تبیان، دستیار زندگی
امروز یکم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 5 جمادی الاول 1428قمری و 22 می 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (1 خرداد )

امروزدرتاریخ(1 خرداد 86 )

امروز یکم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 5 جمادی الاول 1428قمری و 22 می   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار

ولادت حضرت زینب (س)

1423 سال پیش در چنین روزی در سال پنجم هجری قمری ، در مدینه طیبه، حضرت زینب (س) از مادری چون فاطمه زهرا (س) متولد شد و در دامان ایشان، پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) پرورش یافت.

هنگام ولادت آن حضرت ، پیامبر (ص) در سفر بودند . امیرالمومنین (ع) برای نامگذاری آن حضرت فرمودند :« بر پیامبر (ص) سبقت نمی گیرم » . تا آنکه حضرت آمدند و منتظر وحی شدند .

جبرئیل نازل شد و فرمود : « خداوند سلام می رساند و می فرماید :«این دختر را زینب نام بگذار ، چه اینکه این نام را در لوح محفوظ نوشته ایم » .

پیامبر (ص) حضرت زینب (س) را طلب کردند و بوسیدند و فرمودند :« وصیت می کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را بخاطر من پاس بدارید ، که همانا وی به خدیجه کبری (س) همانند است ».

حضرت زینب کبری (س) اوج ایثار و وفادری شان را در واقعه کربلا به منصه ظهور رساندند. آن حضرت در این واقعه جانگداز بسیاری از اعضای  خانواده خود را در راه و طریق حقانیت اسلام ناب محمدی به  میدان نبرد راهی کردند و در این طریق به عنوان  تجسم  ایثار و فداکاری نام خود را در تاریخ اسلام حک نمودند. فرزندان آن حضرت ، علی ، عون ، عباس ، محمد ، ام الکلثوم هستند که عون و محمد در کربلا شهید شدند .

کنیه آن مخدره بسیار است ، و از آن جمله : عقیله بنی هاشم ، عقیله الطالبیین ، صدیقه صغری ، ولیة الله ، امینةالله ، عالمه غیر معلمة ، و....

سکینه و وقار آن حضرت را به خدیجه کبری (س) و عصمت و حیاتش را به فاطمه زهرا (س) و فصاحت و بلاغتش را به علی مرتضی (ع) و حلم وبردباریش را به حسن مجتبی (ع) و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت سید الشهداء(ع) همانند نموده اند .

روز پرستار

یكی از سیره های عملی زندگی این بانوی الهی، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان بود. اتفاقات سختی كه در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد؛ همچون بیماری مادر بزرگوارشان، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ كربلا، زینب را به عنوان الگوی پرستاران معرفی كرد و سالروز ولادتش، به عنوان روز پرستار برگزیده شد.

همزمان با روز ولادت شیر زن واقعه كربلا كه توانست با پیام رسانی، شایستگی زنان را در تاریخ به منصه‌ ظهور رسانده و ضامن بقای اسلام باشد و از بازماندگان حادثه‌ تلخ عاشورا مراقبت و پرستاری كند، روز پرستار نامیده شده‌ است. در كشور ما نیز پرستاران، در طول هشت سال دفاع مقدس، برغم كمبودها و مشكلات، خالصانه و بی‌ریا در جهت بهبود وضعیت بیماران تلاش كردند و غالبا به جای این كه در آغوش گرم خانواده به ‌سر ببرند، بر بالین مجروحان جنگی حاضر شده و از آنان مراقبت كردند و در این راه مشقتهای بسیاری را متحمل شدند.

***

زادروز صدرالمتالهین و روزبزرگداشت ملاصدرا

449 سال پیش در چنین روزی در سال 979 قمری ، صدر الدین محمد شیرازى، مشهور به صدر المتالهین و ملاصدرا ، در شیراز چشم به جهان گشود . پدر او خواجه ابراهیم قوامی مردی پرهیزگار دیندار و دوستدار و حامی دانش و معرفت بود.

