تبیان، دستیار زندگی
دكتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در اولین نشست خود با خبرنگاران به عنوان شهردار منتخب شورای شهر سوم، به طور كلی عملكرد شهرداری در دور قبل را قابل دفاع ‌دانست و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالیباف:

هیچ شرطی برای ماندن در شهرداری نپذیرفته‌ام

دكتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اولین نشست خبری

خبرگزاری ایسنا

دكتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در اولین نشست خود با خبرنگاران به عنوان شهردار منتخب شورای شهر سوم، به طور كلی عملكرد شهرداری در دور قبل را قابل دفاع ‌دانست و در ارزیابی فعالیت سایر حوزه‌ها، با نگاهی عمومی تأكید كرد كه حوزه‌های عمرانی و خدماتی، گامهای بسیار خوبی داشته‌اند، اما در حوزه مسایل اجتماعی نیازمند تغییر رویكرد هستیم و در این زمینه نیاز داریم تا فكر، باور و رویكرد اعضای شهرداری، مردم و مسؤولان را نسبت به این مسایل تغییر دهیم كه متاسفانه طی دوره اول مسؤولیت خود در شهرداری تهران، موفق به این اقدام نشده‌ام.

این جلسه پس از پخش كلیپی از عملكرد شهردار تهران در سال 85 آغاز شد و سپس قالیباف در ابتدای سخنان خود از رأی اعتماد شورای شهر سوم نسبت به انتخاب خود تشكر كرد و گفت: امیدوارم شورای سوم شهر تهران، دوره‌ای پرخیر و بركت داشته باشد.

وی همچنین ضمن تشكر از همراهی رسانه‌های گروهی طی 20 ماه خدمتش در شهرداری كه همواره در كنار شهردار تهران بوده‌اند تشكر و اظهار كرد: در آغاز دوره چهار ساله باید همان كارها و برنامه‌های 20 ماه گذشته را ادامه دهیم و قاعدتاً روند كار تغییر چندانی نخواهد كرد.

دكتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اولین نشست خبری

شهردار تهران با اشاره به این كه به دلیل همزمانی دوره اول مسؤولیتش در شهرداری تهران در میانه فعالیت شوراها هماهنگی برنامه‌ها كمی سخت شده بود، اظهار كرد: هر چند كه شخصاً عادت دارم افق برنامه‌ها را در آینده ببینم، اما به هر حال انتخابات شورای شهر و روستا و همچنین حضور شورای سوم، نقطه آغازی برای سرفصل كارهای جدید شهرداری تهران است.

وی با بیان این كه برنامه‌های وی در طول چهار سال آینده بر پایه عقلانیت، اعتدال، كارآمدی و ارزش‌گذاری خواهد بود، با اشاره به حضور خود در مجلس و سؤال خبرنگاران از وی در مورد نحوه برخورد با اصولگرایی اصلاح‌طلبانه در شورای شهر تهران، گفت: نحوه برخورد من با اعضای شورا مبتنی بر چهار اصول فوق است و معتقدم رویكرد فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهر تهران نیز قبل از این كه با رویكرد سیاسی تداخل پیدا كند، باید بر همین مبنا باشد.

به گفته قالیباف، امروز دوران تثبیت را پشت سر گذاشته‌ایم و باید همه دلسوزان نظام تلاش كنند كه كارآمدی را به اثبات برسانیم.

دكتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اولین نشست خبری

وی با بیان این كه تركیب اعضای شورای سوم تركیبی ارزشمند است، اذعان كرد: اعضای شورای سوم تجربه‌های گرانقدری را از شورای قبل به همراه دارند و در عین حال هر یك از آنها پیش از این در سطوح ملی و مسؤولیتهای كلیدی خدمت كرده‌اند و در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، مدیریتی و پولی و مالی صاحبنظر هستند و این مسأله می‌تواند یكی از افتخارات بزرگ شورای شهر باشد و بنده نیز به عنوان شهردار تهران در مورد تركیب شورای شهر بسیار اتفاق‌نظر دارم. لذا طبق گفته اعضای شورا مدیریت شهر را 16 نفره انجام خواهیم داد.

