تبیان، دستیار زندگی

چگونه مناسب‌ترین رژیم را برای خودتان پیدا کنید

بهترین برنامه‌ی غذایی برای شما

شاید فکر کنید بهترین راه پیدا کردن مناسب‌ترین رژیم برای خودتان، دادن تست DNA یا تست مدفوع بر اساس ژنتیک یا سیستم گوارش‌تان است، اما کارشناسان می‌گویند نیازی به این کارها نیست. اطلاعات یا تحقیقات خاصی وجود ندارد که مفید بودن این راهکارها را تائید کرده باشد. اما روش‌های ساده‌تر و مفیدتری هم هست که به طور تجربی ثابت شده کمک زیادی در این زمینه به شما می‌کند؛ با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
رژیم غذایی

هدفتان را بسنجید

ببینید واقعاً چرا می‌خواهید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید. آیا قرار است طرفدار گیاهخواری شوید و از محصولات حیوانی پرهیز کنید یا اینکه می‌خواهید صورتتان را از جوش‌هایی که کلافه‌تان کرده‌اند پاکسازی کنید؟ آیا قصدتان این است گلوتن مصرف نکنید چون فلان فرد معروف گفته که با این شیوه وزن کم کرده است و یا اینکه فکر می‌کنید به گلوتن حساسیت دارید؟ دقت کنید و ببینید چه چیزی برایتان مهم است و با خودتان روراست باشید.

یک رژیم غذایی را انتخاب کنید یا فقط یک تغییر ایجاد کنید

اگر در مورد رژیم خاصی کنجکاو هستید، امتحانش کنید. فرقی نمی‌کند رژیم پائلو باشد یا گیاهخواری، کم کربوهیدرات یا ... مهم این است که فقط یکی را انتخاب کنید. مثلاً فقط سویا را حذف کنید یا فقط لبنیات و یا فقط گلوتن را. همه را به یکباره به رگبار نبندید! چون آن‌وقت نخواهید فهمید کدام‌شان موجب تغییر شده است.

رژیمی را که انتخاب کردید یک ماه پیش ببرید

به بدنتان یک ماه فرصت بدهید تا خودش را با برنامه‌ی جدید تطبیق بدهد و تأثیراتش را احساس کنید. اگر بعد از یک ماه دیدید این رژیم مناسب شما نیست، بی‌رحمی نکنید و بدنتان را مجبور نکنید ادامه دهد.

روندتان را پیگیری کنید

به بدنتان یک ماه فرصت بدهید تا خودش را با برنامه‌ی جدید تطبیق بدهد و تأثیراتش را احساس کنید. اگر بعد از یک ماه دیدید این رژیم مناسب شما نیست، بی‌رحمی نکنید و بدنتان را مجبور نکنید ادامه دهد

تنها راه اینکه بفهمید رژیمی که شروع کرده‌اید برایتان فایده‌ای دارد یا نه این است که برنامه‌ی غذایی و روند تغییرات را دنبال کنید. خیلی‌ها از اپلیکیشن‌های مربوط به این کار استفاده می‌کنند. غذاهایی که می‌خورید و احساسی که بعد از غذا دارید را یادداشت کنید. این روش مخصوصاً زمانی که می‌خواهید بفهمید چه غذاهایی عامل چه پدیده‌هایی هستند مفید است، مثلاً ضعف عمومی، سردرد یا معده درد.

مقایسه کنید و بسنجید

در پایان یک ماه دوره‌ی آزمایشی، روراست باشید و به روندی که طی کرده‌اید نگاه کنید. اگر احساس بهتری نسبت به قبل دارید و می‌دانید که می‌توانید ادامه دهید پس احتمالاً این رژیم برای شما مناسب است. اما یادتان باشد عادات غذایی سالم و رژیم غذایی درست، تاریخ انقضا ندارد. اگر احساستان نسبت به تغییراتی که پشت سر گذاشته‌اید مثبت نیست، عجله نکنید و با حوصله رژیم دیگری را امتحان کنید. حتی اگر رژیم جدیدتان می‌طلبد که سبک زندگی و باورهایتان را تغییراتی بدهید، این کار را بکنید. به هر حال این انتخاب خود شماست و این شمایید که تصمیم نهایی را می‌گیرید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.