او از همان ابتدا به سوی تحصیل علم و دانش کشیده شد .  وی  پس از تکمیل تحصیلات‏مقدماتى، به  کاشان رفت  و پس از مدتى عازم اصفهان شد. در اصفهان نزد شیخ بهایى به تحصیل علوم نقلى و در محضر میرداماد به فراگیری علوم عقلى  مشغول شد . به دلیل نظرات خاص ایشان در حوزه فلسفه و همچنین حسادت و رشک برخی از شیوخ نسبت به علم ایشان ، حاسدان علیه او دادسخن سردادند و شاه عباس را علیه وی تحریض نمودند . ملاصدرا ناچار مجبور به تبعید شد و از شهری به شهر دیگر رخت اقامت افکند . و سرانجام پس  از هفت تا پانزده سال  در روستاى کهک، از توابع  قم کنج عزلت گزید و به نگارش آثار علمی خود مشغول شد . او در این مسیر حکمت متعالیه را طرح ریزی کرد . در پایان عمر ، امام‏قلى فرزند الله‏وردى‏خان،  حاکم شیراز از ملا صدرا دعوت کرد تا به شیراز رفته و سرپرستى مدرسه جدید را برعهده بگیرد. صدر المتالهین  دعوت وی را قبول کرد  و به زادگاهش برگشت‏.

ملاصدرا یكى از فیلسوفان ایرانى است كه توانسته تغییرى اساسى در بنیاد فكرى فلسفه اسلامى داشته باشد. وی از زمره فیلسوفان بزرگ متالهى است كه در هر چند سده ، یكى پا به عرصه وجود مى‏نهد . در سه سده گذشته وى بزرگترین فیلسوف اسلامى است كه در فلسفه یونانى و اسلامى سرآمد و بنیان‏گذار مكتبى فلسفى بوده است . فراگیرى و پژوهش فلسفى ما همواره بر آثار او مبتنى بوده ، به خصوص اسفار كه از مهمترین كتابهاى فلسفى قدیم و جدید به شمار مى‏آید و بنیان دیگر آثار او بر آن نهاده شده است . افتخار فلاسفه پس از او در این است كه در آثارشان از نوشته‏هاى او بهره بگیرند و خود را شاگرد مكتب او برشمارند . چنان كه حتى فلاسفه بزرگ نیز به این اتصال و ارتباط خود با صدر المتالهین افتخار مى‏كنند .

ملاصدرا در طول عمر 71 ساله اش هفت بار با پای پیاده به حج (زیارت کعبه) رفت و به هنگام آغاز سفر هفتم -  یا در بازگشت از آن سفر - به سال 1050 قمری ، در شهر بصره درگذشت. امروز اثری از مقبره  او برجای نمانده است.

از آثار او می توان به الحکمه المتعالیه فى الاسفار الاربعه العقلیه  ،  شرح اصول کافى ،  رساله سه اصل ،  الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه ، کسر اصنام الجاهلیه ،  المبدا و المعاد ،  تفسیر برخى از سوره‏هاى قرآن،  شرح الهدایه الاءثیریه ،  المظاهر الا لهیه و  مثنوى  اشاره کرد .

به مناسبت ولادت این فیلسوف بزرگ اسلامی ، همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت ملاصدرا درایران گرامی داشته می شود .

***

بستری شدن حضرت امام ( ره )

18سال پیش در چنین روزی در سال 1368 شمسی ، حضرت امام خمینی (ره) ،  به دلیل بیماری قلبی دربیمارستان قلب جماران بستری شدند . در پی بستری شدن امام ، ملت ایران طی چندین روز برای بهبودی حال ایشان به راز و نیاز به درگاه الهی مشغول بودند . لکن تقدیر الهی اینگونه بود که عمر پربرکت حضرت امام (ره) در نیمه شب سیزدهم خرداد ماه 1368 ، یعنی 13 روز پس از بستری شدن ، به پایان رسد .

ایشان در ساعت بیست و دو سی دقیقه روزشنبه سیزدهم خرداد ماه سال 1368 شمسی دعوت حق را لبیک گفتند و به دیارابدی شتافتند .

***

آغازمحاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

27 سال پیش درچنین روزی در سال 1359 شمسی ، دولت امریكا تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز كرد .