شهردار تهران با تأكید بر این كه در دوره جدید تعامل وی با دولت، مجلس و قوه قضاییه و دیگر كلانشهرها و البته مشاركت مردمی بیش از گذشته خواهد بود، اظهار كرد: در دوره جدید كارهای شهرداری در دو سطح محلی و مقیاس شهری و ملی انجام شده و توجه به شورایاریها و تقویت آنها و نیز تفكر مسجد محوری و دخیل كردن مردم در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با بیان این كه طرحهای جهادی «137» با رویكرد علمی، دقت و سرعت بیشتری در سال 86 ادامه خواهد یافت تا مردم فارغ از مشكلات دست و پاگیر، زندگی راحتی داشته باشند، ادامه داد: شورای سوم شهر تهران مهمترین رسالت خود را توجه به موضوعات كلانشهر تهران بیان كرده است.

قالیباف ادامه داد: تهران سالهای زیادی است كه از كارهای زیربنایی و اموری كه به حل ریشه‌ای مشكلات مردم منتهی شود، دور بوده است و باید با تغییر مدیریت شهری این فرصت فراهم شود.

شهردار تهران با بیان این كه پایتخت باید در چهار سال آینده قابل رقابت با كلانشهرهای دیگر، به خصوص در بین كشورهای اسلامی باشد، اظهار كرد: این وظیفه بنده و شورای شهر تهران است كه موضوعاتی نظیر حمل‌ونقل عمومی و معضل ترافیك را برای مردم حل كنیم و برای رفع این مسأله دست نیاز را به سمت دولت محترم دراز می‌كنیم تا در مباحث مربوط به حمل و نقل عمومی همكاری لازم را با ما داشته باشند.

دكتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اولین نشست خبری

شهردار تهران با تأكید بر این كه طی 18 ماه گذشته هیچ پروژه نیمه تمامی در تهران باقی نمانده است، اضافه كرد: پروژه‌ها یا به اتمام رسیده و یا در شرف اتمام هستند، برای مثال پروژه برج میلاد كه سالها روند كندی را طی می‌كرد با همكاری و مساعدت سایر دستگاهها و همت مسؤولان در دهه فجر امسال افتتاح رسمی می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات فنی و عمرانی برج میلاد مهر امسال پایان می‌یابد و طی سه ماه بعد از آن و تا بهمن ماه، عملیات تجهیز این برج پایان می‌یابد.

قالیباف همچنین از آغاز احداث پروژه‌های جدی و اساسی خبر داد و افزود: پروژه‌هایی نظیر خطوط جدید متروی تهران، بزرگراههای حاشیه‌ای اطراف شهر تهران و چندین تونل در قسمتهای مختلف شهر كه می‌تواند گره‌های كور ترافیك را بهبود بخشد را در سال جاری شاهد خواهیم بود.

شهردار تهران افزود: حتی اگر اعضای شورا تمایلی به حضور دائم من در صحن نداشته یا از من دعوت به عمل نمی‌آوردند، در آن صورت نیز حاضر می‌شدم تعامل بیشتری را برقرار كنم. هر چند در شرایط كنونی تعامل خوبی بین شورا و شهرداری وجود دارد، اما این تعامل در حد ایده‌ال دو طرف نبوده و از دلایل آن وارد شدن بنده به شهرداری از نیمه كار شوراها بوده است.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری كه در خصوص ساختار شهرداری پرسید، گفت: رویكرد ما در شهرداری این بوده است كه سازمان شهرداری را از نهادی خدماتی به اجتماعی تبدیل كنیم.

به گفته قالیباف، طبیعی است كه توجه به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و عمرانی همواره باید در كنار موضوعات اجتماعی مطرح شود و ما نیز به موضوعات اجتماعی توجه خاصی داشته‌ایم و در عین حال رویكرد اعضای شورای شهر سوم نیز به این مسأله بیشتر شده است.

خبرنگاری از قالیباف پرسید: «شما از انجام برنامه‌های فرهنگی صحبت می‌كنید، در حالی كه اعتبار فرهنگسراها بسیار محدود است؟» وی جواب داد: امسال با اختصاص یكصد میلیارد تومان، بیشترین اعتبار برای حوزه فرهنگی و فرهنگسراها در نظر گرفته‌ایم.

