تبیان، دستیار زندگی

ضربان تند موسیقی اقوام در روزهای آخر سال

با نزدیک شدن به روزهای آخر سال اجرای موسیقی اقوام در ایران نیز به اوج خود رسیده است و هر کدام از گروه‌های موسیقی استان‌های مختلف سعی می‌کنند فرهنگ اقوام‌شان را به رخ بکشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 موسیقی‌های اقوام

بعد از اجرای موسیقی‌های اقوام در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که 3 تا 6 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، این بار نوای موسیقی نواحی و اقوام 31 استان در سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایری و بیست و نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی طنین انداز شده است.
این گروه‌ها، موسیقی اقوام خود را در ساعت‌های متفاوت در فضای باز و غرفه‌های مربوط به هر استان به صورت رایگان اجرا می‌کنند و بازدید کنندگان بدون پرداخت مبلغی برای بلیت می‌توانند این اجراها را از نزدیک ببینند.
گروه‌های موسیقی، مناطق مختلف استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندارن، گلستان، گیلان، خراسان شمالی و خوزستان اجراهای متفاوتی در نخستین روز به نمایش گذاشتند. اجرای موسیقی این مناطق و استان های دیگر تا روز جمعه 18 اسفندماه ادامه خواهد داشت.
اجرای رقص‌های محلی نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود تا هر قومی رقص و آیین خود را به رخ بکشد.
همزمان که صدای موسیقی اقوام در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پیچیده است، هفته موسیقی خراسان نیز با عنوان «نوای غربت موسیقی خراسان» از امروز 16 اسفند ماه در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز برگزار می‌شود.
گروه‌های فولکلور استان خراسان با اجرای گروه‌های موسیقی «صبا» امروز ساعت 18:30، گروه «پیوند تربت»فردا 17 اسفندماه ساعت 17:30، «دل شیدا» در ساعت18:30 همان روز، گروه‌های «ژنده پیل» و «سیمرغ» نیز روز 18 اسفندماه به ترتیب ساعت 17:30 و 18:30 به صحنه می‌روند.
روز آخر این برنامه با تجلیل از عثمان محمد حق پرست پیشکسوت دو تار نوازی ایران همراه است.
«کوچه فستیوال موسیقی»  نیز با اجرای گروه‌های مختلف موسیقی اقوام ایران در کافه حاج رییس بوشهر از 19 تا 25 اسفندماه برگزار می شود.  
گروه «کماکان»  با صدای مهدی ساکی از خوزستان،گروه «عاشیقلارمیشو» با صدای احد ملکی علیشاه از آذربایجان،گروه «هرمزگان»  با صدای رضا کولغانی،گروه «سورنای» با صدای احسان عبدی پور از لرستان،گروه «شوروم» با صدای رسول علیجانی از گیلان، گروه «ژوانا» با صدای زانیار حسامی از کردستان و گروه بوشهر با صدای امین فیروز پور از ساعت 19 تا 23 در روزهای متفاوت اجرا خواهند داشت.
شب موسیقی گیلکی «آی جینگه جینگه جان» نیز با یاد استادان موسیقی گیلان و محوریت زنده یاد احمد عاشور پوربه مناسبت صدمین سال تولدش  در مجتمع اداره ارشاد بندرانزلی 25 اسفندماه برگزار می شود.

منبع: ایسنا