دولت امریكا با پیروزی انقلاب اسلامی ضربه های سیاسی شدیدی متحمل شده بود.به همین منظور برای فشار وارد آوردن به مردم مسلمان و مبارز ایران، محاصره اقتصادی كشورمان را اغاز كرد . گفتنی است كه بازار مشترك اروپا نیزدر تحریم اقتصادی ایران شركت كرد .

***

آغاز مرحله سوم عملیات بیت المقدس

25 سال پیش در چنین روزی در سال 1361 شمسی ، مرحله سوم عملیات بیت المقدس در منطقه خرمشهر آغاز گردید . عملیات بیت المقدس شامل سه مرحله بود که دستاورد مرحله سوم و پایانی این عملیات ظفرمندانه ، آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی صدام بود .

در کتاب کارنامه هشت سال دفاع مقدس تدوین علی سمیعی در خصوص عملیات بیت المقدس آمده است که وسعت منطقه عملیاتی بیت المقدس بیش از پنج هزار و400 کیلومتر مربع یعنی نزدیک به سه برابر وسعت منطقه عملیاتی فتح المبین ازمنطقه ازشمال کرخه نور، هویزه ازجنوب به شط العرب وخرمشهر ازشرق به رود کارون وازغرب به هورالعظیم ودژمرزی عراق محدود می شد.

دراین منطقه به جز جاده آسفالته و نسبتا مرتفع اهواز – خرمشهر و رودخانه های کارون و کرخه که درواقع کمک بزرگی به خطوط پدافندی عراق می بودند عارضه طبیعی مهمی که بتوان ازآن به عنوان جان پناه و نقاط کمکی درطرحهای هجومی استفاده کرد وجودنداشته و کاملا مسطح بود.

مرحله سوم این عمیات با رمز مقدس با محمدبن عبدالله (ص) درساعت 12:30 روزشنبه یکم خرداد 61 با هدف آزادسازی خرمشهر آغازمی شود .

درنخستین ساعات عملیات خاکریزهای اول و دوم نیروهای عراقی درمنطقه پل نو و شلمچه توسط قرارگاه نصرسقوط و قرارگاه فجر از نهرعرایض عبورمی کند ساعت سه نیمه شب به تمامی نیروهای عراقی دستورداده می شود ازمواضع خود عقب نشینی کرده ودرپشت شلمچه وخرمشهر استقرار یابند.

ساعت پنج صبح پل استراتژیک نوبه تصرف رزمندگان درمی آید و تا ساعت 9 صبح قسمت اعظم قوای اسلام به کناره های اروند رورد رسیدند بدین ترتیب محاصره خرمشهر کامل می شود .

حدود ساعت 10:30 صبح موج اول ازمرحله سوم پایان می یابد روز یکشنبه نیز با تبادل آتش و عملیات ایزایی به پایان می رسد تا اینکه درنیمه شب نیروهای شب ازمنطقه شلمچه و بصره دست به نقل و انقالات گسترده می زنند و ساعت 2 بامداد گلوله باران سنگین منطقه وتا عمق پنج کیلومتری پیش می روند.

شب سوم خرداد باران شروع به باریدن می کند و با روشن شدن هوا نبرد به اوج خود می رسد و نیروهای عراقی تلاش می کنندکه نیروهای اسلام را منهدم کرده یا به عقب بزنند تا اینکه نیروهی پاتک کننده عراق را درمحاصره قرارداده و سه تیپ از ارتش عراق را منهدم می کنند و نیروهای باقیمانده ساعت 10 صبح فرارمی کنند.

و سرانجام پس از 25 روز نبرد سنگین درسوم خرداد ساعت 13:50 دقیقه پس از 578 روزاسارت به آغوش وطن بازگشت .

***

شهادت محمد بروجردی

24 سال پیش درچنین روزی در سال 1362 شمسی ، محمد بروجردی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا براثر انفجار مین به شهادت رسید. بروجردی در جوانی برای آموزشهای نظامی و فراگیری فنون چریكی عازم سوریه ولبنان شد.و بعد از آن به نیروهای تحت فرماندهی شهید چمران پیوست . شهید بروجردی بعد از فرمان امام خمینی(ره) برای سركوبی ضد انقلابیون عازم پاوه و سپس كردستان شد .

