تبیان، دستیار زندگی

نظرات برنامه سازان درباره جشنواره جام جم

بهانه ای برای بازگشت به تلویزیون

بعد از چهار سال وقفه در برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم، امسال چهارمین دوره آن برگزار می شود. آثار مختلف در چهار بخش سریال، مستند، پویانمایی و مسابقه داوری شده و قرار است اختتامیه این جشنواره روز پنجشنبه 17 اسفندماه برگزار شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره جام جم
برنامه سازانی که از نزدیک در جریان تولیدات تلویزیونی قرار دارند تصویر روشن تری از شرایط تولید و ارائه این آثار دارند. با توجه به نزدیک شدن برگزاری اختتامیه جشنواره جام جم، نظرات تعدادی از برنامه سازان به ویژه آنها که آثارشان در این دوره مورد ارزیابی قرار می گیرد را در گفت و گو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم می خوانید: 

سعید سلطانی/ کارگردان: ما فیلمسازان هر جا کارمان دیده شود و عیب و ایراد را گوشزد و نقاط قوت را مطرح کنند سعی می‌کنیم بر آن مدار حرکت کنیم. اما زمانیکه شما کارتان را به خوبی انجام می‌دهید و توجهی نمی‌شود، انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. جشنواره‌ها می‌توانند انگیزه ایجاد کنند و پنجره‌ای باشند برای شناخت بیشتر مخاطب تا بتوانیم ارتباط بهتری با او برقرار کنیم.
هر وقت می‌بینم فیلم و سریالی خوب دیده می‌شود اسباب شعف من است، چون این رسانه محل کار و زندگی خودم است. اگر مجموعه‌ای پر بیننده شود بینندگان زیادی به بهانه آن اثر سایر برنامه‌ها را هم می‌بینند و ارتباط برقرار می‌کنند و به طبع هر برنامه ضعیفی که کار شود ارتباط بیننده و رسانه را به خطر می‌اندازد.

مسعود آب پرور/ کارگردان: فکر می‌کنم یکی از اهداف جشنواره‌ها ارتقاء سطح کیفی برنامه‌های تلویزیونی است؛ خصوصا جشنواره داخلی جام جم که همیشه این تاثیر را داشته است. وقتی یک عامل بازدارنده‌ مانع از بالا رفتن سطح کیفی آثار ‌شود فقط دو سه اثر مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند و با بودجه نامحدود ساخته می‌شوند، بنابراین طبیعی است که همان‌ها در جشنواره اقبال بیشتری پیدا کنند. اگر می‌خواهیم جشنواره و عملکردش تاثیر بهتری داشته باشد باید این زنجیره کامل باشد و جشنواره از پی تولیدات کامل برگزار شود.

اسماعیل عفیفه/ تهیه کننده: برای برگزاری یک جشنواره خوب باید در چرایی و اهداف آن فکر کرد. بعد از روشن شدن چارچوب مشخص جشنواره لازم است شرایط حضور در آن به برنامه سازان ابلاغ شود؛ به گونه‌ای که اگر سال بعد برنامه سازی خواست جایزه ببرد بگوید من با شرایط جشنواره برنامه می‌سازم تا جایزه را ببرم؛ بنابراین رقابت جدی‌تری به وجود می‌آید.

الهام غفوری/ تهیه کننده: ما در این دوره با «پایتخت 4» حضور داریم «پایتحت» جزو آن دسته از سریال‌هایی است که با بودجه مناسب و با حمایت اسپانسر و درایت مدیران سازمان توانسته به خوبی در قلب مخاطب جا باز کند و به سیزن 5 هم برسد. جشنواره می‌تواند عامل رقابت و همان تشویق را احیا کند و باعث ایجاد انگیزه شود تا هنرمندان مطمئن شوند که تولیداتشان هر ساله مورد نقد و بازبینی قرار می‌گیرد و همین امر باعث رفتار مسئولانه تری از جانب آنها نسبت به مردم می‌گردد.

