تبیان، دستیار زندگی

نگاه تبیان به تصویر کنونی زن در سینما ایران

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روز زن و در مقاله ای به بررسی «تصویر کنونی زن در سینما ایران» پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سینمای زن
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس رویدادهای سینمایی امسال تهیه و منتشر کرده است.
زهرا فرآورده در این مقاله می نویسد:« اینکه حضور بازیگران زن در موقعیت های زنانه با نقش آفرینی در شخصیت های مختلف چه قدر درسینمای ایران واقعی بوده است در طی دوره های مختلف متفاوت است. در مرور آثار سینمایی بعد از انقلاب آنچه در دهه ۶۰ مخصوصا در سال های ابتدایی آن از زنان دیدیم برای تازگی شاید همان زمان تصویر واقعی گروهی از زنان تلقی می شد. شخصیت های زنی که در فیلم های قالب آن زمان یعنی آثار دفاع مقدس نقش مادر و همسران شهدا را داشتند و با موقعیت جامعه همخوانی داشت. این همخوانی نزدیک با جامعه حتی اگر کوتاه بود در زمان خودش اما واقعیت داشت حتی اگر به مرور تکراری شد.با شروع دهه هفتاد شخصیت های تعریف شده برای زنان تنوع بیشتری پیدا کرد و فیلم های سینمایی با دور شدن از نمایش رایج شخصیت های زن سراغ موقعیت های جدیدی درباره زنان رفتند.
تصاویری که هرچند به مرور افراطی و شعاری شد اما شروعش تصویری واقعی از بخشی از زنان جامعه بود که تا آنموقع در سینما خبری از آن ها نبود. سال ۶۸ علی حاتمی با ساخت فیلم «مادر» توانست تصویر قابل باوری از یک مادر ارائه دهد که همچنان مورد توجه است. نمونه دیگرش «لیلا»ی داریوش مهرجویی در سال ۷۵ است. با وجود اینکه داستان در مورد زنی است که بچه دار نمی شود اماتصویر تکراری نیست؛ در واقع لیلا کلیشه را بازتولید نمی کند. و یا «به همین سادگی» میرکریمی، او سال ۸۶ سراغ داستان زنی خانه دار می رود و با وجود نمونه های مشابه نمایش داده شده از زنان خانه دار در سال های قبل، تصویری ارائه می دهد که غیر قابل باور نیست. در واقع «به همین سادگی» یک زن خانه دار را که جایگاه اجتماعی خاصی برایش تعریف نشده در قالب یک قهرمان معرفی می‌کند. اما در سال های اخیر یکی از اتفاقات خوب سینمای ایران در نمایش تصویر واقعی از زنان در حوزه فیلم های دفاع مقدس اتفاق افتاده است. «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون اسعدیان، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار و «ویلایی ها» به کارگردانی منیر قیدی از نمونه های موفق این دوره است.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.