شهید محمد بروجردی از جانبازان انقلاب بود و به خاطر به ثمر رسیدن انقلاب،‌ خودش را به هر خطری انداخت .

روز اول خرداد سال 1362، محمدبروجردی  به همراه پنج تن دیگر از فرماندهان، به قصد انتخاب محلی مناسب برای استقرار «تیپ ویژه شهدا» شهرستان «مهاباد» را ترک کردند . یکی ازهمراهان وی قبل از شهادت چنین می گوید:

«... بین راه، برادری که کنار ایشان نشسته بود، از مشکلات خودش صحبت می کرد. حاج آقا در جواب او گفتند: این دنیا ارزشی ندارد. ما باید همه چیزمان را در راه خدمت به مکتب مان بدهیم. همانطور که امام حسین (ع) و اصحاب ایشان با تمام سختی ها مبارزه کردند، ما هم مکلف به صبرو مبارزه ایم..».

تا اینکه با عبور از سه راهی «مهاباد – نقده» خودرو حامل محمد و دوستانش به مین برخورد کرد.

صدای انفجار مهیبی بلند می شود . ماشین از زمین کنده شده و تمام سرنشینان، از آن به بیرون پرتاب می شوند ، محمد بروجردی حدود 70 قدم دورتر از ماشین به زمین می افتد . او در زمان شهادت همان تبسم گرم همیشگی را بر لب داشت .

سردار شهید «حاج همت» ، درباره مهجور ماندن قدر و ارزش نقش بروجردی در تاریخ پر فراز و فرود انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، 6 ماه پیش از شهادتش در کربلای خیبر گفته بود:

« ... بروجردی شناخته نشد. بروجردی هنوز، نه بر ملت ایران و نه بر تاریخ ما شناخته نشده. تصور من این است که زمان بسیاری باید سپری شود تا بروجردی شناخته بشود. شاید خون رنگین بروجردی، این بیداری را در ما بوجود بیاورد...»

***

اتحاد دو یمن و روز ملی این کشور

 یمن

17 سال پیش در چنین روزی در سال 1990 میلادی دو یمن ( یمن شمالی و یمن جنوبی ) بایکدیگر متحد شدند . به همین دلیل  چنین روزی به عنوان روز استقلال و روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود .

در این سال وزیران خارجه دوكشور یمن شمالی وجنوبی در اعلامیه ای مشترك اتحاد دو یمن را اعلام كردند.و جمهوری واحد یمن را تشكیل شد.در پی این تحولات سرهنگ علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن شد . اتحاد دو یمن بیش از هر چیز به سبب تغییراتی بود كه براثر اعمال سیاست پروسترویكا در كشورهای سوسیالیستی از جمله یمن جنوبی پدید آمد.

یمن کشوری است در همسایگی عربستان که از زمان های قدیم موقعیت خاص داشته است. این کشور از قدیم ناحیه ای آباد و خرم و با نعمت بسیار و دارای جنگل ها در نقاط کوهستانی و در نقاط دیگر نخلستان ها و باغ ها میوه گوناگون می باشد. مردم یمن به حسب استعداد آب و خاکشان از تمام اقوام عرب پیشرفته تر بوده اند.

یمن بوسیله شاهان ساسانی به تصرف ایران در آمد و تا ظهور اسلام تابع حکومت ایران بود، تا ظهور دین اسلام پس از مدتی اسلام در این سرزمین نفوذ یافت که عبدالله بن اسحاق بن ابراهیم یکی از حاکمان یمن در این دوران است.

همچنین در سال 1750 میلادی جزو قلمرو دولت عثمانی در آمد و با سقوط امپراطوری عثمانی، در سال 1934 میلادی با انعقاد قراردادی با انگلستان به استقلال رسید.

پس از اقامت ایرانیان در یمن قبل و بعد از اسلام مردانی بزرگی در علم و ادب از این ناحیه پرخاستند.  یمن 1950 کیلومتر مربع وسعت دارد و سابقاً حکومت یمن در دست امیری بود که او را امام یمن می خواندند و او شخصاً کشور را اداره می کرد ولی از سال 1962 میلادی برابر 1341 شمسی به جمهوری تبدیل شد.  پایتخت یمن صنعا می باشد و محصول عمده آن قهوه، احشام، چوب های جنگلی، جو و گندم است.

