تبیان، دستیار زندگی

تبیان در محضر اندیشمندان مسلمان

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان با هدف تشریح علوم انسانی اسلامی در مجموعه مقالاتی به معرفی و تبیین اندیشه اندیشمندان مسلمان عصر حاضر پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حسن رحیم‌پور ازغدی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،بخش اعتقادات شیعه موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مجموعه مطالب را بر اساس اندیشه اندیشمندان مسلمان تهیه و منتشر کرده است.
مریم حائری هزارجریبی این مجموعه مقالات را با هدف ترویج اندیشه اسلامی در علوم انسانی تهیه کرده و برخی اندیشمندان را معرفی می‌کند.اندیشمندانی که نظریه های مختلفی برای ترویج علوم انسانی دارند و استاد حسن رحیم پور ازغدی یکی از آنها ست.
حائری در آغاز مقاله اش می نویسد: «حسن رحیم‌پور ازغدی پژوهشگر و نظریه‌پرداز معاصر در زمینه‌ی مباحث دینی و حوزه‌ی انقلاب اسلامی است. او از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر مسئول و سردبیر نشریه‌ی "کتاب نقد" است. سبک اندیشه ورزیِ وی نه بر پایه‌ی جزمیت؛ که بر پایه‌ی شکاکیتِ معطوف به یقین استوار گردیده است. از دیدگاه او یقین چیزی جز حاصلِ شک در انگاره‌های حتی کاملاً متقن نیست. آنچه که در اندیشه های او بسیار مهم، کاربردی و راهگشای مسائل دیگر می‌نماید، همین عنصر "شک" است که او را به ورطه‌ی "نقد" می‌کشاند.مشکل و دردِ اساسیِ یک جامعه را می‌توان در فضای انجماد و بی‌تحرّکیِ حاکم بر علوم انسانیِ آن جامعه جستجو کرد. وضعیتی که رحیم‌پور ازغدی آن را به طور خاص مورد نقد و ارزیابی قرار داده است و ظهور چنین وضعیتی را در ارتباط مستقیم با "علوم انسانیِ ترجمه‌محور" می‌داند.رحیم‌پور ازغدی مشکل و دردِ اساسیِ یک جامعه را در فضای انجماد و بی‌تحرّکیِ حاکم بر علوم انسانیِ آن جامعه جستجو می‌کند و ظهور چنین وضعیتی را در جامعه ما در ارتباط مستقیم با "علوم انسانیِ ترجمه‌محور" می‌داند.»
این مقالات توسط بخش اعتقادات شیعه تبیان تهیه شده و متن کامل آن در اینجا قابل مشاهده است.