تبیان، دستیار زندگی
اللْهم و صل علی أولیائهم... المسلمین لأمرهم... المنتظرین أیامهم... در این فراز دو خصلت از خصلتهای شیعیان عنوان شده است كه مختصری درباره آن توضیح می‌دهیم:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كلید آسمان(4)

علی

شیعه باید این گونه باشد

اللْهم و صل علی أولیائهم... المسلمین لأمرهم... المنتظرین أیامهم...

صحیفه سجادیه، دعا 47

در این فراز دو خصلت از خصلتهای شیعیان عنوان شده است كه مختصری درباره آن توضیح می‌دهیم:

1- تسلیم لأمرهم:

 اطاعت نمودن از دستورات ایشان و اعتراف به حقانیت ایشان در ظاهر و باطن نمودن و پذیرش سخن ایشان بدون آنكه در قلب یا زبان آن را انكار نماید.

بعضی از علما گفته‌اند تسلیم مرتبه‌ای فراتر از رضاست.

زیرا شخص راضی برای خود وجود و اراده‌ای تصور می‌كند و به آنچه از ایشان صادر گشته تنها رضایت دارد اگر چه با طبع و نظر  او مخالف باشد ولی كسیكه به مقام تسلیم رسیده است از این قضیه مبراست و فقط نظرش به سوی ایشان است.

با این مقدمه عرض می‌كنیم: یكی از اصول شریعت اسلام تسلیم شدن در برابر فرامین اهل بیت (علیهم السلام)  السلام است به هر آنچه كه می‌آورند و از ایشان صادر می‌گردد

گرچه حكمت و دلیل آن برای مردم روشن نباشد زیرا خداوند متعال دارای اسرار و مصالحی است كه برخی از آنها پوشیده است و كسی آنرا نمی‌داند جز خود خداوند و راسخان در علم.

پس بر هر مكلفی واجب است دستورات و فرامینی را كه نمی‌داند انكار نكند و همانند بدعت گزاران اعتراض ننماید. بلكه شایسته است كه سر تسلیم فرود آورند و به صحت آنچه از ایشان به طرق صحیح نقل شده است اعتراف و اذعان نمایند.

درباره تسلیم اخبار فراوانی ذكر شده تا آنجا كه ثقة الاسلام كلینی (ره) در كافی بابی به عنوان باب تسلیم و فضل تسلیم شوندگان آورده است؛بعنوان مثال روایتی است كه از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه حضرت فرمود:

اگر مردمی عبادت خداوند یكتا و بی شریك را نمایند و نماز به پا دارند و زكات خویش بپردازند  و حج به جای آورند و رمضان را روزه بدارند سپس درباره چیزی كه خداوند آنرا خلق یا پیامبر آنرا تشریع نموده بگویند: آیا نمی‌بایست به گونه‌ای دیگر باشد؟ یا آنرا در دل خود احساس نمایند، به تحقیق مشرك گردیده اند. و آن گاه این آیه را تلاوت نمود:

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَكِّمُوكَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا

نه ، سوگند به پروردگارت که ایمان نیاورند ، مگر آنکه در نزاعی که میان آنهاست تو را داور قرار دهند و از حکمی که تو می دهی هیچ ناخشنود نشوند و سراسر تسلیم آن گردند

سدیر می‌گوید از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: دوستان شما با یكدیگر اختلاف دارند و برخی از برخی دیگر دوری می‌جویند حضرت درجواب فرمودند: تو به آنها چه كار داری؟! مردم  به سه چیز تكلیف شده اند: شناخت امامان و تسلیم بودن در برابر آنچه می‌آورند و مراجعه به آنان در مواردی كه اختلاف دارند.

شخص راضی برای خود وجود و اراده‌ای تصور می‌كند و به آنچه از ایشان صادر گشته تنها رضایت دارد اگر چه با طبع و نظر  او مخالف باشد ولی كسیكه به مقام تسلیم رسیده است از این قضیه مبراست و فقط نظرش به سوی ایشان است.

زید شحام نیز می‌گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: نزد ما شخصی است كه به او كلیب می‌گویند و هر گاه چیزی از شما گفته شود می‌گوید: من تسلیمم و ما او را به كلیب تسلیم نام نهاده‌ایم. حضرت فرمود: با او مهربانی كنید. آنگاه گفت آیا می‌دانید تسلیم چیست؟ ما ساكت ماندیم و حضرت ادامه داد: تسلیم به خدا قسم همان اخبات (فروتنی و خشوع) است و خداوند می‌فرماید: الذین آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الی ربهم»

2- والمنتظرین ایامهم

انتظار در لغت به معنی درخواست درك امری در آینده است بطوریكه گویا نگاه می‌كند كی اتفاق می‌افتد. و همانند امید است با این تفاوت كه رجا و امید فقط درباره امور خوش و خیر است ولی انتظار شامل امور خوب و بد می‌شود مانند آیه : قل فانتظروا انی معكم من المنتظرین

و مراد از ایام  ایشان، دولت و حكومت ایشان است و از آن با «ایام» یاد نموده است

چرا كه آن ایام ظرف حكومت ایشان است مانند فرمایش خداوند متعال «و ایشان را با ایام الله یاد نما» و منظور از آن دوران صاحب الامر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می باشد و اینكه این دوران را به تمام ائمه (علیهم السلام) اضافه نموده‌اند به این دلیل است كه دولت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) دولت ائمه اطهار (علیهم السلام) است و خداوند هم در قرآن چنین فرموده است: «فقد آتینا آل ابراهیم الكتاب و الحكمة آتیناهم ملكا عظیما

ابن عباس فرموده است: ملك در آل ابراهیم ملك یوسف، داوود و سلیمان (علیهم السلام) است و این ملك را به همه نسبت داده است چرا كه بزرگداشت عده‌ای بزرگداشت همه است.

علامه طبرسی  در تفسیر آیه « وعد الله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم أمنا یعبدوننی لایشركون بی شیئا» آورده است كه از اهل بیت (علیهم السلام) روایت شده است كه این آیه درباره حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است.

و امام سجاد (علیه السلام) نیز نقل شده است كه حضرت این آیه را تلاوت نمود و گفت: به خدا قسم ایشان شیعیان ما هستند و خداوند با ایشان و  بدست یك نفر از ما كه مهدی این امت است این كار را انجام می‌دهد و مهدی همان كسی است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره او گفته است كه اگر از دنیا یك روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را آن قدر طولانی می‌كند تا فردی از خاندان من كه هم نام من است قیام كند و زمین را از عدل و داد پر كند همچنانكه از ظلم و ستم پر شده است.


ترجمه و تلخیص كتاب ریاض السالكین اثر سیدعلیخان مدنی شیرازی


مطلب قبلی:

كلید آسمان 3 (منت خدای را عز و جل)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.