تبیان، دستیار زندگی
این نكته‌ها نباید از نظر مخفی بماند؛جنگ به انقلاب ما تحمیل شد و باید تحلیل شود كه چرا جنگ تا سال 67 طول كشید. این تحلیل‌ها هم به نفع امام(ره) و انقلاب خواهد بود... بعد علمی و محاسبه‌گرانه جنگ نیز باید عنوان شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دری که تا ابد باز است!

دفاع مقدس

چکیده: این نكته‌ها نباید از نظر مخفی بماند؛جنگ به انقلاب ما تحمیل شد و باید تحلیل شود كه چرا جنگ تا سال 67 طول كشید. این تحلیل‌ها هم به نفع امام(ره) و انقلاب خواهد بود... بعد علمی و محاسبه‌گرانه جنگ نیز باید عنوان شود، باید گفته شود در عین حال كه نظامی ها حرفه‌ای نبودند یك جاهایی اشتباه كرده‌اند ولی با این حال برای انجام یك عملیات ماه‌ها محاسبه و كار علمی انجام می‌شد.

رحیم پور ازغدی

اولین جلسه آموزشی راویان فتح با رویكرد ضرورت انتقال مفاهیم سوم خرداد به نسل سوم انقلاب در مشهد برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این جلسه، حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به" مظلومیت لجستیكی رزمندگان ایرانی، و تحقق وعده های الهی " اشاره و تصریح كرد: این نكته‌ها نباید از نظر مخفی بماند؛جنگ به انقلاب ما تحمیل شد و باید تحلیل شود كه چرا جنگ تا سال 67 طول كشید. این تحلیل‌ها هم به نفع امام(ره) و انقلاب خواهد بود.

وی تاكید كرد: بعد علمی و محاسبه‌گرانه جنگ نیز باید عنوان شود، باید گفته شود در عین حال كه نظامی حرفه‌ای نبودند یك جاهایی اشتباه كرده‌اند ولی با این حال برای انجام یك عملیات ماه‌ها محاسبه و كار علمی انجام می‌شد.

رحیم پورازغدی ادامه داد: برخی می‌گویند از نسل سوم انقلاب باید ترسید اما به نظر من باید امیدوار باشیم این نسل بسیار خوب و مستعد است. اگر با نسل سوم انقلاب رفیق شویم و آنها را درك كنیم به راحتی آنها نیز درك می‌كنند زیرا فطری هستند و درباره كلمه حق هیچ آدم فطری مقاومت نمی‌كند.

رحیم پورازغدی كه در فرهنگسرای غدیر مشهد سخن می‌گفت، خاطر نشان كرد: حقیقت مانند نور راه خود را در تاریكی و ظلمت باز می‌كند و متوقف نمی شود اگر متوقف شد و در حال گندیدن بود و بوی كهنگی داد معلوم می‌شود كه حقیقت نیست.

وی گفت: جنگ یك جسم و یك روح داشت، جسم جنگ مانند هر جسم تاریخی كهنه می‌شود و مشمول دوره زمان می‌شود و دوره آن می‌گذرد و فراموش می‌شود و اگر هم تلاش كنیم که تازه نگه داریم امكان ندارد زیرا خود ما نیز رفتنی هستیم. تمام اجسام تاریخی رفتنی هستند اما این روح جنگ است كه باید زنده بماند و زنده است.

اگر با نسل سوم انقلاب رفیق شویم و آنها را درك كنیم به راحتی آنها نیز درك می‌كنند زیرا فطری هستند و درباره كلمه حق هیچ آدم فطری مقاومت نمی‌كند.

