تبیان، دستیار زندگی

یک مناظره‌ سیاسی کهن

رامین سلیمانی انگشت بر بخش‌هایی از تاریخ معاصر می‌گذارد و تامل در آن برهه‌های تاریخی می‌تواند بازگوی اتفاق‌هایی در زمان حال باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یک مناظره‌ سیاسی کهن

 رمان تاریخی در این سال‌ها، به دغدغه برخی از داستان نویسان تبدیل شده است و این دغدغه تاکنون منجر به خلق و انتشار رمان‌هایی تاریخی نیز شده است.

«یک مناظره‌ سیاسی کهن» نیز رمانی است که باید آن را در گونه داستان تاریخی آورد. رامین سلیمانی انگشت بر بخش‌هایی از تاریخ معاصر می‌گذارد و تامل در آن برهه‌های تاریخی می‌تواند بازگوی اتفاق‌هایی در زمان حال باشد.

راوی آدمی امروزی است که با آدم‌هایی از تاریخ برخورد می‌کند و برشی از زندگی‌شان را بازگو می‌کند. در این بازخوانی تاریخ و اتفاقات آن، کاخ گلستان نیز بستری برای روایت اثر می‌شود.

میرزا تقی خان امیرکبیر و آقاخان نوری دو مردی‌اند که راوی با آن‌ها در دل تاریخ دیدار دارد . یاکوب ادوارد پولاک نیز روای را همراهی می‌کند. این شخص همان پزشک ناصرالدین شاه قاجار است.

بخشی از متن کتاب: «دکتر یاکوب ادوارد پولاکِ اتریشی با دیدن میرزا تقی‌خان امیرکبیر تمام‌قد ایستاد اما آن‌قدر مبهوت حضور او شد که زبانش بند آمد. از قسم‌نامه بقراط ـ که خیلی وقت پیش خوانده بود ـ هم اگر بگذریم ارادتش به میرزا تقی‌خان باعث شد تمام تعهداتش به‌عنوان یک پزشک یادش بیاید.

به دو مرد سبیلویی که کنارش ایستاده بودند دستور داد: «به هَشتی رفت، در انتظار ماند.»
به نظر نمی‌آمد میرزا تقی‌خانِ امیرنظام را شناخته باشند. کلاه‌شان را روی سر میزان و کرنشی کردند. کلاه‌ها استوانه‌ای و به‌طور دقیقی با طول صورت‌های درازشان هم اندازه بود. آراسته و مرتب بودند. با کت‌هایی قهوه‌ای رنگ و ضخیم که تا بالای زانو می‌رسید. درست شبیه دوقلوها بودند. این اسم را بعداً روی‌شان گذاشتم، وقتی اولین بار بعد از آن وقایع به عکس‌شان خیره شدم.
قبل از اینکه عکس‌العملی نشان دهند گفتم: «وایستید یک دقیقه.»

گوشی موبایلم را از داخل جیب شلوار جینم بیرون کشیدم و عکسی 16 مگاپیکسلی ازشان گرفتم؛ و چون دستم می‌لرزید محض اطمینان یکی دیگر. در آن اتاق نیمه‌تاریک نور فلاش بدجوری چشم همه را زد. به‌سرعت فلاش گوشی را خاموش کردم. می‌‌توانست خطرناک باشد. حسابی جا خوردند و متعجبانه نگاه دکتر پولاک کردند. دکتر پولاک سنگینی بار نگاه ایشان را به میرزا تقی‌خان منتقل کرد و میرزا تقی به من.»

«یک مناظره‌ی سیاسی کهن» نوشته رامین سلیمانی در نشر روزنه با قیمت16500 تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا