تبیان، دستیار زندگی

پارک جنگلی ناهارخوران در شهر گرگان

قدیمی ترین گردشگاه استان گلستان که تقریبا هر مسافری که به شهر گرگان سفر می کند بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران را در برنامه سفرش قرار می دهد. درختانی سر به فلک کشیده و باستانی که در جوار آن ها امکانات مورد نیاز برای اقامت و یا پیکنیک برای گذراندن روزهایی شاد همراه با اعضای خانواده فراهم شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پارک جنگلی ناهارخوران

 شهرت پارک به حدی زیاد است که بسیاری از افراد پس از شنیدن نام گرگان به یاد جنگل های نهارخوران می افتند. پارک تنها چهار کیلومتر با شهر فاصله دارد.

پیشینه پارک

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی به عصر ژوراسیک برمی گردد. گفته ها و شنیده ها اینگونه می گویند که زائران شهر گرگان پس از بازگشت از زیارت خانه خدا و یا بارگاه مقدس امام رضا (ع) در راه بازگشت همراه با کاروان در ابتدا به کوه های جنوب شهر می رسیدند و آن جا مکانی بود که اعضای خانوداه پس از مدت ها دوری به استقبالشان می آمدند و دیداری تازه می کرند. آن ها در منطقه کنونی ناهارخوران به صرف ناهار می پرداختند که موجب شد امروزه نام آن به پارک جنگلی ناهارخوران شهرت یابد. از سال ۱۳۳۸ قسمت زیادی از پارک برای ایجاد تفرجگاهی برای مردم شهر گرگان توسط سازمان جنگل ها و مراتع در اختیار شهرداری قرار گرفت.

پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل آب و هوای مناسب و چشم انداز دل انگیز در نزدیکی شهر مورد توجه ساکنان آن بوده است. می توان گفت این پارک جنگلی برخلاف سایر پارک ها به صورت خودجوش توسط اهالی شهر در زمان های قدیم تجهیز شده است. در فصل تابستان و روزهای گرم سال مردم به روستای زیارت ییلاق ناهارخوران می رفتند و از هوای مطبوع آن بهره مند می شدند.
پارک جنگلی ناهارخوران

جغرافیا و دسترسی منطقه
پارک جنگلی ناهارخوران در چهار کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. امروزه مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار دارد که ۱۶۸ هکتار از آن از سال ۱۳۳۸ توسط شهرداری اداره شد و امکانات رافاهی در آن تاسیس گردید. ارتفاع منطقه به طورمیانگین ۴۵۰ متر بالاتر از سطح دریا است که حتی در برخی مناطق به ۹۰۰ متر نیز می رسد. امروزه به سادگی و حتی با کمی تلاش بیشتر پیاده از طریق بلوار ناهارخوران که در انتها به میدان ناهارخوران ختم می شود، می توانید به پارک برسید.

آدرس: شهر گرگان، ۸ کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب، بلوار ناهارخوران

کوهنوردی
اگر اهل ورزش کردن و کوهنوری بخصوص در مناطق خوش آب و هوا و جنگلی هستید مکان درستی را انتخاب کرده اید. می توانید از میان جنگل های انبوه و سر به فلک کشیده مسیر خود را طی کنید در طی راه پله های قدیمی و سنگی وجود دارد که مسیر را کمی آسان تر می کند. از سمت غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران وارد مسیر اصلی کوهنوری شوید. مسیر اصلی صعود به سفید چشمه و اگر تمایل داشته باشید ارتفاعات بالاتر از آن می رسد. اگر مسیر جنگل نوردی را انتخاب کنید پس از ۵ کیلومتر پیاده رودی به پارک جنگلی زیبای النگدره می رسید که زیبایی هایش بی انتهاست.

جاذبه های پارک
اکثر نواحی مورد توجه گردشگران در نزدیکی بلوار قرار دارند. تپه باباطاهر همان طور که از نامش مشخص است تپه ای در کنار بلوار ناهارخوران است که پس از بالا رفتن از آن می توانید چشم اندازی فوق العاده و زیبا از شهر و زیبایی های اطراف پارک جنگلی ناهار خوران داشته باشید. ناحیه معروف به پارادایز (در زبان انگلیسی به معنی بهشت) نیز ساخته شده که تمامی امکانات تفریحی برای سپری کردن یک روز به یاد ماندی در آن تعبیه شده است. این امکانات شامل انواع رستوران، هتل، شهربازی کودکان، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، بازارچه خرید و…. می شود.

در کناره های بلوار ناهارخوران جنگل های مصنوعی درخت کاج همیشه سبز کاشته شده اند که محل بسیار مناسبی برای نشستن در میان سبزه ها می باشند.

در میان این درختان سرسبز چشمه های فراوانی از دل زمین جوشیده اند که مشهورترین آن ها سفید چشمه است. متاسفانه حجم آب اکثر چشمه ها در سال های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است اما هنوز یکی از زیبایی های آن به شمار می روند. رودخانه زیارت که از ارتفاعات روستای زیبای زیارت سرچشمه می گیرد تنها رودخانه جاری در میان ناهارخوران و جزو حوضه آبریز قره سو است که مسافت ۴۰ کیلومتری را طی می کند. رودخانه علاوه بر زیبایی بخشیدن به منطقه یکی از منابع تامین آب شهر گرگان نیز به حساب می آید.
پارک جنگلی ناهارخوران

پوشش گیاهی و جانوری
متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای بی رویه، از بین رفتن طبیعت بکر و شهری شدن ناهارخوران جانوران زیادی در آن زندگی نمی کنند. شب ها و یا هرزمانی که انسان ها منطقه را برای مدتی ترک کنند سر و کله حیوانات کم کم پیدا می شود این جانوران شامل: گراز ، شغال ، خفاش ، موش ، راسو ، سنجاب ، عقاب ، شاهین ، قمری ، جغد ، سهره ، ریسک و مارمولک جنگلی می شود.

پوشش گیاهی این منطقه معتدل خزری و از نوع جنگل های هیرکانی است البته انسان ها نیز در آن دخالت کرده اند و درختانی غیربومی در آن کاشته اند. در حال حاضر درختان بلوط ، انجیلی ، ممرز ، افراپلت ، نمدار ، گیلاس وحشی ، آزاد ، خرمندی و درخچه های تمشک ، کوله خاس ، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج ، سرو ، ماگنولیا ،شمشاد ، برگ نو ، بید مجنون ، پاپیل و مینا در آن دیده می شوند.

اگر قصد اقامت در ناهارخوران را دارید می توانید در هتل ها، خانه های محلی، کلبه های جنگلی و یا کمپ شب را به صبح برسانید. هوای منطقه نسبت به شهر خنک تر است و میزان بارش در آن زیاد است. بنابر این اگر قصد فرار از گرما و سپری کردن روزهایی در آب و هوای ییلاقی را دارید فصل تابستان را انتخاب کنید. فصل پاییز، پادشاه رنگ ها با مه های که هر از گاه در جنگل دیده می شوند. زیباترین روزها برای سفر به ناهارخوران می شوند. در سفر به این پارک زیبا دقت داشته باشید که به حفاظت از طبیعت بپردازید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت