تبیان، دستیار زندگی

گمگشته هور

شهید علی هاشمی سال 1340 در محله حصیرآباد شهر اهواز متولد شد. حصیرآباد یكی از محلات مستضعف‌نشین اهواز بود كه در دوران انقلاب و دفاع مقدس چهره‌های بزرگی را معرفی كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهید علی هاشمی

شهید علی هاشمی سال 1340 در محله حصیرآباد شهر اهواز متولد شد. حصیرآباد یكی از محلات مستضعف‌نشین اهواز بود كه در دوران انقلاب و دفاع مقدس چهره‌های بزرگی را معرفی كرد. یكی از این چهره‌ها، علی هاشمی بود كه در دوران نوجوانی وارد فعالیت‌های انقلابی شد و پس از پیروزی انقلاب نیز با عضویت در سپاه پاسداران، خط و مشی رزمندگی‌اش را پی گرفت. یكی از همرزمان شهید در خصوص او می‌گوید:«صرف‌نظر از پرداختن به سایر ابعاد زندگی او، باید شهید هاشمی را یكی از محبوب‌ترین فرماندهان دفاع مقدس دانست. هر جا ایشان می‌‌رفتند، ‌نیروها به دنبالش‌ می‌رفتند. این امر ناشی از محبت بین هاشمی و رزمندگان بود و از روح همگرایی خبر می‌داد كه هاشمی در بین نیروهایش ایجاد كرده بود.»
نام هاشمی برای اولین بار با تأسیس تیپ 37 نور بر سر زبان‌ها می‌افتد. پس از عملیات شكست حصر آبادان كه سپاه، پنج تیپ را به عنوان اولین تیپ‌های خود تشكیل می‌دهد، تیپ ۳۷ نور جزو همین تیپ‌ها به فرماندهی شهید هاشمی اعلام وجود می‌كند. این تیپ ضربات سنگینی به ارتش متجاوز بعث در مناطق كرخه نور و طراح وارد می‌كند اما بعدها بنا به دلایلی كاركرد خود را از دست می‌دهد و علی هاشمی نیز به فرماندهی سپاه سوسنگرد گمارده می‌شود.
در سال 62 یكی از خطیرترین و سخت‌ترین مسئولیت‌ها به شهید علی هاشمی سپرده می‌شود. او می‌بایست قرارگاه سری نصرت را راه‌اندازی می‌كرد كه كاری سخت در عین گمنامی در پیش داشت. مخفی بودن فعالیت قرارگاه نصرت نیز باعث شد تا نام علی هاشمی در بین سایر فرماندهان جنگ كمتر شناخته بشود.
شهید هاشمی فرماندهی بود كه بر قلوب رزمندگان حكم می‌راند. سرداری كه فرمانده پشت بی‌سیم نبود و شخصاً در میدان نبرد و كنار نیروها حضور می‌یافت. او كه سخنوری توانا بود، همواره با سخنانش قوت قلبی برای رزمندگان ایجاد می‌كرد و با عملگرایی‌اش، الگویی شایسته برای آنها به شمار می‌رفت. علی هاشمی كه در اواخر جنگ به فرماندهی سپاه ششم نیروی زمینی سپاه برگزیده شده بود، در تك بزرگ دشمن كه در تاریخ ۴/۴/۶۷ در جزایر مجنون رخ داد، ناپدید شد. از آنجا كه كسی از سرنوشت ایشان خبر نداشت و امكان اسارتش نیز می‌رفت، ‌موضوع ناپدید شدنش رسانه‌ای نشد. بعد از سقوط رژیم صدام و مشخص شدن اینكه دیگر اسیری در كشور عراق وجود ندارد، علی هاشمی نیز به عنوان شهید معرفی شدند. در سال 1389 پس از گذشت 22 سال از شهادت علی هاشمی، پیكر این سردار رشید جبهه‌ها در منطقه هور شناسایی شد و به آغوش خانواده بازگشت. از شهید علی هاشمی یك دختر به نام زینب و یك پسر به نام حسین به یادگار مانده است.

منبع: روزنامه جوان