تبیان، دستیار زندگی

تعیین تکلیف

باغبانی یک فرایند طولانی، هوشمندانه، پرمسئولیت و وقت گیر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعیین تکلیف
باغبان قبل از این که عهده دار باغبانی شود، تکلیف خودش را روشن کرده و جوانب این تصمیم گیری ها را می سنجد. وقتی شرایط مناسب برای رشد گیاه مهیا شود، دانه جوانه زد و انرژی رشد شروع به آزاد شدن کرد، دیگر باغبان نمی تواند عقب نشینی کند و از مسئولیت باغبانی سر باز زند.

فرایند باغبانی کل فعالیت های عادی و روز مره ای را که باغبان قبل از پذیرش  این مسئولیت انجام می داده است، تحت تاثیر قرار می دهد. چنان چه باغبان آمادگی لازم برای انجام این مهم را نداشته باشد به شدت دچار بی برنامه گی شده و نمی تواند مسئولیت های ناشی از این نقش جدید را به خوبی ایفا نماید.

والدین قبل از بارداری و تولد کودک  باید نسبت به مسئولیت های نقش جدیدی که می خواهند بپذیرند، کاملا تسلط داشته و با آمادگی وارد این عرصه شوند. از آن جا که آزاد  شدن  انرژی رشد، اثرات وضعی شدیدی روی پیرامون محیط خود دارد، والدین بهتر است  خود را برای هم نوایی با این تغییر آماده کنند.

چنان چه والدین خود را برای ریتم جدید زندگی مهیا نکرده باشند، به صورت  ناخودگاه جلوی تغییر را خواهند گرفت،  و این یعنی عدم آمادگی برای آزاد شدن انرژی رشد!

آسیب اولیه ناشی از عدم آمادگی والدین، متوجه کودک خواهد بود و والدین در این مرحله آسیب جدی  نخواهند دید. پس از مدتی که انرژی رشد به درستی هدایت نشد، حتما بروز استعدادهای رشد با اختلال و نقصان  همراه خواهد بود.  رفته رفته این اسیب به صورت عمیق تر و جدی تر، توجه والدین خواهد شد.

بنابراین بهتر است والدین برای این مسئولیت خطیر آمادگی لازم را داشته و تکلیف خود را برای مواجه با شرایط جدید، روشن کرده باشند.

مدیریت داشته ها

باغبان برای انجام فرایند باغبانی و حذف موانع رشد و ایجاد بستر مناسب آزاد شدن انرژی رشد، همواره با نقاط ضعف، کمبودها  و نواقصی روبه روست که او را مجبور می کند نتواند به راحتی تصمیم گیری نماید. 

تعیین تکلیف
باغبان نیاز به مهارتی دارد به نام مدیریت داشته ها !  قبل از شروع باغبانی و در مدت انجام فرایند رشد، باغبان همواره منابع و داشته هایش را بررسی می کند، اطلاع از این که چه ابزار ها و امکاناتی در اختیار دارد باعث می شود تا در وقت مناسب تصمیم درستی اتخاذ نماید. در باغبانی، آن چیزی که اهمیت بیش تری دارد، مهارت مهارت استفاده از داشته هاست نه داشتن ابزار و امکانات و منابع بیش تر!!

والدین در فرایند رشد کودک همواره با کمبود ها و نواقصی روبه رو هستند. این موضوع جدی و اجتناب پذیر  است. نمی شود انتظار داشت که همه ی شرایط ایده آل باشد تا والدین بتوانند به مسئولیت خود عمل نمایند. والدین باید منابع و داشته های خود را بشناسند، منظور از داشته ها ،  فقط داشته ها و برخورداری های مادی نیست .

وقتی والدین  به داشته های خود اعم از داشته های مادی و معنوی اشراف داشتند، می توانند در وقت مناسب از دارایی ها ی خود استفاده کنند. همواره  نیاز است که والدین داشته های خود را به روز رسانی کنند.

مهم ترین نیاز کودک در هفت سال نخست زندگی بازی کردن است. مدیریت داشته ها و پاسخ به مهم ترین نیاز کودک، بیش ترین کاربرد دارد. بچه ها برای آزاد کردن انرژی رشد و بروز استعداد، نیاز به برخورداری های مادی ندارند.

والدینی که حتی با کمبود امکانات اولیه زندگی بتوانند با وسایل  موجود برای بچه ها بازی های سازمان نیافته طراحی کنند و برای فرزند خود وقت بگذارند، حتما در بروز  استعدادهای کودک و هدایت انرژی رشد، بهتر به مسئولیت خود عمل کرده اند.

در مسئولیت خطیر تربیت کودک، مهارت استفاده از داشته ها، به مراتب از برخورداری های زیاد مادی، ارزش مند تر است. کودکی که مهارت مدیریت داشته ها را فرا گرفته است، همیشه از داشته ها ی خود در طول زندگی خوش حال خواهد بود. خوش حالی و رضایت مندی، پایه ی موفقیت در زندگی است.

koodak@tebyan.com
کانال کودک ونوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.