تبیان، دستیار زندگی

منتقم خون سیدالشهدا علیه السلام

در مورد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گفته می شود که انتقام خون سیدالشهدا (علیه السلام) را خواهد گرفت. این انتقام از چه کسانی و به چه صورت خواهد بود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیدالشهدا
طبق عقاید شیعه و روایات رسیده امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور هم از قاتلان و ظالمین در حق اهل بیت(علیهم السلام) انتقام خواهد گرفت و هم از کسانی که در زمان ظهور در قید حیات بوده و به جنایت و ظلم دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) راضی هستند،توضیح اینکه:
در ادبیّاتِ معارفِ شیعه، چنین آمده است که: پس از ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عده ای از خالص ترین مؤمنان و پلیدترین کافران به دنیا «بازگشت» می نمایند. چنین بازگشتی را «رَجعت» می نامند و صرفاً شاملِ همان افرادی است که ایمان یا کُفرشان در بالاترین درجه باشد و اگر شخصی به این میزان نرسیده باشد، در زُمره «رَجعت یافتگان» نخواهد بود.[۱]

در ضمن جای تردید نیست که ستمگران به اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ، مصداق کُفر و شرک اند؛ تا جائی که در احادیث آمده است:
«هر کس در کفر دشمنان و ستمگران به ما اهل بیت شک کند، کافر است»![۲]
با در کنار هم قرار دادنِ این پیام و روایت پیشین، نتیجه می گیریم این افراد ـ حتماً ـ به دنیا بازگشت کرده و به دست یداللهیِ حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ با گوشه ای از جزایِ دنیاییِ بَرخی اعمال خود مواجه می شوند.
همچنین خداوند از افرادی که به شهادت امام حسین(علیه السلام)رضایت دارند، به وسیله امام مهدی(علیه السلام) انتقام می‌گیرد. ما در زیارت امام حسین(علیه السلام) هم به قاتلان نفرین می‌کنیم و هم به کسانی که هر چند در جنگ شرکت نداشتند، ولی این عمل را پسندیده و پذیرفتند.

در روایتی از امام رضا(علیه السلام) نقل شده که راوی می‌گوید: “از امام در رابطه با کلام امام صادق(علیه السلام) پرسیدم که می‌فرماید: قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزندان قاتلان امام حسین(علیه السلام) را می‌کشد، این کلام با آیه “وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى” چگونه معنا می‌شود؟ فرمود: اینها راضی به فعل پدران بوده و به آن افتخار می‌کنند، و کسی که راضی به فعلی باشد مانند کسی است که انجام داده است. (۳).شاید بتوان گفت آنچه حقیقت فعلی آدمی را شکل می‌دهد، همان نیات و افکار او است که باعث تحرک انسان در مسیر حالات درونی می‌شود.

در توضیح این روایت باید گفت:
طبق روایات رسیده از ائمه معصومین(علیهم السلام) کسانی که به عملکرد شخص یا گروهی راضی و خشنود باشند با آنها در آن کار شریک می باشند.
امام صادق (علیه السلام) : به خدا سوگند قائم ما آل محمد (ص) همه دودمان و نسل کشندگان حضرت حسین (علیه السلام) را میکشد چون به عمل پدرانشان راضی هستند.(۴) یعنی چون ذریه آنها می شنوند کردار ناشایسته پدران خود را و راضی به آن عمل میگردند، به این جهت استحقاق عقوبت پیدا میکنند.
پس از پیروزی که خداوند در جنگ جمل نصیب حضرت علی (علیه السلام) فرمود ، یکی از یاران آن جناب گفت : دوست داشتم برادر من فُلان با ما ، در این کارزار حاضر بود تا می دید چگونه خداوند شما را بر دشمنانت پیروزی عطا نمود.
حضرت فرمود آیا میل و محبت برادر تو با ما است؟ گفت آری ، فرمود او هم در این جنگ با ما بوده. و ( از دوستداران ما حتی ) کسانی که در صلب مردها و رحم زنها ، هستند (مانند آنست که) در سپاهیان ما به همراهی ما حاضر بوده اند، زود است که روزگار ایشان را مانند خونی که از بینی انسان ناگهان بیرون آید به وجود آورده ظاهر گرداند، و به سبب (خدمات و ترویج ) ایشان ، ایمان قوت گیرد ( و دشمنان ما ، در دست آنان مغلوب شوند ).(۵)
انتهای پیام


پی نوشت:
[۱] . انما یرجع الی الدنیا قیام القائم ـ علیه السلام ـ من محض الأیمان محضا او محض الکفر محضا. فاما من یَسوی هذین فلا رجوع لهم الی یوم الحساب. بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۵۴، ب ۸، ح ۸۷؛ بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۳۸٫
[۲] . بحار، ج ۲۷، ص ۶۲؛ وسایل الشیعه، ج ۲۸، ص ۳۴۵؛ اعتقادات شیخ صدوق(ره) ۸۰ـ۷۹٫
[۳]. تفسیر برهان، ج۴، ص۵۵۹، ذیل آیه‌ی ۳۳ اسراء.
[۴]. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۴۸۵٫
[۵]. ترجمه و شرح نهج البلاغه فیض الاسلام صفحه ۶۳٫

منبع :پایگاه علمی فرهنگی اعتقادی الشیعه 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.