***

درگذشت علامه حجت الاسلام انصاری لاهیجی

10 سال پیش درچنین روزی در سال1376 شمسی ، علامه حجت الاسلام انصاری لاهیجی بدرود حیات گفت.ایشان پس از كسب درجه اجتهادازسفر نجف به ایران بازگشت وتا مدتی در جلسات درس آیت الله تنكابنی شركت می جست . از آیت الله لاهیجی نوشته های بسیار در زمینه های اخلاق و عرفان باقیست.

***

خروج نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان

7 سال پیش  در چنین روزی در  سال 2000 میلادی برای نخستین بار  اشغالگران رژیم صهیونیستی خاک لبنان را ترک گفتند . این امر به واسطه جانفشانی های حزب الله لبنان و حماسه آفرینی های  آنان در سالهای مقاومت روی داد .

سابقه اشغال لبنان باز می گردد به اویل دهه هشتاد . در تاریخ 21 آوریل‌ 1982 میلادی ،  در یک‌اقدام‌ به‌ ظاهر تلافی‌ جویانه‌ به‌ خاطر کشته‌ شدن‌ یک‌ افسر رژیم صهیونیستی ‌ بر اثرانفجار مین‌ در جنوب‌ لبنان‌، هواپیماهای‌ رژیم‌ صهیونیستی‌، موضعی‌ را درلبنان‌ که‌ به‌ عنوان‌ پایگاه‌ «سازمان‌ آزادیبخش‌ فلسطین‌» (ساف‌، به‌ رهبری‌یاسر عرفات‌) تلقی‌ می‌کردند، هدف‌ بمباران‌ شدید قرار دادند که‌ در این‌حادثه‌ 23 فلسطینی‌ کشته‌ شدند.

چند روز بعد، در پی حمله‌ به‌ یک‌ اتوبوس‌ حامل‌ صهیونیست‌ها در بیت‌ المقدس‌ ، «مناخیم‌بگین‌» نخست‌ وزیر رژیم اشغالگر قدس ، موافقتنامه‌ آتش‌ بس‌ با ساف‌را لغو شده‌ تلقی نمود و آنگاه‌ بار دیگر هواپیماهای‌ اسرائیلی‌ به‌ نقطه‌ای‌ درخاک‌ لبنان‌ ـ که‌ ادعا می‌شد دفتر ساف‌ است‌ ـ حمله‌ کردند. در این‌ حمله‌وحشیانه‌ 12 نفر کشته‌ و 56 نفر مجروح‌ شدند. در حالیکه بنابر اظهارات‌ منابع‌حاضر در محل‌ حادثه‌، اکثر کشته‌ شدگان‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ با ساف‌ ارتباط‌نداشته‌اند.

چندی‌ بعدهواپیماهای‌ جنگی‌ رژیم صهیونیستی ‌ بیروت‌ را هدف‌ بمباران‌ قرار دادند. دوساعت‌ پیش‌ از آن‌، کاتیوشاها و توپهای‌ تحت‌ امرِ ساف‌، بر روی‌  شهرک‌صهیونیست‌ نشین‌ «الجلیل‌» در جنوب‌ مرز لبنان‌ شلیک‌ کردند.در طی‌شب‌ و روز بعد نیز دو طرف‌ به‌ مبادله‌ آتش‌ و گلوله‌ پرداختند، و این‌درست‌ همان‌ چیزی‌ بود که‌ رژیم صهیونیستی ‌ می‌خواست‌.

