تبیان، دستیار زندگی

جزیره شیف بوشهر

جزیره شیف که جزیره ای ماسه ای است در منتهی الیه تالاب حله که از بهم پیوستن آب رودخانه شاهپور و دالکی بوجود آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزیره شیف بوشهر

جزیره شیف که جزیره ای ماسه ای است در منتهی الیه تالاب حله که از بهم پیوستن آب رودخانه شاهپور و دالکی بوجود آمده و در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان بوشهر و در 6 کیلومتری شمال بندر بوشهر واقع می باشد جزیره شیف، روستایی است از توابع بخش مرکزی در شهرستان بوشهر است و میانگین ارتفاع آن از سطح دریا یک متر است به دلیل قرار داشتن گور شخصی شیخ سعد در این جزیره که مدتی حاکم آن بوده است بدین نام نیز معروف است و در سال 1327 ه . ش جزیره در اختیار احمد خان انگالی قرار گرفته و نام آن به شیف تغییر یافت.
جزیره شیف بوشهر

اکثریت جمعیت در جزیره شیف را از اهل تسنن شامل می شوند. اهل تسنن و تشیع در این جزیره در کنار همدیگر به آرامش زندگی می کنند و رابطه بسیار خوبی بین آنها برقرار است تعداد سه مسجد مربوط است به اهل سنت و یک مسجد نام مام جعفر صادق (ع) که در سال 1375 بنا گردیده است در حیطه مدیریت اعتقادی شیعیان فعال است.

شیف در گذشته بندر حمل ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی از ایران به کشورهای خلیج فارس و برعکس بود و احمدخان از صاحبان کالا مالیات می گرفت، به این معنی که تمام کالاها از تهران و اصفهان و شیراز بوسیله مال (چهارپایان) به شیف آورده می شد و بعد بوسیله لنج به کشورهای خلیج فارس حمل می گردید. محل دیگر جزیره بندرگاه است که در جنوب جزیره واقع شده و اکنون مختصر آثاری از آن درجزیره دیده می شود.
جزیره شیف بوشهر

متاسفانه پس از ورود به جزیره شیف اولین چیزی که نظرها را به سوی خود جلب می کند، حجم بسیار زیاد زباله هایی است که در ساحل این جزیره به چشم می خورد. زباله های بسیار زیادی که در ساحل جزیره انباشته شده اند صحنه ای زشت و تاسف باری را رقم زده اند.

منبع: سایت مکان بین