رحیم پورازغدی با تاكید بر اینكه " از جهاتی در هر انقلابی باید از نسل سوم آن نگران بود زیرا زمان انتقال مطلب از فرهنگ به یك فرهنگ دیگر است " خاطر نشان كرد: اگر میان نسل 3، 4 ، 5 و ششم افرادی تربیت شده نبودند امروز خبری از حسین(ع) ، عاشورا و كربلا و پیامبر(ص) نبود. این نكته را باید به نسل سوم گوشزد كرد كه قبل از این كه جسم و فیزیك جنگ به عنوان اتفاقات خارجی و نظامی مطرح شود باید از متافیزیك جنگ، روح جنگ، جهاد و اخلاص صحبت كنیم زیرا هیچ وقت كهنه نمی شود.

دفاع مقدس

وی با اشاره به اینكه"با نگاهی به سیره رسول‌الله (ص) متوجه می‌شویم كه تحت تاثیر تاریخ صدر اسلام، به جبهه رفته‌ایم" گفت: زمان جنگ و غزوه‌ها وقتی می‌خواستند به زخمیان آب دهند می‌گفت آب را به نفر بعدی بدهید، این کار تا زمانی اتفاق می‌افتاد که همه شهید شدند این واقعیت را می‌توان در سطح دیگر در جبهه‌های ایران مشاهده كرد.

او یادآور شد: راویان كربلا گفته‌اند مادری فرزندش را به میدان فرستاده است وقتی كه سر فرزندش را به سمت وی پرتاب كرده‌اند دوباره همان سر را به سمت دشمن فرستاده است كه ما چیزی را كه در راه خدا بدهیم پس نمی‌گیریم همین صحنه‌ها را در زمان جنگ می‌توان دید كه استخوان‌های پسری را برای مادرش آوردند و او گفت چرا آوردید چیزی را که در راه خدا دادم پس نمی‌گیرم.

وی گفت: بین ما هم هستند کسانی که به جبهه رفتند. چه كسی است كه بگوید یك دفعه رفتن به جبهه بس است. با اینكه خسته می‌شدند ولی دوباره به جبهه‌ها باز می‌گشتند و در این بین چقدر شناسنامه دستكاری شد.

رحیم پور ازغدی تصریح كرد: باید به نسل سوم گفت صحبت از تاریخ خود و گذشته نیست بلكه صحبت از آینده است، در ظاهر ممكن است كه از گذشته صحبت شود ولی در واقع درباره آینده بحث می‌شود.

ما شعارهای مرگ بر شوروی، صدام، اسراییل و آمریكا سر دادیم و اینک این شعارها محقق شده است، شوروی كه كل جهان در دستش بود از هم متلاشی شد، صدام باخفت از پا درآمد، و ابهت اسراییل در جنگ 33 روزه شكسته شد

وی با اشاره به اینكه " جنگ از نظر تاریخی دری را باز كرد كه تا ابد باز است " گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد شهادت و مفهوم آن به دست فراموشی سپرده می‌شد، انقلاب و جنگ در ایران این مفهوم را غبارروبی كرد.

ازغدی افزود: اگر دشمن به ایران نگاه چپ نمی‌كند به خاطر ارتش رسمی و حكومت نیست بلكه از مردم می‌ترسد، همین آدم های ساده و آرام در زمین كشاورزی، بقالی، دانشگاه، سبزی فروشی، بمب هایی هستند كه برای اشغالگران و دشمن خطرناك‌اند.

وی كه در جمع راویان فتح مشهد سخن می‌گفت،با اشاره به این كه،" کل مردم در دفاع مقدس مطرح نیست؛ بلكه یك بخشی از مردم بودند كه در كل ایران شامل چند صد هزار خانواده بودند همین چند صد هزار خانواده 4 تا 5 فرزند به جبهه‌ها می فرستادند و یا در بیمارستان یا سردخانه بودند" تصریح كرد: همسایه‌هایی هم که به جبهه نرفته بودند می‌گفتند كه آقازاده هنوز بازنگشته؟ انشاء‌الله به سلامتی بر می گردد و اگر شهید می‌شدند می‌گفتند مگر ما نگفتیم نروید و بقیه نیز متلك می‌گفتند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر این كه" باید تاریخ عملیات‌ها گفته شود، در عین حال گفت: ولی ذكر تاریخ عملیات بدون ذكر روح جاری در آن ارزشی ندارد.

