باید حتما سخت‌افزار خود را با نیازهای ویستا چك كنید. بسیاری از Tablet PCها واقعا ضعیف می‌باشند و برای ویستا مناسب نیستند. آن نسخه‌هایی از ویستا كه از Tablet PC‌ها پشتیبانی می‌كنند، ویژگی‌های جدیدی را برای نوشته‌های دستی ارائه داده‌اند. در این حالت كنترل بیشتری نسبت به Tablet Input Panel  یا TIP یعنی همان مكان مورد نظر برای یادداشت خواهید داشت. قیافه ظاهری نشانگر، بیان می‌كند كه در حال حاضر كامپیوتر در حال چه كاریست و حركت‌های دست كه نام Flicks را به خود گرفته‌اند، به شما اجازه مسیریابی سریع و راحت را می‌دهند.

مسئله جانبی كه برای تمام كاربرانی كه تاكنون از نسخه Tablet PC ویندوز استفاده نكرده‌اند این است: ویندوز ویستا شناسایی صدا و دست خط را به صورت كامل پشتیبانی و ارائه می‌كند.

- نسخه Business چه چیزهایی در بردارد؟

یكی از مسائل مهم موجود در این نسخه، امكان ارتباط با یك Windows server domain و دسترسی به اطلاعات آن می‌باشد. چنین عملكردی در ویندوز XP Professional نیز قابل مشاهده بود.

به قرینه ویندوز ایكس‌پی، ویستا Business هم برای مثال امكان دسترسی از راه دور به یك كامپیوتر توسط Remote desktop را دارا می‌باشد.

- نسخه Ultimate چه چیزی در بردارد؟

نسخه Ultimate بیشتر برای آن دسته از كاربرانی می‌باشد كه ویندوز ویستا را با تمامی عملكردهایش می‌خواهند برای مثال عملكرد كامل PC-backup و یا Blitlocker كه قفل كننده كامل هارد می‌باشد. مایكروسافت گفته است كه به عنوان هدیه به كسانی كه نسخه Ultimate را خریداری می‌كنند، مجانی برای دانلود عملكردهای بسیار زیادی را ارائه خواهیم داد. خریداران ویندوز ویستا Ultimate در یك جعبه هم نسخه 32 بیت و هم 64 بیت را دریافت می‌كنند و امكان دسترسی به تمامی زبان‌ها برای سیستم عامل را دارا می‌باشند.

- سیستم 64 بیت چه چیزهایی برای من دارد؟

كاملا مانند نسخه 64 بیتی ویندوز ایكس‌پی، نسخه 64 بیتی ویندوز ویستا هم مانند نسخه 32 بیتی آن می‌ماند. اما نسخه 64 بیتی اجازه استفاده از برنامه‌های كاربردی 64 بیتی و هم 32 بیتی را می‌دهد و بیشتر از 4 گیگابایت از RAM آن را می‌توان استفاده كرد.

نسخه‌های 64 بیتی نرم‌افزارهای كاربردی مانند Video‌و Foto و CAD و بعضی از ابزارها امكانات بیشتری را نسبت به همان نرم‌افزار‌ها در نسخه 32 بیتی ارائه می‌دهند. پس بهتر است كه از سیستم عامل 64 بیتی استفاده كرد.

- آیا می توانم از ویندوز ویستا بر رور Mac ‌استفاده كنم؟

بله، دو راه برای استفاده از سیستم‌های ویندوز بر روی Mac وجود دارد. Parallel و Apple's Boot Camp

منبع: مجله علم الکترونیک و کامپیوتر

مطالب مرتبط:

امن‌تر از ویندوز

ویندوز Vista برای نوت‌بوك‌ها

هشت سؤال رایج در مورد ویستا

نرم‌افزارهای سازگار با ویستا

كرك ویستا، یك تروجان است

جنجال در مورد نسخه آینده ویندوز

صبر کنید! ویستا نخرید!

ارتباط ویستا با عمرباطری‌ها

کرم اینترنتی با عنوان جعلیIE7

ویندوز XP به فراموشی سپرده می‌شود