تبیان، دستیار زندگی

سید حیدر مرتضوی:

سرویس های قدرتمند و فراگیر بومی ؛ موتور محرکه مراکز داده داخلی هستند

قائم مقام مدیرعامل و معاونت زیرساخت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در حاشیه نشست خبری «تبیین نقش مراکز داده اینترنتی در پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات و ارائه امکانات و آخرین دستاورد های مرکز خدمات داده اینترنتی این موسسه» گفت: سرویس های قدرتمند و فراگیر بومی ؛ موتور محرکه مراکز داده داخلی هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سید حیدر مرتضوی؛ معاونت زیرساخت موسسه تبیان
به گزارش روابط عمومی موسسه تبیان، صبح امروز، نشست خبری «تبیین نقش مراکز داده اینترنتی در پیشبرد اهداف شبکه ملی اطلاعات و ارائه امکانات و آخرین دستاورد های مرکز خدمات داده اینترنتی تبیان» با حضور سید حیدر مرتضوی؛ قائم مقام و معاونت زیرساخت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان برگزار شد.
مرتضوی گفت: مراکز داده داخلی که یکی از زیرساخت های اساسی توسعه شبکه ملی اطلاعات هستند، در حال حاضر دومین دهه فعالیت خود را در کشور سپری می کنند و به همین خاطر، از آزمون ها و خطاها گذر کرده و امروزه به صنعتی پایدار و قابل اطمینان و بهره مند از متخصصین داخلی قوی و قابل اعتماد تبدیل شده اند.
وی افزود: مرکز داده تبیان که فعالیت خود را از سال 87 آغاز کرده، در طی این سال ها میزبان بسیاری از پایگاه های حساس امنیتی و تجاری کشور، مانند پایگاه های مراکز رسمی دولتی و حکومتی، و همچنین ارائه دهندگان خدمات بورس بر خط بوده است.
مرتضوی گفت: آنچه مرکز داده تبیان را به مرکزی قابل اعتماد برای حضور این طیف خاص و حساس از مشتریان مرکز داده تبدیل کرده، کیفیت بالا در سرویس دهی و زیر ساخت امنیتی قدرتمند آن است. در طول بیش از 8 سال فعالیت مرکز داده تبیان، تا کنون حتی یک مورد نقض امنیتی مرکز داده تبیان گزارش نشده که البته انتظار از مرکز داده ای در این سطح، غیر از این نیز نیست.
قائم مقام موسسه تبیان عنوان داشت: مهم ترین چالشی که مراکز داده کشور در سال های قبل با آن رو به رو بودند، بحث تجاری سازی و منطق اقتصادی مراکز داده بوده است. از آنجایی که تعرفه مراکز داده داخلی، خواه ناخواه در رقابتی همیشگی با مراکز داده خارج از کشور قرار دارد، در صورتی که قیمت تمام شده خدمات مرکز داده گران باشد، حاشیه سود آن بسیار کم خواهد بود. خوشبختانه در سال های اخیر با اقدامات مناسب وزارت محترم ارتباطات در زمینه ایجاد مراکز تبادل ترافیک داده (ixp) و حمایت از اتصال مراکز داده به آنها، هم هزینه تمام شده خدمات پایین آمده و هم کیفیت ارتباطات پهنای باند مراکز داده بسیار افزایش یافته است. البته با توجه به کلیدی بودن این صنعت در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، درخواست هایی در مورد معافیت مالیاتی و کاهش تعرفه های انرژی برای مراکز داده مطرح بوده که با توجه به اینکه تصمیم گیری در خصوص این موارد به وزارتخانه های متعدد برمی گردد، هنوز نتیجه قابل استفاده ای برای مراکز داده حاصل نشده است.
وی افزود: البته بدیهی است که موتور محرکه مراکز داده داخلی، سرویس های قدرتمند و فراگیر بومی هستند. پایگاه های اینترنتی پرمخاطب و نرم افزارها و سرویس های پر طرفدار بومی، مهم ترین عامل برای رونق گرفتن و افزایش استقبال از مراکز داده داخلی هستند. خوشبختانه دولت محترم و وزیر محترم ارتباطات، برنامه های مؤثری در زمینه توسعه خدمات فراگیر بومی، از قبیل رسانه های اجتماعی و پیام رسان ها پیش بینی کرده اند که امیدواریم با تحقق آنها، مراکز داده بتوانند در ابعادی گسترده تر به خدمت رسانی بپردازند.
مرتضوی گفت: در همین راستا مؤسسه تبیان پروژه ساخت و راه اندازی مرکز داده دوم خود را در مرکز شهر تهران و در فضایی بزرگتر از مرکز داده فعلی آغاز نموده است. سیاست اصلی در طراحی این مرکز داده، تقویت زیرساخت کشور برای میزبانی از سامانه های پرمخاطب داخلی، مانند پیام رسان بومی و سرویس های مشابه می باشد.
معاونت زیرساخت موسسه تبیان عنوان داشت: مرکز داده تبیان، علاوه بر خدمات معمول مراکز داده، از پیشروان توسعه فناوری های ابری در کشور بوده و بیش از چهار سال است که به ارائه خدمات مرکز داده ابری به صورت کاملاً عملیاتی و تجاری شده می پردازد. توسعه خدمات ابری در لایه ها و سطوح مختلف نیز از برنامه های آتی مراکز داده تبیان است.