پژمان بازغی/ بازیگر:  رقابت مهمترین ویژگی جشنواره ها است. تولیدات بسیاری در شبکه های سیما وجود دارند که برنامه سازان و هنرمندان بسیاری در آن مشغول کارند. در این مسیر نیرو و هزینه بسیاری صرف می شود و جشنواره تلویزیونی محمل مناسبی برای دیده شدن این آثار و زحمات در کنار یکدیگر است. دیده شدن آثار مسلما حس رقابت را در میان سازندگان بیشتر کرده و مخاطبان برنامه‌ها را با کارهای خوب آشنا می‌کند و این خیلی خوب است. برای آثاری که در جشنواره دارم آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که تمامی برنامه‌ها در جشنواره سیما بدرخشد.

مریم سعادت/ بازیگر: همان طور که جشنواره فیلم فجر به رونق آثار در سینما کمک می‌کند در تلویزیون هم اگر همین نگاه را به جشنواره جام جم داشته باشیم حتما این اتفاق می‌افتد. وقتی هنرمند تشویق می‌شود و انعکاس کارش را از طرف مسئولین و مردم می‌بیند برای کار کردن دلگرمی بیشتری پیدا می‌کند.
علاوه بر اینکه وقفه‌هایی که در برگزاری جشنواره جام جم اتفاق افتاده است خوب نیست، اگر یک جشنواره بخواهد موفق عمل کند نباید فرمایشی باشد تا داوری‌ها خوب و درست انجام شود.


محمد امین همدانی/ کارگردان انیمیشن: جشنواره‌ها فرصتی مغتنم برای تولیدات پویانمایی است. اصولا انیمیشن‌های سینمایی در دنیا مطرح و معروف هستند و اغلب مردم، انیمیشن را در قالب سینمایی می‌شناسند، در حالی که کودک و نوجوان با انیمیشن سریالی روزانه ارتباط می‌گیرد و ممکن است یک سریال ماه‌ها یک کودک و نوجوان را درگیر خودش کند. جشنواره جام جم از این باب که به آثار تلویزیونی خیلی جدی توجه می‌کند می‌تواند اهمیت آثار را به ما نشان دهد و انگیزه‌ای باشد برای تولیدکنندگان و شبکه‌های تلویزیونی که کیفیت آثارشان را ارتقاء دهند.

سلمان خورشیدی/ کارگردان انیمیشن: در جشنواره جام جم سهم مخاطبان مهم است. باید به سلیقه مخاطب احترام گذاشت. خیلی از آثار هستند که زحمات زیادی برای آن کشیده شده اما مخاطب اسم آن آثار را هم نشنیده است این یعنی شکست. جشنواره جام جم سهم باید مشارکت مردم را در انتخاب آثار افزایش دهد و با این کار چرخه حیات آثار هنری و به ویژه پویانمایی با دیده شدن جان تازه ای خواهند گرفت.

علیرضا قاسم خان/ مستندساز: موردتوجه قرار دادن مستندسازان و آثارشان و قضاوت تولیدات آن‌ها در قالب رویدادی به نام جشنواره می‌تواند اتفاق بسیار خوبی به‌حساب بیاید. اما زمانی جشنواره‌ها می‌توانند مثمرثمرتر واقع شوند که تلویزیون تولیدات سال آینده خود را به آن نوع از مستندهایی که در جشنواره موفق بوده‌اند، اختصاص دهد و به سراغ کارگردان‌های منتخب جشنواره‌ها رود و ایده‌های آن‌ها را پرورش دهد. اگر چنین اتفاقی نیفتد، فیلم‌ساز به هدف خود از حضور در جشنواره دست پیدا نکرده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که جشنواره‌ها هدف مشخصی را برای فعالیت خود در نظر بگیرند و تلویزیون هم در ساخت محصولات آینده خود از همان اهداف بهره ببرد.

علی حمیدی/ قائم مقام مرکز امور نمایشی سیما: جشنواره قطب نمایی است تا برنامه‌ساز خود را با آن هم جهت کند. با برگزاری جشنواره جام جم می‌توانیم به مخاطب بگوییم کیفیت و توجه سازمان صداوسیما به چه موضوعاتی است و با معرفی آثار برتر در مورد سریال‌ها، برنامه سازهایی را که می‌خواهند در این رقابت شرکت کنند آگاه کنیم.  
 
منابع: سایت جشنواره جام جم/ تبیان