تبیان، دستیار زندگی

هیچ‌کدام از فیلم های جشنواره فجر ممیزی نخواهند شد

«هیچ کدام از فیلم های جشنواره فجر ممیزی نخواهند خورد چون تمامی اعضای شورای پروانه نمایش همه فیلم هارا قبل از جشنواره دیده اند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
محمدمهدی حیدریان

صبح یک‌شنبه ۲۰ اسفند ماه محمدمهدی حیدریان به همراه تعدادی از مدیران سازمان سینمایی از جمله ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت، محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در نشستی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.‌در ابتدای این نشست حیدریان درگذشت همایون شهنواز و لوون هفتوان را تسلیت گفت و بیان کرد: این نگاه که سینما مقوله‌ای پیچیده و ترکیبی از علوم است، نیازمند یک برنامه هم افزا بود تا آنچه صرف می‌شود سرمایه‌ای برای اقدامات پیش رو باشد. با نشست‌هایی که با صنوف مختلف و متخصصان داشتیم برای تدوین برنامه جامع از آنها کمک گرفتیم که برنامه را تا آخر هفته به اهالی رسانه می‌دهیم. 

او افزود: تلاش می‌کنیم هیچ اقدامی صورت نگیرد جز آنچه در این برنامه آمده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: در سالی که گذشت تلاش کردیم تصدی گری را در دولت کم کنیم و البته اصلاحیه‌ای به گذشته داشتیم و آن اینکه نظارت خود را حفظ یا تقویت کنیم. صنوف در پاره‌ای اوقات منافع بخشی برایشان اقتضا می‌کند که از منافع کلی چشم پوشی کنند. در حالی که سینما برای کوتاه مدت نیست و از این بابت نظارت را در سازمان سینمایی هدفمند کردیم. حاصل این اقداماتی در برخی بخش‌هاست از جمله نظام اکران قابل اشاره است.

وی تاکید کرد: رها شدن اکران برای منافع کوتاه مدت اشتباه است و اگر قرار باشد نگاه محدود ما سبب شود مخاطب را از دست بدهیم ضرری است که به سرمایه اصلی سینما یعنی مخاطب وارد می‌شود پس باید  برنامه اکران اصلاح می‌شد و این‌ها سعی شده در نظام‌نامه جدید مراعات شود. بنابراین فیلم‌های متنوع و تعداد بیشتر فیلم برای اکران در برنامه‌های ما گنجانده شد و تقریباً هر سه روز در این سال به سالنها اضافه شد و این به معنی افزایش تعداد بیشتر فیلم‌هاست. البته مثل سال قبل هر سه روز هم تقریبا یک فیلم ساخته شده و میزان پروانه ما نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

حیدریان گفت: در پروانه ساخت امنیت را بیش از پیش ایجاد کنیم و این معنا ندارد که سینمای حرفه‌ای داشته باشیم و اگر تهیه کننده حرفه ای است نباید اجازه دهد افرادی خارج از صنف در گروه باشد و این در برنامه ما لحاظ شده است. به این ترتیب برای پروانه  ساخت دو مرحله داریم، یکی موافقت اصولی که با عزم تهیه کننده و مشخص شدن کارگردان‌ شکل میگیرد و بعد با معرفی عواملی که دارای شناسنامه هستند و اینطور ما به سمت تهیه کننده مسئول میرویم. 
او اصلاح نظام تهیه کنندگی را پس از اصلاح نظام اکران و پروانه ساخت دیگر مورد انجام شده دانست.

همچنین احیا و تقویت شورای صیانت نیز در دل خانه سینما مورد دیگری عنوان شد که در دستور کار قرار گرفته است.

حیدریان در پایان نشست خبری خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. وی در ابتدای این پرسش و پاسخ گفت: برای تولید مشترک به منطقه و آسیا و کشورهای اسلامی و دیگر کشورها در بنیاد فارابی توجه می شود. در بحث تولید، محتوا یکی از نیازها و نقص های ما است و امیدوارم بتوانیم با نهادهای مختلف در این زمینه همکاری کنیم.

حیدریان در پاسخ به این پرسش که رضاداد در تصمیم های سازمان سینمایی نقش دارد، توضیح داد: رضاداد از دوستان خوب من است و من از وی درخواست همکاری کردم. رضاداد از سال ۸۲  به صورت حرفه ای به سینما وارد شد و حالا به عنوان مشاور از وی استفاده می کنم. در دوره جدید می خواهیم یک جهش را با برنامه جلو ببریم و تنها نقش آقای رضاداد به عنوان مشورت کننده است و بیش از این نیست.