دفاع مقدس

وی با اشاره به این که جنگ ایران با عراق جنگ جهانی سوم بود، گفت: در این جنگ شیخ‌نشین‌های منطقه میلیاردها دلار پول به عراق می فرستادند و آمریكا مستشار و آخرین اطلاعات ماهواره‌ای را در اختیار عراق قرار می‌داد.

پورازغدی به" عملیات كربلای 4" اشاره كرد و گفت: در این عملیات افراد زیادی شهید شدند بعدها معلوم شد كه اطلاعات محل تجمع نیروی های ایرانی توسط ماهواره‌های آمریكایی در اختیار عراق قرار گرفته است ولی با این حال خود عراقی‌ها اذعان می كنند كه با وجود اینكه می‌دانسته‌اند ایرانی‌ها در حال حمله هستند ولی نمی‌توانستند جلوی آنها را بگیرند.

وی با یادآوری اینكه " دنیا به ما سیم خاردار نمی‌فروخت ولی انواع اسلحه ها را به عراق می داد" در خصوص نحوه انتقال مفاهیم دفاع مقدس گفت: این صحنه‌ها امانت الهی هستند كه در دست شما است راویان نباید تنها سخنرانی كنند.

رحیم پورازغدی" با ارایه فرمولی " در این باره خطاب به راویان فتح یادآور شد: باید خود را جای مخاطب قرار دهید او نیز به تبع خود را جای شما قرار می‌دهد خالی‌بندی نباید كرد.

وی افزود:خیلی‌ها بودند كه در جبهه به علت آستانه تحمل پایین وقتی زخمی می‌شدند ناراحت می‌شدند ولی عده‌ای نیز بودند در حالی كه چشمشان از حدقه درآمده بود، امحا و احشا آنها بیرون ریخته بود، زانوهایشان بر خلاف جهت شكسته بود ولی ناله نمی‌كردند تنها زیر لب ذكر یا الله می‌گفتند تا شهید می‌شدند.

رحیم پورازغدی با اشاره به این كه " این صحنه ها را خود شاهد بوده است " تصریح كرد: ما شعارهای مرگ بر شوروی، صدام، اسراییل و آمریكا سر دادیم و اینک این شعارها محقق شده است، شوروی كه كل جهان در دستش بود از هم متلاشی شد، صدام باخفت از پا درآمد، و ابهت اسراییل در جنگ 33 روزه شكسته شد، اتفاقاتی كه در لبنان و فلسطین رخ می‌دهد به نام انقلاب ایران ثبت می‌شود و شیعه عزت یافته است.

دفاع مقدس

رحیم پورازغدی با تاكید بر اینكه " در كشورهای غربی برای كهنه سربازان خود احترام فوق العاده‌ای قائل هستند و هنوز نیز برای آنها روی بنای سرباز گمنام گل می نهند "گفت: آنها از هیچ، موزه جنگ ساخته‌اند از میخی كه معلوم نیست كجا در پوتین سربازشان فرو رفته است ولی ما با این گستره مفاهیم و فعالیت ها چه كرده‌ایم؟.

وی تصریح كرد:باید بر انتقال مفاهیم جنگ در ابعاد حماسه و شجاعت ،غلبه بر ترس و مرگ، خاطرات عرفانی و روحانی و وصیت نامه های شهدا، تكیه شود.در عین حال نیز باید عنوان شود كه رزمندگان اسلام لطیف‌ترین احساسات را داشتند و خشونت‌طلب نبودند، به طوری كه حاضر نبودند لانه مورچه‌ها را برای ایجاد سنگر خراب كنند. كجا این رزمندگان ما مانند كماندوهای آمریكایی كه خون می آشامند و آموزش می‌بینند كه سر مردم را گوش تا گوش ببرند، قابل مقایسه هستند.