تبیان، دستیار زندگی

لغو مجوز یکی از مسابقات قرآن بخش مردمی

رئیس کمیته نظارت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با اشاره به رعایت نشدن شاخص‌ها و استانداردهای مسابقات قرآن سروش وحی، گفت: مؤسسه «سروش جاودانه وحی» از این بعد حق برگزاری مسابقات قرآن را ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد انجم‌شعاع،
محمد انجم‌شعاع، رئیس کمیته نظارت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای اصلی ستاد عالی مسابقات که مورد تأکید ریاست ستاد هم بوده استفاده از ظرفیت حداکثری بخش مردمی در برگزاری مسابقات قرآن بوده است، گفت: بر همین اساس در چند سال گذشته تعدادی از مؤسسات قرآنی ـ مردمی تقاضاهایی برای اجرای مسابقات داشتند و با استقبال ستاد عالی مسابقات نیز مواجه شدند.
وی مسابقات قرآنی «بینات» که در استان اصفهان برگزار می‌شود را از نمونه‌های برگزار‌کننده مسابقات که شاخص‌ها را به خوبی رعایت کرده‌اند، عنوان کرد و افزود: از درخواست‌های مشابه این مؤسسه باید به درخواست مجوز برای برگزاری مسابقاتی که در مشهد توسط مؤسسه «سروش جاودانه وحی» برگزار می‌شود، اشاره کرد.
انجم‌شعاع بیان کرد: در مورد برگزاری مسابقات قرآن توسط این مؤسسه در سال گذشته جلسات متعددی برگزار شد. تقاضای اولیه دوستان برگزاری مسابقات با هدف توسعه حفظ قرآن کریم بود که بر همین اساس مجوز برگزاری مسابقات برای این مؤسسه صادر شد.
رئیس کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات قرآن تصریح کرد: اصلی‌ترین بحث در صدور مجوز، اجرای آزمایشی یک مسابقه است و استمرار مسابقات پس از موفقیت در دوره آزمایشی خواهد بود و این مبنای ما برای تمامی مسابقات در بخش مردمی است.
وی با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن سروش جاودان وحی با شاخص‌های ابلاغی از سوی ستاد عالی مسابقات سازگاری نداشت، گفت: علاوه بر این هم زیرساخت‌های لازم از حیث توان اجرایی، ساختار اجرایی و ستاد برگزاری مسابقات را به انداز کافی دارا نبودند. همچنین در حوزه فنی نیز این ضعف‌ها در دوره آزمایشی که امسال برگزار شده است مشاهده شده و نمره لازم را کسب نکرده و لذا مجوز برگزاری مسابقات توسط این مؤسسه ملغی شده است.
انجم‌شعاع بیان کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی مجموعه در تربیت استعدادهای درخشان، به نظر می‌رسد که این مجموعه مردمی توان خود را در تربیت سرمایه‌های انسانی و افراد مستعد در حوزه حفظ و قرائت بگذارد، موفق‌تر خواهد بود. از این حیث ورود مجموعه سروش جادوانه وحی به مسابقات متوقف شد و این موضوع به مجموعه نیز ابلاغ شده است تا در سنوات آینده هیچ ورودی به مجموعه مسابقات نداشته باشند.
رئیس کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات با تأکید بر اینکه از سوی داوران نیز گزارشاتی مبنی بر پائین بودن سطح فنی دریافت شده بود، اظهار کرد: همه این موارد باعث شد تا مجوز موقت برگزاری مسابقات توسط این موسسه لغو شود.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه این موضوع به معنای نداشتن توفیقات در زمینه‌های دیگر توسط این مؤسسه نیست، گفت: همانطور که گفته شد بر مبنای اسا‌سنامه این مؤسسه که حوزه‌های مختلفی برای آن تعریف شده است، در این حوزه خاص امکان ورود ندارد و در سایر حوزه‌ها با توان مضاعف به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که این مؤسسه چه شاخص‌ها و استانداردهایی را رعایت نکرده است، بیان کرد: بیش از ۹۰ شاخص و استاندارد برای برگزاری مسابقات تعریف شده است که این شاخص‌ها یک دوره مصوب ستاد عالی مسابقات را طی کرده و به همه دستگاه‌ها اعلام شده است. با توجه به اینکه در پایان سال نسبت به برخی سنجه‌ها بازنگری‌هایی داشته‌ایم، امیدواریم اردیبهشت‌ماه برای دومین بار به دستگاه‌ها اعلام کنیم.
رئیس کمیته نظارت ستاد عالی مسابقات در پایان در پاسخ به این سؤال که این مؤسسه دیگر به هیچ وجه امکان برگزاری مسابقات ندارد یا اینکه می‌تواند با ارتقاء شاخص‌ها در سنوات آینده نسبت به برگزاری مسابقات اقدام کند، گفت: حداقل برای یک سال آینده مسابقات متوقف می‌شود و می‌توان برای سنوات بعد مجدد وارد مذاکره شد.

منبع : ایکنا