تبیان، دستیار زندگی
مسلم است که خانواده یک پایگاه اجتماعی است و همانطور که قبلاً هم اشاره شد برای ادامه و ثبات یک ساختار هر چند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهاد محبت

با چادر سفید می روم ، با چادر سیاه بر می گردم(2)

پروانه های  بی ادعا

مقاله قبل ( با چادر سیاه تا چادر سفید )

مسلم است که خانواده یک پایگاه اجتماعی است و همانطور که قبلاً هم اشاره شد برای ادامه و ثبات یک ساختار هر چند کوچک ، ترسیم جایگاه برای اعضاء همراه با شناخت حقوق و تکالیفشان لازم و ضروری است.

بنابراین اگر بخواهیم به این موضوع به صورت ریشه ای و عمیق نگاه کنیم باید به عنوان پدران و مادران جامعه ، به دختران و پسرانمان، همان ابتدا جایگاهشان را نشان دهیم و آنان را قدم به قدم از پله های زندگی بالا ببریم و در متن زندگی ، تجربیات تلخ و شیرین را به آنان یاد دهیم .

برخلاف بعضی  ادیان ، اسلام به عنوان کامل ترین دین ، این جایگاه را ترسیم کرده و انسان را به سمت اهداف عالی و کمال راهنمایی کرده است.

خداوند متعال در قرآن و  ائمه معصومین در سیره ی رفتاری و گفتاریشان ، بدون آنکه یکی اززن و مرد را بر دیگری برتری دهند ،عزت و بزرگی زن و مرد را تنها در تقوا و پرهیزکاری می داند و به نقش هر دو در هدایت سکّان زندگی به سمت سعادت اهمیت می دهد.

با نگاهی به آیات و روایات در می یابیم  جایگاه و مقام زن در خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است تا آنجا که جهاد زن در میدان زندگی ، نیکو همسرداری کردن  معرفی می شود . (امام موسی کاظم :جهاد الامرأه حسن البتعل) و این موضوع در جایی است که جهاد مرد در پیشگاه خداوند مبارزه با دشمن دین تا سرحد مرگ و ریخته شدن خون است.

همسرداری نیکو توسط زن تنها یک نقش نیست بلکه یک هنر است، هنری که اگر زن آن را هنرمندانه در صحنه زندگی به اجرا بگذارد ، به ایفای بهتر نقش  مرد در جامعه کمک می کند.

اگر زنان جامعه ما بدانند که پایگاه اصلی خدمت و انجام وظیفه شان خانه است و دیگر وظایف در راستای این مسئولیت مهم و خطیر تعریف شده است، محیط خانه ها گرم، روشن و پرمهر خواهد شد و روشنی و گرمای هر خانه پیشرفت جامعه را تضمین خواهد کرد. متأسفانه در جامعه به جای تجلیل از زنان موفق در خانه و خانواده به نقش و جایگاه زنان در جامعه و موفقیت شان در مشاغل اجتماعی بیشتر اهمیت داده می شود.

و اگر این موضوع به کم اهمیت جلوه دادن خانه وخانواده بیانجامد، جامعه بیشترین صدمه و خسارت را  خواهد دید. زن به عنوان نگهبانی امین، حافظ زندگی در طوفان های حوادث سخت و دشوار است.او رازدار شوهر و امانت دار اموال اوست.

احترام او به همسرش نه از روی ضعف و ذلت بلکه از روی عقل و محبت است. او هر روز میزبان مردی است که پس از تحمل اوقاتی  سخت به محیط امن و آرام زندگی باز میگردد و تا جایی که توان دارد از بهترین مهمان خانه اش پذیرایی می کند.

پیامبر رحمت و مهربانی در حدیثی می فرمایند:

هیچ زنی نیست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آنکه این عمل برایش بهتر از یکسال باشد که روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپری کند.

برخلاف برخی افکار نادرست در جامعه معتقدیم که یک زن مسلمان به همسرش به عنوان یک دوست نگاه می کند و خود او اولین کسی است که شرایط  یک زندگی اداری و خشک را تغییر داده  و صمیمیت و محبت را جایگزین آن می سازد. او با حفظ موقعیت و جایگاه خود در خانه خوب می داند هر چه را که باعث کوچکترین خدشه و تزلزل در این بنیان مقدس  خواهد شد کنار بگذارد و برای سازندگی هر چه بیشتر  در زندگی اش ،ایثار کند. ایثار و گذشتی که به رشد و ترقی جایگاه مرد می انجامد ونهایتا به ارتقاء جامعه منجر خواهد شد.خوب است در مقاله ی بعد به داستانی پند آموز توجه کنید.

ادامه دارد ...

نویسنده : فاطمه فردوسی

کارشناس حقوق خانواده- تبیان

مقالات مرتبط :

- مهریه و سردرگمى هاى پس از عقد

- طلاق ، و تقسیم غنائم

- قصه پر غصه، حضانت اطفال

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.