تبیان، دستیار زندگی

عموغلام معلم شهادت عارف شد

شهید دفاع مقدس غلامعلی كایدخورده عموی شهید مدافع حرم عارف كایدخورده است كه شهادتش از همان كودكی تأثیر زیادی روی عارف گذاشته بود. غلامعلی كایدخورده در 16 سالگی در منطقه دزفول به شهادت رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهید غلامعلی كایدخورده

شهید دفاع مقدس غلامعلی كایدخورده عموی شهید مدافع حرم عارف كایدخورده است كه شهادتش از همان كودكی تأثیر زیادی روی عارف گذاشته بود. غلامعلی كایدخورده در 16 سالگی در منطقه دزفول به شهادت رسید. عارف قبل از شهادت، محل مزارش را مشخص كرده و به پدرش وصیت كرده بود اگر شهید شدم مرا در مزار عمویم بگذارید. منش و روش شهید غلامعلی كایدخورده و مطالعه روی ویژگی‌های رفتاری وی، تأثیری عمیق روی عارف گذاشته بود. جاری شدن خون عموی شهید در رگ‌های عارف، سبب شد تا او نیز پس از سه دهه راه عمو را ادامه دهد و سرنوشتی زیبا همچون او پیدا كند. با هم مروری كوتاه بر زندگی شهید غلامعلی كایدخورده می‌اندازیم.
شهید غلامعلی كایدخورده در سال 1347 متولد شد و با شروع نهضت امام خمینی(ره) خیلی زود وارد فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی شد. سربازان امام خمینی از همان كودكی شیفته بزرگی و خلوص نیت امام شدند و عاشقانه از رهبرشان تبعیت كردند.
شهید كایدخورده بسیار كم‌حرف و خوش‌اخلاق بود. ایمان و اخلاقش مثال‌زدنی بود. از كودكی عاشق نماز بود و به نماز اول وقت توجه و تقید ویژه‌ای داشت. از غیبت كردن بیزار بود و به سرعت مجلسی كه در آن غیبت كسی می‌شد را ترك می‌كرد.
شهید غلامعلی كایدخورده همچنین به بیت‌المال اهمیت ویژه‌ای می‌داد. وقتی در فصل سرد سال با لباسی نازك به مدرسه می‌رفت و مادرش می‌گفت چرا كاپشنت را نمی‌پوشی؟ پاسخ می‌داد: «این كاپشن را داده‌اند تا در بسیج بپوشم نه از آن استفاده شخصی كنم». رعایت بیت‌المال و حق‌الناس یكی از مهم‌ترین اصول زندگی شهید بود. حلال و حرام را در زندگی‌‌اش رعایت می‌كرد و اجازه نمی‌داد ذره‌ای شبهه وارد زندگی و مالش شود.
غلامعلی در سال 1363 در عملیات بدر شركت كرد و در جریان این عملیات، در بیست و هفتم اسفند شهد شیرین شهادت را نوشید و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پس از هفت سال، پیكر این شهید بزرگوار تفحص و پیدا شد و در تاریخ 15/11/1373 به خاك سپرده شد.
شهید كایدخورده در بخشی از وصیت‌نامه‌اش چنین نوشته است: «وصیتم به برادران بسیجی و جلسه قرائت قرآن و دیگر برادران این است كه همچنان در صحنه حضور داشته باشید و جبهه‌های نبرد را همچنان گرم نگاه دارید كه اگر در این امور سستی كنید فردای قیامت مورد سؤال قرار خواهید گرفت. برادران در راه خدا جهاد كنید.»

منبع: روزنامه جوان