وی سپس درباره ممیزی فیلم ها بیان کرد: در محصولات فرهنگی، فیلم این ویژگی را دارد که با رویدادهای اجتماعی رابطه مستقیم دارد. در جشنواره فجر به دلیل اینکه فاصله کمی بین آماده شدن فیلم تا حضور در جشنواره دارد ۲ نفر فیلم ها را بازبینی می کردند اما امسال همه اعضا فیلم ها را دیدند و دیگر نیازی به بازبینی نیست. مگر اینکه یک فیلم بعد از جشنواره تغییر کند اما در موارد معدود برخی از فیلم ها شایبه ایجاد می کند که آن مساله امری متفاوت است.

رئیس سازمان سینمایی درباره شفاف سازی هزینه ها بیان کرد: عزم ما بر شفاف‌سازی است. ما درباره اکران و همچنین مسائل دیگر، سوالاتی در حوزه شفاف‌سازی وجود دارد که تا آخر هفته در سامانه دسترسی آزاد پاسخ داده می‌شود. درباره جشنواره فجر، آقای داروغه‌زاده عزم جدی بر مدیریت هزینه‌ها داشتند و ما حداکثر ۴۰ درصد بودجه جشنواره ۹۵ را در جشنواره ۹۶ هزینه کردیم.  همچنین در این هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد که به نوعی بررسی جشنواره گذشته و به نوعی شورای سیاست‌گذاری جشنواره سال آتی خواهد بود. همچنین در این جلسه بر ابقا یا تغییر دبیر سال آتی فجر تصمیم گرفته می‌شود که البته بنده نظری در مخالفت برای ابقای ایشان ندارم. باید اشاره کنم که آقای رجبی فروتن مسئولیت دسترسی آزاد اطلاعات در سازمان سینمایی را برعهده گرفته‌اند و هر کس می‌تواند سوالاتش را بدون واسطه از ایشان بپرسد.

حیدریان درباره مشکل بودجه و سوالاتی درباره انجمن سینمای جوان، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدرسه ملی سینما بیان کرد: درباره سینمای جوان، بدهی به سینماگران پرداخت شده است . البته بودجه مساله عمومی ما در تمام بخشهای سینمایی است؛ اگرچه درصد بودجه دریافتی ما از سازمان برنامه و بودجه، ۷۴ درصد است. به تناسب، تمامی زیرمجموعه‌ها بودجه‌های خود را دریافت کرده است. نه در حوزه سینمای جوان و نه در مرکز گسترش و... بنایی بر تعطیلی نخواهد بود. ما تا آخر سال بدهی‌ای به سینماگران نخواهیم داشت. علاوه بر این، ما در سال آینده، دفاتر انجمن را گسترش جدی خواهیم داشت. ما حتما به انجمن سینمای جوان نیاز داریم. البته در جایی که بخش خصوصی وجود دارد، ما ورود نمی‌کنیم اما انجمن با مرکز رسانه‌های دیجیتال ارشاد تفاهم کرده است که بتواند آموزش فیلمسازی آنلاین را نیز به عنوان یک آموزش عمومی مدنظر قرار دهد.  در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلسات خوبی برای سال آینده برگزار شده است و ما یک جهش معقول را با ایجاد معاونت اندیشه انتظار داریم. مرکز گسترش باید در حوزه مستندهای سینمایی و انیمیشن تمرکز خواهد کرد. ما در حوزه انیمیشن پتانسیل ویژه‌ای داریم که باید به سامان برسد. ما از این روند حمایت می‌کنیم.
درباره تعطیلی مدرسه ملی سینما، بنایی بر تعطیلی ندارد.  اکنون خروجی مراکز آموزشی ۲۰۰۰ دانشجوی فیلمسازی است،بنابراین آموزش در مدرسه ملی، اولویت ما نیست. وظیفه مدرسه دو مورد خواهد بود: ارتقای مهارت دانش‌های جدید در حوزه سینماست و دوم نیز ایجاد ارتباط با دانشجویان رشته سینما و هدایت آن‌هاست. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با ۹ دانشگاه امضا شده است و همکاری‌هایی نیز با خانه سینما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صبا