تبیان، دستیار زندگی

پیشنهاد تبیان برای تقدیر از خانم ها!

همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن تارنمای فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در یک مقاله اجتماعی «پیشنهادی ویژه برای تقدیر از خانم ها» ارائه کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشنهاد پک ویژه برای روز هدیه روز زن
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش خانواده موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس آموزه های فرهنگی تهیه و منتشر کرده است.
زهرا اجلال در این مقاله می نویسد:« هر چه به روز مبارک ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نزدیک می شویم، تب و تب جشن ها و شادی ها بیشتر می‌شود. بین آقایان قدردان صحبت هایی رد و بدل می‌شود ناشی از اینکه این روز را به پاس قدردانی و سپاسگزاری از همسرانشان چگونه برنامه ریزی کنند تا بتوانند روز خوش و خاطره انگیزی را برای ایشان فراهم آورند.همه ی ما انسان ها به لطف حضرت حق صاحب تاج ارزشمندی هستیم به نام کرامت، چنانچه در قرآن کریم این واقعیت این گونه بیان می‌شود؛ «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ. ...»؛ «و ما آدمی زادگان را کرامت بخشیدیم.» بنابراین وقتی خداوند با تمام عظمت و جلال و جبروتش چنین افتخار و هدیه ای را تقدیم کرده، و تنها امتیاز انسان ها را در فاکتوری به نام تقوا دانسته: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ. ..». پس ما انسان ها در قبال یکدیگر وظیفه داریم از این کرامت حفاظت کرده و هر چه بیشتر در حفظ و شکوفایی آن تلاش کنیم.حفظ این کرامت در هر جایگاهی، شرایط خودش را دارد و در جایگاه خانواده نقشی خاص به خود می گیرد. از ابعاد مهمی که در حفاظت کرامت یک زن در محیط خانه و خانواده مؤثر است، نقش همسر اوست. بنابراین توصیه اولی که به آقایان محترم داریم این است که در قدم اول اگر خواهان یک زندگی سرشار از آرامش و صمیمیت هستید تا می توانید در تقویت کرامت همسرتان تلاش کنید و شایسته با آنان برخورد داشته باشند، چنانچه قرآن کریم این گونه می فرماید: « وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»؛ «شما مردان با همسرانتان به طور شایسته معاشرت کنید.» در بیانی نیز داریم که رسول اکرم (صلی الله و علیه وآله) فرمود: "برادرم جبرئیل درباره حقوق زنان به من خبر داد آنقدر در باره زنان سفارش کرد که من گمان کردم که جایز نیست برای مرد که به همسرش حتّی اُفّ و سخنی لطیف‌تر از گل بگوید، بعد گفت:‌ ای محمّد، در مورد زنان از خداوند بزرگ بترسید، زنان گرفتار در دست شمایند و آن‌ها امانت‌های الهی هستند که شما آنان را به همسری گرفته‌اید و به سبب سخن و کتاب خداوند و سنّت و شریعت پیامبر، به شما حلال شده‌اند، حقوق واجبی بر عهده شما دارند، بنابراین با آن‌ها با مهربانی رفتار کنید و دل‌هایشان را خوشحال کنید تا آن‌ها هم با شما خوب زندگی کنند، در زندگی به آن‌ها سخن زور نگویید و اذیّت و غضبناکشان نکنید." تا می توانید با همسرانتان نه فقط در نقش همسری، بلکه دوستی صمیمی باشید، کسی که بتواند با آرامش با او درد ودل کند و مشکلات و غم و غصه هایش را در میان بگذارد. در سفارشی از رسول خدا صلوات الله علیه در این باره می خوانیم: دوستی با زنان از اخلاق انبیا است.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.