تبیان، دستیار زندگی

تبیان مسائل زنان خانه دار را بررسی می‌کند

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روز زن و در مقاله ای با عنوان «کفش های مردانه در پاهای زنانه» به بررسی مسائل و مشکلات زنان خانه دار پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان شاغل، خانه داری، همسر،مردانگی، زن ،خانواده ایرانی، خانوادهف مشکلات مالی،تربیت فرزند، همسرداری،بانوی شرقی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش خانواده موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس توصیه های دینی و قانونی در خصوص حقوق زنان تهیه و منتشر کرده است.
هدی سادات پاک نهاد در این مقاله می نویسد:«متاسفانه امروزه بسیاری از زنان با وجود استطاعت مالی همسرانشان در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند و در واقع شاغل بودن را نوعی ارزش اجتماعی تلقی می‌کنند تا جایی که زن شاغل امروز به خاطر داشتن شغلش خود را بالاتر از زنی
می داند که در خانه بیشتر وقت خود را صرف خانه داری و همسرداری و تربیت کودک می‌کند.اما با وجود انکه برخی اشتغال را ارزش می دانند اگر از اکثر خانم های شاغل سوال کنید که آیا از شاغل بودن خود راضی هستید می‌گویند نه زیرا انجام کارهای بیرون همراه با انجام کارهای خانه چیزی جز خستگی و پیر شدن زود رس نخواهد داشت. تنها دلیل انها برای اشتغال ممکن است به دلیل مشکلات مالی باشد که از طرف خانواده تامین نمی شود و در این صورت زنان لازم می بینند که برای رفع نزاع بر سر مشکلات مالی برای خود شغلی را دست و پا کنند تا دستشان در جیب خودشان باشد و یا گاهی هم ممکن است خانم های خانه دار از یکنواختی و روزمرگی کارهای خانه خسته شوند و ترجیح دهند که با اشتغال کمی از فشار های فکری و روحی خود بکاهند.زن بودن جایگاه ویژه و نقش کلیدی در خانواده دارد که اشتغال تا حد زیادی باعث می‌شود که زنان شاغل نتوانند آنطور که باید به وظایف خود عمل کنند و یا مجبورند خود را چنان تحت فشار قرار دهند که برای راضی نگه داشتن خانواده به خود ضربه های روحی و جسمی زیادی را وارد کنند حال باید این مسئله را برای زنان جامعه جا بیندازیم که اگر می خواهند شاغل باشند باید جامعه واقعا به آنها نیاز داشته باشد نه اینکه تنها بخاطر نوع نگاه متفاوت به زنان شاغل خود را تحت فشار و آسیب روحی و روانی قرار دهند. شغلی وقت گیر ومهم!در سال های اخیر یکی از اهداف کج اندیشان برای استیلای فکری بر زنان این بوده است که زن خانه دار را موجودی حقیر بدانند که هیچ مهارتی غیر از انجام کارهای خانه ندارد تا جایی که در اثر عدم روحیه خود باوری و اعتماد به نفس در بین زنان خانه‌دار و کوچک شمردن امر خانه‌داری،”امروزه ارزشهای جنسیتی چون مادری، همسری، رفتارهای زنانه و.. ارزشمندی خود را از دست داده است.امام خمینی (رحمه الله علیه ) جمله ی زیبایی می‌گویند: « معلمی شغل انبیاست» سپس می فرمایند: «مادری بالاترین شغل هاست» ایشان می فرمایند: مادری شغل است یعنی وقت گیر است، صبوری و مدیریت و مهارت می خواهد. مادری بالاترین شغل است چرا که یک مادر خانه دار با تمام وجود برای فرزندش وقت می گذارد و او را به بهترین نحو تربیت می‌کند. »
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.