تبیان، دستیار زندگی
اولین جنجال مربوط به «سیکو» فیلم تازه مایکل مور است. سارا روتمن تهیه کننده فیلم گفته است؛ «این فیلم هنوز در جای امنی در خارج از امریکا مخفی است و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در زمان خود در جشنواره کن به نمایش درآید. به رغم تلاش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های داغ، آدم های جذاب

حاشیه های داغ، آدم های جذاب

حاشیه های کن امسال کم نیست. تقریباً از هر سوی جهان فیلمسازان مهم به کن آمده اند و حاشیه هایشان را هم همراه خود آورده اند.

اولین جنجال مربوط به «سیکو» فیلم تازه مایکل مور است. سارا روتمن تهیه کننده فیلم گفته است؛ «این فیلم هنوز در جای امنی در خارج از امریکا مخفی است و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در زمان خود در جشنواره کن به نمایش درآید. به رغم تلاش دولت امریکا برای به دست آوردن نسخه اصلی فیلم «سیکو»، این فیلم را در جایی امن در خارج از ایالات متحده امریکا مخفی کرده ایم و هیچ کس از جای آن خبر ندارد تا در موقع لازم بتوانیم آن را برای اولین بار در شصتمین جشنواره کن به نمایش درآوریم.» اصل ماجرا این است که مایکل مور در ماه مارس گروهی از نیروهای امداد نجات را که در واقعه روز یازدهم سپتامبر به مردم یاری می رساندند به کوبا برد تا در بخشی از فیلم مستند جدیدش، با نام «سیکو»، که درباره وضعیت بهداشت در امریکاست، بازی کنند. دولت بوش نیز این اقدام «مور» را نقض تحریم تجاری 45 ساله کوبا دانسته و در نامه ای از او خواست تا طی 20 روز دلیل قانع کننده ای در این ارتباط ارائه دهد.

دومین جنجال همان ابتدا و پس از نمایش فیلم تازه وونگ کاروای اتفاق افتاد. گاردین در مطلبی کوتاه درباره واکنش ها به « My Blueberry Nights» نوشت بسیاری از تماشاگرانی که برای دیدن فیلم افتتاحیه جشنواره به سالن آمده بودند، بلافاصله پس از پایان آن بدون نشان دادن هیچ گونه واکنش مثبت یا منفی به سمت درهای خروجی هجوم بردند. این درحالی است که معمولاً از فیلم های افتتاحیه معتبرترین جشنواره سینمایی جهان با هیجان فراوان استقبال می شود، حالا این استقبال می تواند با تشویق همراه باشد با هو و جنجال. اما کمتر پیش می آید تماشاگران محل نمایش نخستین فیلم کن را به آرامی و محتاطانه ترک کنند. در واقع این بدترین حکمی است که می توان درباره یک فیلم مهم صادر کرد. تندترین واکنش هم مربوط به زان بروکس، منتقد مشهور گاردین است که بلافاصله پس از نمایش فیلم پنبه آن را زده و از پنج ستاره فقط دو ستاره به فیلم داده؛ یعنی این که فیلم افتتاحیه کن امسال علاوه بر تماشاگران نتوانسته نظر منتقدان را هم جلب کند. پس از نمایش فیلم وونگ کاروای، مراسمی برگزار شد که در بخشی از آن مانوئل اولیویرا، فیلمساز 98 ساله پرتغالی سخنرانی کوتاهی کرد؛ فیلمساز سالخورده ای که دایان کروگر، بازیگر 31 ساله آلمانی و مجری مراسم افتتاحیه از او به عنوان آخرین بازمانده عصر سینمای صامت یاد کرد. دی اولیویرا به فرانسوی گفت از حضور در افتتاحیه این جشنواره معتبر و همچنان بسیار جوان بسیار خوشحال است. سخنرانی فیلمساز کهنه کار با نمایش غیرمنتظره «آبزوردیا»، فیلم سه دقیقه ای دیوید لینچ همراه بود.

فیلم لینچ آنقدر دیر ساخته شد که دست اندرکاران جشنواره نتوانستند آن را در نسخه نهایی To Each His Own Cinema بگنجانند؛ فیلمی متشکل از آثار چند دقیقه ای گروهی از فیلمسازان برنده نخل طلای کن سال های گذشته که به سفارش ژاکوب، رئیس جشنواره کن به مناسبت 60 سالگی این جشنواره ساخته شده و امروز در یک مراسم رسمی به نمایش درمی آید.

حاشیه های بعدی هم مربوط به حرف های استفن فریرز رئیس هیات داوران بود که تا پیش از آغاز جشنواره فیلم کن از گفت وگوی مطبوعاتی منع شده بود. او سرانجام به حرف آمد و اعلام کرد محدودیتی برای همکاران خود در هیات داوری قائل نمی شود. فیلمساز بریتانیایی اعلام کرده قصد ندارد سایر داوران را وادار کند هر فیلمی را دوبار ببینند یا دائم درباره فیلم هایی که دیده اند بحث کنند. ورایتی نوشت فریرز گفته؛ «این آدم ها حسابی باکلاس هستند. فکر کنم بتوانم خیلی خوب دهانم را بسته نگه دارم،» تصمیم گیری داوران امسال جشنواره احتمالاً روندی طولانی و طاقت فرسا دارد، چرا که هیچ کدام از آنها در جلسه داوران سعی نکردند فیلمسازی را با فیلمساز دیگر مقایسه کنند. مگی چیونگ، بازیگر هنگ کنگی و یکی از اعضای هیات داوری تنها به این اکتفا کرد که «فیلم ها یا خوب هستند یا بد.» او گفت تمام ژانرها را دوست دارد و معیارش برای انتخاب صرفاً این است که از فیلمی خوشش بیاید. سارا پولی، بازیگر کانادایی که به تازگی اولین فیلم خود را هم کارگردانی کرده، با اشاره به اینکه تجربه او از حضور در مقابل و پشت دوربین باعث شده کمتر نگاهی انتقادی داشته باشد، گفت؛ «اگر بدانید ساخت یک فیلم چه کار دشواری است، سخاوتمندانه تر قضاوت می کنید.» اورهان پاموک، رمان نویس ترکیه ای برنده جایزه نوبل و یکی دیگر از اعضای هیات داوران بخش مسابقه گفت؛ «اقتباس سینمایی از کتاب های او کار دشواری است، به همین دلیل است که تا به حال از روی این آثار فیلمی ساخته نشده است.» پاموک به شوخی اضافه کرد؛ «من در مورد اقتباس سینمایی کتاب هایم خیلی حساسیت دارم. البته کسی هم برای این کار با من تماس نمی گیرد. شاید هم مدیر برنامه هایم دیگر چیزی به من نمی گوید.» دیگر اعضای هیات داوران بخش مسابقه جشنواره کن امسال عبارتند از تونی کولت بازیگر استرالیایی، ماریا دی مدیروس بازیگر و کارگردان پرتغالی، مارکو بلوکیو فیلمساز ایتالیایی، میشل پیکولی بازیگر فرانسوی و عبدالرحمن سیساکو فیلمساز موریتانیایی.

منبع : رزونامه شرق

مطالب مرتبط :

داوری جشنواره کن در ده سال گذشته

برگزیدگان فستیوال کن 2006

جشنواره كن (2003)