شهردار تهران با بیان این كه این اعتبار در مورد فرهنگسراها گام بزرگی در حوزه فرهنگی شهر است، گفت: البته در شیوه‌های هزینه‌كرد این اعتبارات در امور فرهنگی و نوع اقدامات نیز باید تجدیدنظرهایی صورت گیرد تا حداكثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

شهردار تهران در پاسخ به این كه «آیا در فاصله زمانی بین انتخابات دور جدید شوراها، ركودی در شهرداری تهران وجود داشته است یا نه؟»، افزود: بعد از انتخابات شورای شهر تهران در بسیاری از شهرهای كشور ركودی چشمگیر را شاهد بودیم و در فاصله این 5 ماه، تقریباً خیلی از مسایل به حالت تعطیل درآمد، اما خوشبختانه در شهرداری تهران شاهد چنین مسأله‌ای نبودیم و هیچ وقفه‌ای در كارها به وجود نیامد.

دكتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در اولین نشست خبری

وی با بیان این كه مهمترین رسالت شهرداری تهران دادن آگاهی به مردم در حوزه‌های شهری است، گفت: در حال حاضر رانت اطلاعات در شهرداری بسیار زیاد است و من به مردم شهر تهران این قول را می‌دهم كه بزودی و قبل از اتمام شش ماهه اول سال جاری، پایانه اطلاعات شهر را به نحوی ساماندهی كنیم كه همه مردم بتوانند از هر اطلاعاتی در مورد مسكن و نوع كاربری خود از طریق GIS و شبكه اطلاعات شهروندی برخوردار شوند.

به گفته شهردار تهران در عین حال طرح جامع شهر تهران تا دو هفته آینده در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب می‌رسد و در كنار آن شاهد شكل‌گیری طرحهای تفصیلی شهر تهران در كمیسیون ماده 5 هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص زباله‌های عفونی و مسؤولیت شهرداری تهران در این زمینه اظهار كرد: شهرداری تهران در مورد زباله‌های عفونی مسؤولیتی ندارد و قانون در این مورد وظایف وزارت بهداشت را كاملاً مشخص كرده است، اما متأسفانه در این خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته و خطر جدی زباله‌های عفونی در شهر تهران احساس می‌شود.

قالیباف با اشاره به نامه‌ای كه سه ماه گذشته به دری نجف‌آبادی، دادستان كل كشور ارائه كرده است، گفت: از دادستان كل كشور خواسته‌ایم تا به عنوان مدعی‌العموم در مورد زباله‌های عفونی اقدام كند.

وی تصریح كرد: اگر چه شهرداری تهران موظف به جمع آوری زباله های عفونی نیست اما این كار را انجام می دهد و معتقد است روند فعلی جمع آوری زباله‌های عفونی بسیار خطرناك است و باید كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ، دولت، و دادستانی كل كشور در این زمینه اقدام مهمی را انجام دهند.

شهردار تهران همچنین در خصوص وضعیت مهندسین ناظر ساختمان و اقدامات غیر قانونی برخی از آنها نیز گفت: مهندسین ناظر در مجموعه سازمان نظام مهندسی قرار دارند و باید از سوی این سازمان نظارت صورت گیرد و شهرداری تهران اختیار حقوقی لغو مجوز آنها را ندارد. البته شهرداری نیز می‌تواند اقداماتی را در زمینه تخلفات مهندسین ناظر داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح نظارت مهندسی ناظر در منطقه 6 و 17 شهرداری تهران به صورت پایلوت گفت: به دلیل شكل گیری سیستمهای نرم افزاری در این برنامه بخش قابل توجهی از تخلفات مهندسین ناظر كاهش خواهند یافت و چنانچه باز هم شاهد خطا در اقدامات مهندسین ناظر ساختمانها باشیم سازمان نظام مهندسی باید برخورد قاطعانه داشته باشد.

شهردار تهران دوره مسوولیت خود را یكی از شفافترین دوره‌های شهرداری از نظر مسایل مالی و اقتصادی عنوان كرد و گفت: به هر مرجع قضایی كه خواستار بررسی عملكرد مالی شهرداری تهران باشد اجازه می‌دهیم تا درآمدها و هزینه‌های شهرداری بررسی كنند، درعین حال شورای شهر تهران وظیفه دارد هر چند ماه یكبار در راستای حق مردم عملكرد شهرداری را در حوزه هزینه‌ها و درآمدها اعلام عمومی كند.

روابط عمومی موسسه تبیان