تبیان، دستیار زندگی

نصایح اخلاقی آیت الله ناصری؛

امام حسین علیه‌السلام علت مبقیه اسلام

دانشمندان علت را از جهتی به علت محدثه و علت مبقیه تقسیم کرده‌اند؛ یعنی هر شیء که بخواهد موجود بشود و بماند باید علت محدثه و علت مبقیه داشته باشد، اسلام هم این‌طور است. علت محدثه‌اش وجود نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هستند که باعث حدوث و ایجاد آن شدند، اما علت مبقیه اسلام که باعث بقاء و تداوم آن گردید، نهضت حسین‌بن علی علیه‌السلام بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله ناصری
دانشمندان علت را از جهتی به علت محدثه و علت مبقیه تقسیم کرده‌اند؛ یعنی هر شیء که بخواهد موجود بشود و بماند باید علت محدثه و علت مبقیه داشته باشد، اسلام هم این‌طور است. علت محدثه‌اش وجود نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هستند که باعث حدوث و ایجاد آن شدند، اما علت مبقیه اسلام که باعث بقاء و تداوم آن گردید، قیام حسین‌بن علی علیه‌السلام بود. در تاریخ موجود است که بنی‌امیه از همان ابتدا و به‌ویژه پس‌از رحلت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ضربه‌های سختی به اسلام و قرآن و ولایت وارد کردند. پس از حکومت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فساد سرعت گرفت و به طرف نابودی اسلام و قرآن پیش رفتند.

هزاران مسجد و منبر برای لعن امیرالمؤمنین علیه‌السلام تشکیل دادند، یزید لعنةالله‌علیه صریحاً در برابر مردم می‌گفت: بنی‌هاشم و حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم با مردم و روزگار بازی ‌کردند و الا از وحی، قرآن، اسلام، مبدا و معاد و جانشین و امامت خبری نیست.

وجود چنین جوی باعث شد تا حسین‌بن علی علیه‌السلام وظیفه خود دید که قیام کند، و با خون خود اسلام و قرآن و شجره طیبه توحید، نبوت و ولایت را آبیاری فرمود.

▪ اهمیت مجالس عزای امام حسین علیه‌السلام
در حقیقت یکی از معنای این روایت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که فرمود: «حسین منی و أنا من حسین احبّ الله من احبّ حسیناً»؛ (کامل‌الزیارات/52) این است که من علت محدثه و ایجاد اسلام و تکامل و سعادت بشر هستم و فرزندم حسین علیه‌السلام علت بقاء اسلام و سعادت بشر است.

عزیزان مجالس امام حسین علیه‌السلام را اهمیت بدهید، امام حسین علیه‌السلام در پیشگاه خدا خیلی آبرو دارد. روایات فراوانی مبنی بر اثر فوق‌العاده گریه بر مصائب امام حسین علیه‌السلام وجود دارد و لذا انسان نباید خودش را از این مجالس محروم کند.

▪ شرط ماندن با ولایت
خدا می‌داند که ما پیغمبر و امیرالمؤمنین و دیگر معصومین و حتی علمای ربانی‌ای که حقیقتاً در مسیر آن‌ها هستند را دوست داریم، لکن باید کاری بکنیم که این محبت را با خودمان از این دنیا ببریم. نور ایمان و ولایت‌ ان‌شاءالله در دل همه ما هست، اما ممکن است که در اثر کثرت معصیت و غفلت و نیز در اثر خوردن مال حرام این نور ولایت تدریجاً ضعیف شود و از بین برود.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «اذا اذنب الرجل خرج فی قلبه نکتة سوداء فإن تاب إنمحت و إن زاد زادت حتّی تغلب علی قلبه فلا یفلح بعدها ابداً»؛ (کافی/2/271) هرگاه کسی گناهی انجام دهد، در قلبش سیاهی‌ای پیدا می‌شود. اگر از آن‌ گناه توبه کرد، آن سیاهی محو می‌شود، اما اگر بدون توبه دوباره گناه کرد. آن سیاهی آن‌قدر زیاد می‌شود تا این‌که تمام قلب را فرا می‌گیرد و در نتیجه آن شخص هرگز طعم رستگاری را نمی‌چشد.

از خدا بخواهیم که توفیق بندگی به ما بدهد تا ایمان، ثابت بماند خدا خودش شاهد است که زمانه خوبی نیست، البته زمانه خوب است ولی بندگی و خداپرستی ضعیف شده، ظلمت معصیت همه جا را فرا گرفته است.

انسان می‌تواند خودش را یک مقداری کنترل کند تا آثار مخرب گناه، دامن ما و اجتماع را نگیرد. اهل دعا و تضرع و زاری باشیم، از گذشته خودمان نادم و پشیمان باشیم تا نور ولایتی که در وجود ما هست، ان‌شاءالله محفوظ بماند.

برادرها! هیچ کدام از ما معصوم نیستیم و یقیناً اشتباهاتی داشته‌ایم. به لطف و عنایت حق احتیاج داریم. آیا راهی وجود دارد که خداوند پرونده ما را بایگانی کند و به اعمال ما ترتیب اثر نبخشد؟ بله خودش فرموده؛ دو رکعت نماز بخوانید و بعد هم بگویید خدایا! من نفهمیدم، اشتباه کردم، مرا ببخش.

پروردگارا حساب اعمال گذشته ما را پاک و صاف بفرما و ما را به‌خاطر احترام امام حسین علیه‌السلام ببخش و بیامرز. ان‌شاءالله.


منبع: وبسایت افق حوزه