تبیان، دستیار زندگی

لاله های روحانی؛

شهید حجة‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدتقى آل‌احمد طالقانى

عالم متقى و مجاهد بزرگوار شهید حجة‌الاسلام والمسلمین سید محمدتقى آل‌احمد طالقانى، نماینده مرجع عالى‌قدر شیعیان، آیة‌اللّه العظمى بروجردى قدس‌سره در مدینه منوره بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجة‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدتقى آل‌احمد طالقانى
او در سال 1325 قمرى در خانواده‌اى اهل علم متولد شد؛ و پدرش آیةاللّه سید احمد طالقانى، از علماى منطقه بود. سید محمدتقى چند سالى را در شهر قم تحصیل کرد و سپس به نجف اشرف مهاجرت و از محضر آیة‌اللّه العظمى سید ابوالحسن اصفهانى قدس‌سره و دیگر اساتید گران‌سنگ آن دیار بهره‌مند شد.

این عالم طالقانى پس از آن‌که در علم و عمل به درجات درخشانى رسید، مورد توجه علماى درجه اول از جمله آیةاللّه العظمى بروجردى قدس‌سره قرار گرفت که پى آن در اواخر سال 1370ق همراه خانواده‌اش به حج عزیمت نمود و بعداز اعمال عبادى حج، حسب‌الامر آیة‌اللّه العظمى بروجردى به مدینه منوره عزیمت کرد و امر هدایت و ارشاد شیعیان آن مکان و نیز راهنمایى حجاج بیت‌اللّه الحرام را عهده‌دار شد.

او با توجه به تبلیغات وهابیون علیه شیعیان، جلسات مذهبى را در مدینه و اطراف آن از قبیل باغات عوالى، قربان و قبا برقرار کرده و اقداماتى نظیر ایجاد سایبان براى مرقد شریف ائمه علیهم‌السلام در بقیع، مفروش نمودن مسجدالنبى و ساختن حسینیه انجام داد.

شهید حجةالاسلام‌والمسلمین سید محمدتقى آل‌احمد، در ماه صفرالمظفر 1372 قمرى جهت ارائه گزارشى به محضر آیة‌اللّه العظمى بروجردى قدس‌سره و بهره‌مندى از رهنمودهاى معظم‌له، به حضور ایشان شرفیاب شد و مطالبى را به عرض ایشان رسانید و مجدداً به مدینه منوره مراجعت نمود.

ولى روز سه‌شنبه 14 شعبان 1372 قمرى به درجه رفیع شهادت نائل آمد و بدین‌سان جنایتى دیگر در پرونده جنایات وهابیون نوشته شد. درباره کیفیت به شهادت رسیدن آن روحانى فقید، پسرش این‌گونه مى‌گوید: مردى که در محل اقامت ما سکونت داشت به بیمارى سختى که مشرف به مرگ بود، مبتلا گشت. او پس از آن‌که به واسطه نذر شفا یافت، مهمانى اطعام برپا کرد و از من و پدرم دعوت به عمل آورد. منزل ما روبروى حسینیه عمرانى‌ها بود و پدرم در آن حسینیه نماز جماعت مى‌خواند، آن شب من منتظر پدر بودم تا با هم به مهمانى برویم. بعد از مدتى ایشان را دیدم و پرسیدم مگر شما به مهمانى نمى‌روید؟ گفتند: بله و حالا از مهمانى برمى‌گردم. آن شب ایشان طبق روال همیشگى سحر برخاستند و در این اثنا فریادى زدند (در اثر استفراغ شدید) و افتادند و در حالى که بنده بالاى سرشان بودم و قبل از آن‌که دکتر بیاید دارفانى را وداع فرمودند. پسرش مى‌افزاید: من فکر مى‌کنم علت مسمومیت ایشان همان خوردن غذایى بود که درآن مهمانى به خوردش داده بودند.

بدن مطهر آن شهید سعید، پس از غسل و کفن در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.



منبع: وبسایت افق حوزه