تبیان، دستیار زندگی

زوج هایی با ملیت های مختلف

ازدواج های خارجکی

وقتی یک دختر خواستگاری خارجی و یا پسری از یک دختر با تابعیت غیرایرانی خواستگاری می کنند در ابتدای امر در نگاه دیگران فردی باکلاس دیده می شود که یک ازدواج خاص و متفاوت داشته است، اما زندگی های سال های بعد دو فرد با دو ملیت مختلف چگونه خواهد بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج خارجی

دهکده جهانی موجب شده تا رفته رفته خواستگاران و گزینه های ازدواجی نیز جهانی شوند. خواستگاری مرد ایرانی از دختر خارجی و تقاضای ازدواج یک مرد خارجی از دختر خانم ایرانی مسئله جدیدی نیست ولی امروزه بیشتر شاهد این امر هستیم. ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، مسافرت به کشورهای دیگر، آشنا شدن در فضای مجازی و... عامل های آشنایی دو فرد از دو نقطه جهان  می باشد.

ممکن است میان دو فرد گفتگو صورت بگیرد، اما این گفتگو لزوما معنادار و با ریشه‌های فرهنگی نیست و به طور عمده تفاوت فرهنگی و تاریخی دو فرد از دو ملیت متفاوت پس از ازدواج می‌تواند در قالب مشکلاتی بروز پیدا کند.


این شکل از ازدواج ها در سال های اخیر به علل مختلفی در حال افزایش است. اعتراض پسران ایرانی در قبال مهریه های سنگین و حواشی های مختلف مراسم ازدواج موجب شده تا ازدواج با یک دختر خارجی، فارغ از مراسم های سنگین و گاهی بدون در نظر گرفتن کفویت دو ملیت،  در ارجحیت برخی از مردان قرار می گیرند. از سوی دیگر شرایط و موقعیت مناسب اقتصادی و شغلی مردان در کشورهای دیگر بویژه مناطق اروپایی و امریکایی دختران را به ازدواج به چنین مردانی ترغیب می کند.

اینکه چرا گروهی از زنان و دختران ایرانی، مرد خارجی را برای ساختن آینده شان به مرد ایرانی ترجیح می دهند، تابع عوامل مختلفی است که به نظر، شرایط بهتر اقتصادی، حضور در کشورهای دیگر به خصوص زندگی در اروپا، استفاده ابزاری از مرد خارجی برای اقامت در کشورهای دیگر، دست یافتن به آرزوهای جوانی در زندگی با مرد خارجی و... از جمله آنهاست. این در شرایطی است که عمدتا پس از ازدواج زنان با مردان خارجی، خلاف تصورات پیش از ازدواج رقم خورده و مشکلات خاصی نیز برای زنان ایرانی پیش می آید. به خصوص آنکه بخش زیادی از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به حوزه مردان افغان بر می گردد. از دیگر سو، تبعات ویژه ای نیز دختران ایرانی را در ازدواج با مرد خارجی تهدید می کند از آن جمله می توان به بلاتکلیفی فرزندان حاصل از این ازدواج ها اشاره کرد.

خبرهای ازدواج مردان خارجی با دختران کویتی و روسی که در سال های قبل مطرح شد، موج خوشحالی و ابراز علاقه بسیاری از جوانان ایرانی را برانگیخت. گرفتن اقامت در یک کشور دیگر علاوه بر گرفتن مبلغی پول، بدون برگزاری تشریفات و هزینه های ازدواج برای بسیاری از مردان خوشایند و مورد استقبال قرار گرفت، اینکه بر اساس این اخبار کذب یا صدق چند نفر از جوانان با هدف ازدواج وارد این کشورها شدند، اطلاعاتی در دست نیست.


پیوند ملیت ها
در روانشناسی ازدواج در داخل یک کشور بسیار شنیده اید که ازدواج دو فرد نیست بلکه ازوداج دو خانواده است، بر این اساس ازدواج با فرد خارجی، یک پیوند ملیتی می باشد. اینکه تفکر، سنت، آداب و رسوم، خلقیات و رفتار دو کشور در گذشته با هعنم چگونه بوده؟ اکنون روابط آنها چگونه است؟ و بسیاری مسائل دیگر به صورت ناخودآگاه بر ازدواج دو فرد با دو تابعیت مختلف تاثیر می گذارد.

دکتر افسر افشارنادری –جامعه‌شناس و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران-  درباره دلایل و تبعات ازدواج مردان ایرانی با زنان غیرایرانی می گوید: سخت شدن ازدواج در ایران در ازدواج‌ با اتباع کشورهای دیگر تاثیرگذار است. سنگینی مهریه، برخی سنت‌های دست‌وپاگیر، مراسم پر هزینه ازدواج؛ از جواهرات سنگین گرفته تا حواشی یک ازدواج و... همگی می‌توانند یک پسر یا مرد ایرانی را برای ازدواج با یک غیرایرانی تشویق کنند.