***

نخست وزیری من موهان سینگ

من موهان سینگ

3 سال پیش در چنین روزی در سال 2004 میلادی ، من موهان سینگ ، به معرفی حزب كنگره ملی هند نخست وزیر تازه این كشور شد. وی نخستین سیك هندی است كه نخست وزیر این كشور می شود. برخلاف پیش بینی محافل غربی، وی تاكید كرد كه دولت او كنترل صنایع معین را از دست نخواهد داد، بانكها همچنان زیر نظر مستقیم دولت خواهند بود (غیر دولتی نخواهند شد) و كمپانی های دولتی به جای غیر دولتی شدن به صورت رقابتی اداره خواهند شد (كاری كه چین كرده است) و جز برای توسعه، به آنها كمك دولتی نخواهد شد (اگر زیان بدهند تعطیل خواهند شد) و دولت او از پیروان یك فرقه مذهبی برضد فرقه دیگر حمایت نخواهد كرد و به این ترتیب از پدید آمدن برخوردهای مذهبی شدیدا جلوگیری خواهد شد.  دو در صد از جمعیت هند سیك هستند.

برخی از اصحاب نظر اعتقاد دارند، «من موهان سینگ» كه با كمك 62 نماینده كمونیست برسر كار آمده ،  نخواهد توانست مطابق عقایدش رفتار كند و در راه اقتصاد كاپیتالیستی كه به گفته کمونیست ها، فقیر ها را فقیرتر می كند گام بردارد.

***

روز بهره وری

همه ساله  چنین روزی به عنوان روز بهره وری در کشور گرامی داشته می شود . بهره وری موضوعی است كه از ابعاد مختلف به آن نگریسته شده و هر روز كاربرد  و اهمیت آن بیش از پیش روشن می شود. بهره وری موضوع مشتركی در اقتصاد و مدیریت به شمار می رود كه هم در كتب اقتصاد و هم مدیریتی فصلی بر آن اختصاص می دهند. با توجه به محدودیت منابع و نامحدود بودن نیاز های انسانی ، افزایش جمعیت و رقابت شدید و بی رحمانه در اقتصاد جهانی ، بهبود بهره وری نه یك انتخاب بلكه یك ضرورت می باشد. بی گمان رشد و توسعه اقتصادی امروزه جوامع مختلف در نرخ رشد بهره وری آنها نهفته است . كوشش برای افزایش نرخ بهره وری ، كوشش برای زندگی و رفاه بهتر برای افراد و جامعه است.

بهره وری در كل عبارتست از تقسیم ستانده به نهاده  . و در سطح ملی  ستانده عبارتست از ارزش افزوده ملی یا تولید ملی. نهاده عبارتست از زمان بالقوه برای كار و فعالیت. امروزه در اقتصاد كلیه كشورها چه کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بهره‌ وری به اولویتی ملی تبدیل شده است. بهره‌وری بطوری که موجبات رشد اقتصادی و كنترل تورم را فراهم و امكان دستیابی در سطح بالای استاندارد زندگی را میسر می‌كند.

بهره وری به عنوان یك رویكرد مدیریتی كم كم جای خود را در كشور ما باز می كند، ارتقاء بهره وری جزء لاینفك مدیریت كشور است و همه طراحان، تولید كنندگان و مدیران كشور به نحوی با آن سروكار دارند. در سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان كانون هماهنگی و برنامه ریزی بهره وری كشور در زمینه ارتقاء بهره وری حركتهای مؤثری انسجام یافته، اما این  تلاش ها بدون پشتوانه نظری و همكاری و اعتقاد اند یشمندان و فرهیختگان كشور ممكن نیست. سازمان بهره وری به عنوان پیشنهاد دهنده هدف ها و اولویت ها و تدوین شاخص های بهره وری زمینه بهبود كیفیت و اثربخشی را در مدیریت كشور فراهم  می كند. اما همه سازمانها و نهادهای كشور موظفند تا در این امر ملی قدم های استواری بردارند.

برای بهره ‌ور بودن، باید باور و اعتقاد داشته باشیم كه امروز، بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز می‌توان عمل كرد و این مطلب همان فرمایش حضرت علی (ع) است كه می‌فرماید: هر كسی دو روزش مثل هم باشد زیان دیده است، بر این اساس باید سعی و تلاش نمود كه هر روزمان بهتر از دیروزمان باشد و این هم یك پیام بهره‌وری است.

***

منابع:

مهر

صدا و سیما

روزنامک

ایرنا

ایسنا

تقویم شیعه

Irib

وبلاگ بروجردی

سایت فلسفه

ویکی پدیا

سالنامه موسیقی ایران

سایت گفتگوی هارمونیک

سایت رشد