تبیان، دستیار زندگی

قرارگاه فرهنگی ظهور کجاست؟!

انتشار علوم از این شهر، نشانه اى براى ظهور است اما اینكه فاصله این رویداد با ظهور چه قدر است، روشن نیست و منافاتى ندارد كه زمانى طولانى بگذرد و آن گاه ظهور واقع شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انتظار ظهور

یکی از پیشگویی های روشن و قطعی پیشوایان معصوم(ع)، افاضه و گسترش علم از قم به سراسر عالم است. در كتاب «تاریخ قم» از امام صادق(ع) نقل شده است كه «در زمان غیبت، قم و مردم آن، حجّت روى زمین خواهند بود. چون علم از كوفه، رخت بر مى بندد و در قم آشكار مى شود، سپس از آن جا به دیگر مناطق منتشر شده و مشرق و مغرب را فرا مى گیرد. آن گاه قائم(ع) ظهور خواهد كرد.»

این مطلب، واقعیتى است كه بخش مهمی از آن آشكار شده و به حقیقت پیوسته است. دلیل و قرینه اى براى جعل و وضع آن هم نیست؛ زیرا آن زمان كه این مطلب نقل شده است، كسى گمان نمى كرد كه قم، مركزى براى علوم آل محمّد صلى اللّه علیه و آله شود. بنابراین، دلیلى براى ردّ این خبر وجود نخواهد داشت و آن را باید از اخبار غیبى اى كه ائمّه(ع) از آن اطلاع داشته و اعلام كرده اند، دانست.

امّا اینكه انتشار علوم از قم، نشانه اى براى ظهور باشد و این كه فاصله این رویداد با ظهور چه قدر است، روشن نیست. منافاتى ندارد كه زمانى طولانى بگذرد و آن گاه ظهور واقع شود. یعنى نمى توان از این خبر، توقیت را برداشت كرد؛ امّا كلیت آن، قابل پذیرش است. آنچه در این زمینه مهم است، بهره مندی از ابزار و فناوری های نوین برای تحقق کامل و فراگیر این امر برای عموم مردم حق طلب و تشنه حقایق دینی است. به یقین بهره مندی از محتوای غنی و متقن و استفاده از ادبیات روز، در این زمینه موثر خواهد بود. این زمینه سازی فرهنگی و نوعی انقلاب فکری و معرفتی در جهان است تا کم کم زمینه های سیاسی و نظامی انقلاب جهانی فراهم شود! به همین جهت قم باید قرارگاه فرهنگی ظهور باشد!


منبع : خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.