ازدواج یک دخترایرانی با مردی خارجی یا بالعکس، شاید در ظاهر امر گفته شود دو فرد که زبان همدیگر را می فهمند و زاده یک کشور هستند، در زندگی زناشویی بسیار دچار مشکل می شوند و نمی توانند با حرف زدن به یک زبان مشترک مسئله بین شان را حل کنند چگونه می توان مشکلات  زندگی را وقتی یکی از زوجین خارجی است رفع کرد؟ گرچه این نیز موضوع قابل تاملی است اما بد بیراه نمی باشد.البته نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینکه وقتی طرفین هم ملیت و دین نباشد گاهی یک نفر که احساس می کند کشور و دینش نسبت به طرف مقابل در سطح پایین تری قرار دارد همیشه در صدد کوتاه آمدن برمی آید. در برخی از نظر سنجی ها در سایت همدردی، این گونه آورده شده که مردان ایرانی در مقابل زنان خارجی بویژه اگر تابعیت امریکایی یا اروپایی داشته باشند، خود را در سطحی پایین تر می دانند و هر تلاشی برای حفظ زندگی خود می کنند در حالی که اگر همان مرد با یک دختر ایرانی ازدواج می کرد ممکن بود هرگز به کوتاه آمدن در زندگی مشترک خود فکر نکند. گرچه این فقط یک فرضیه و اثباتی برای رد یا تایید آن صورت نگرفته است.


رقابت خواستگاران داخلی و خارجی
دکتر افسر افشار نادری می گوید: هرچند این ازدواج ممکن است در ابتدا به نظر خوب و موفقیت‌آمیز بیاید، اما در واقعیت به دلیل تفاوت‌های موجود میان دو فرد در موارد زیادی به جدایی منجر خواهد شد. زبان و ملیت دو امر مهم در ارتباط میان دو نفر هستند. ممکن است میان دو فرد گفتگو صورت بگیرد، اما این گفتگو لزوما معنادار و با ریشه‌های فرهنگی نیست و به طور عمده تفاوت فرهنگی و تاریخی دو فرد از دو ملیت متفاوت پس از ازدواج می‌تواند در قالب مشکلاتی بروز پیدا کند. هرچند که نمی‌توان این را یک امر کلی در نظر گرفت، چرا که در این زوج‌هایی نیز بوده‌اند که زندگی موفقی داشته‌اند، اما در اکثریت این زوج‌ها مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.  در بعد دیگر قضیه ما در جامعه خود دختران زیادی داریم که با وجود قرارگیری در سن ازدواج، هنوز ازدواج نکرده‌اند و اگر قرار باشد تعداد مردانی که با اتباع دیگر ازدواج می‌کنند افزایش پیدا کند، این دختران نیز ممکن است به ازدواج با اتباع دیگر که برایشان سخت نیز خواهد بود تن می‌دهند.

در بین رواج پدیده ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه و احتمال افزایش افراد فاقد هویت، اسناد سجلی رابطه معناداری وجود دارد، به طوری که هرچه این پدیده یعنی ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه افزایش یابد، تعداد افراد فاقد هویت و اسناد سجلی نیز به مراتب افزایش می یابد. هرگونه ازدواج و ثبت ازدواج با مهاجران غیرمجاز غیرقانونی است زیرا بخشی از این ازدواج ها با انگیزه های سودجویی و اخذ اقامت با استفاده از نا آگاهی زنان ایرانی صورت می گیرد.

به گفته کارشناسان، زنان ایرانی از طریق ازدواج با اتباع خارجی که 80 درصد آنها افغانی هستند، بدون ثبت قانونی یا حتی رسمی، دچار آسیب های روحی و روانی بسیاری می شوند. به عنوان مثال با تداوم بازگشت اتباع کشورهای افغانستان و عراق به کشورشان، تشدید وضعیت مبهم زنان به طوری که همراه شوهرشان و رفتن به مقصد آنها وضعیت حقوقی روشنی نخواهند داشت و ماندن در ایران و ترک از طرف شوهران شان از طرف دیگر مشکلات عدیده ای برای آنان به وجود می آورد. این زنان پس از مدتی دچار اختلالات روحی و روانی می شوند و بهداشت روانی آنها به خطر می افتد، آنان به یکباره خود را تنها می بینند، با تجمیع این شرایط ناگوار دچار انواع افسردگی ها، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مشاجرات خانوادگی و غیره می شوند.


منابع: فرارو، نمناک، همدردی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.