تبیان، دستیار زندگی

اسفند، بهار زودرس فرماندهان جنگ بود

شهید محمدابراهیم همت، شهید مهدی باكری، شهید عباس كریمی و شهید حاج‌حسین خرازی از بنام‌ترین فرماندهان دفاع مقدس بودند كه همگی در اسفندماه پر گشودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهید محمدابراهیم همت، شهید مهدی باكری، شهید عباس كریمی

اسفند، ماه فرماندهان شهید است. ماهی كه در آن حداقل پنج تن از نام‌آورترین سرداران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند. شهید حمید باكری، شهید محمدابراهیم همت، شهید مهدی باكری، شهید عباس كریمی و شهید حاج‌حسین خرازی از بنام‌ترین فرماندهان دفاع مقدس بودند كه همگی در اسفندماه پر گشودند. در كنار این نام‌های بزرگ، هستند فرماندهان دیگری كه در سمت‌ها و مسئولیت‌های مختلفی خدمت می‌كردند و آنها نیز اسفند پرحادثه را مناسب پرواز یافتند و بال در بال ملائك گشودند. در حالی كه به میانه اسفند 1396 می‌رسیم، مروری بر نام‌ها و نشانه‌هایی می‌اندازیم كه ریختن خون سرخ‌شان، اسفند را بهار فرماندهان جنگ می‌كند.
 شهید حمید باكری اولین نفر از این لیست است كه ششم اسفند 1362 در جریان عملیات خیبر به شهادت رسید. باكری هنگام شهادت جانشین فرمانده لشكر 31 عاشورا بود و از این حیث جبهه‌های دفاع مقدس، فرماندهی پرآوازه را از دست می‌داد. سپس نوبت به حاج محمدابراهیم همت فرمانده لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) رسید كه 11 روز پس از باكری، در 17 اسفند 1362 در تداوم عملیات خیبر آسمانی شد. یك سال بعد، اسفند باز آغوش خود را به روی فرماندهان شهید دیگری گشود. این بار عملیات بدر بهانه‌ای شد تا حاج‌عباس كریمی فرمانده لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) كه جانشین شهید همت شده بود، در 24 اسفند 1363 به شهادت برسد. دوره فرماندهی عباس كریمی بر لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) تقریباً یك سال به طول انجامید. یك روز بعد از شهادت وی نیز مهدی باكری فرمانده لشكر 31 عاشورا در 25 اسفند 1363 به برادر شهیدش پیوست. مهدی باكری از بنام‌ترین فرماندهان جنگ بود كه فقدانش در لشكر 31 عاشورا غوغایی به راه انداخت. دو سال بعد در اسفند 1365 نیز باز جبهه‌ها شاهد شهادت فرمانده دیگری به نام حاج‌حسین خرازی بود كه هشتم اسفند 1365 در جریان عملیات كربلای5 به شهادت رسید.
در واقع انجام عملیات بزرگ در فصول سرد سال و خصوصاً شروع یا تداوم برخی از این عملیات در اسفندماه، باعث شد تا آخرین ماه سال، بهار زودرس فرماندهان لقب بگیرد. در اسفند دو عملیات بزرگ خیبر و بدر شروع شده و به اتمام رسیدند. همچنین تداوم عملیات كربلای5 و شروع عملیات والفجر10 نیز در اسفند بود.
سردار شهید حمیدرضا گلكار از دیگر فرماندهان شهیدی است كه اسفند را مناسب پرواز یافت! وی كه فرمانده تیپ حبیب ابن مظاهر بود، در پرونده جهادی‌اش فرماندهی گردان سلمان را داشت و در عملیات متعددی به مقام جانبازی نائل آمده بود. شهید گلكار عاقبت در یازدهم اسفند 1362 در جریان عملیات خیبر روی خاك‌های تفتیده طلائیه افتاد و شهد شهادت نوشید.
شهید محمدرضا كارور فرمانده گردان مالك اشتر از لشكر27 محمد رسول‌الله(ص) بود كه چهارم اسفند 1362 در جزیره مجنون به شهادت رسید. كارور یكی از فرماندهان بنام لشكر 27 بود كه همراه گردانش در جزیره مجنون وارد عمل شد و در همین جزیره نیز به سعادت شهادت دست یافت. شهید محسن الشریف نیروی مهندسی رزمی جهاد سازندگی، سردار شهید غلامعلی بذرافكن مسئول واحد مخابرات تیپ 18 جوادالائمه، معلم شهید عباس تاجیك، سردار شهید صفر احمدی فرمانده گردان حضرت دانیال، سردار شهید مصطفی حلوائی فرمانده گردان شوش و... نیز از دیگر فرماندهان شهیدی هستند كه در اسفندماه آسمانی شدند.
در میان ستارگان درخشان اسفند، نام حاج‌حسین خرازی، مهدی باكری، محمدابراهیم همت و عباس كریمی پرآوازه‌تر است چراكه هر چهار شهید نامبرده، در كسوت فرمانده لشكر به شهادت ‌رسیدند. سپس به نام شهید حمید باكری می‌رسیم كه به عنوان جانشین لشكر 31 عاشورا شهید شد و بعد نام سردار شهید حمیدرضا گلكار و دیگر شهدا آورده می‌شود. حاج‌حسین خرازی فرمانده لشكر14 امام حسین(ع) به عنوان آخرین فرماندهی كه در اسفند به شهادت رسید، با آخرین ماه سال پیوندی عجیب داشت. وی ابتدا در اسفند 1362 در جریان عملیات خیبر یكی از دستانش را از دست داد و سه سال بعد نیز در هشتم اسفند 1365 در كربلای5 شهد شهادت نوشید.
حجت‌الاسلام شیخ‌فضل‌الله محلاتی را هم باید در لیست شهدای مطرح اسفندماهی قرار بدهیم. هرچند این شهید بزرگوار به عنوان نماینده امام در سپاه خدمت می‌كرد و مسئولیت نظامی مستقیمی نداشت، اما به هرحال باید وی را نیز به عنوان یكی از شهدای مطرح به لیست شهدای این ماه بیفزاییم. در اول اسفند 1364 آیت‌الله شیخ فضل‌الله محلاتی به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس و چند تن از قضات و مسئولان نظام، عازم جبهه‌های جنگ بودند كه هواپیمای آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در نزدیكی اهواز سقوط كرد. شهادت محلاتی و همراهانش نتیجه خفت شكستی بود كه دشمن بعثی در جریان عملیات والفجر8 از رزمندگان متحمل شده بود.

منبع: روزنامه جوان