تبیان، دستیار زندگی

دوور، بزرگ ترین قلعه انگلیس

شهرستان کنت قلعه های تماشایی زیادی دارد که یکی از آن ها قلعه دوور است، قلعه ای تماشایی و باشکوه که بزرگ ترین قلعه انگلستان است و سال ها نقش بسیار مهمی برای این منطقه داشته است. این قلعه امروز یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری است و توریستان زیادی برای تماشای معماری و تاریخ بلندبالای آن به این محل می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قلعه دوور

قلعه دوور (Dover Castle) یک قلعه قرون وسطایی در شهر دوور شهرستان کنت است. این قلعه در قرن یازدهم ساخته شد و به خاطر نقش دفاعی مهمی که در طول تاریخ داشته به کلید ورود به انگلستان معروف است. قلعه دوور بزرگ ترین قلعه انگلیس است و در گذشته موقعیت آن به گونه ای بود که عبور و مرور از نزدیک ترین راه دریایی بین انگلیس و دیگر کشورهای قاره را فرماندهی می کرد.

تپه ای که این قلعه روی آن قرار گرفته در طول قرن ها بارها تغییر شکل پیدا کرده و به خندق ها و خاکریزها و … تبدیل شده است. بر روی تپه، دیوارها و برج ها قد برافراشته اند و در زیر آن ها هم شبکه ای از تونل ها حفر شده است. با اینکه این قلعه از زمان های دور در این محل قرار دارد اما این ویلیام یکم و هنری دوم بودند که شکل کنونی این قلعه را ساختند. پادشاه هنری دوم ساخت قلعه کنونی را در دهه ۱۱۸۰شروع کرد اما در طول ۸۰۰ سال بعد ساخت و سازهای دفاعی قلعه تغییرات زیادی کردند تا با اسلحه ها و امکانات جدید سازگار شوند.
قلعه دوور

قرن ها قبل از اینکه پادشاه هنری دوم در دهه ۱۱۸۰ این قلعه سنگی را در اینجا بسازد بر روی تپه،  قلعه ای دیگر بود که در دوران عصر آهن ساخته شده بود. رومی ها بعد از اینکه در سال ۴۳ میلادی به انگلیس حمله کردند در این محل یک فانوس دریایی ساختند تا کشتی هایی که به سمت بندر می رفتند را راهنمایی کند. کلیسایی که در کنار فانوس دریایی قرار دارد زمانی بخشی از همین قلعه قدیمی بود. این کلیسا که از کلیساهای درون محوطه قلعه است در اواخر قرن نوزدهم بازسازی شد و بزرگ ترین و بهترین نمونه بنای ساکسون در کنت به شمار می رود.

ویلیام یکم بعد از پیروزی هایی که در سال ۱۰۶۶ در هیستینگز به دست آورد با ایجاد موانع و تغییراتی، قلعه را مستحکم تر از قبل کرد. بعد از این تغییرات از همان زمان تا سال ۱۹۵۸ قلعه تبدیل به یک پادگان نظامی شد. این قلعه در اواخر قرن هجدهم و در طول جنگ های ناپلئونی نوسازی های زیادی را به خود دید و طوری تغییر کرد تا با نیازهای زمان جدید سازگار شود. بعد از اینکه شهر دوور به یک شهر پادگانی تبدیل شد برای نیروهای جدید نیاز به سربازخانه و انبار بود برای همین سربازخانه ای در ۱۵ متری زیر صخره ساخته شد و اولین نیروها در سال ۱۸۰۳ به این محل رفتند.

در اوج جنگ های ناپلئونی در این تونل ها بیش از ۲ هزار سرباز مستقر بودند و جالبه که این محل تنها سربازخانه خانه زیر زمینی ای است که در بریتانیا ساخته شده است. در طول جنگ جهانی دوم تونل های قلعه، اول به پناهگاهی برای فرار از حملات هوایی و بعد به مرکز فرماندهی نظامی و بیمارستان زیرزمینی تبدیل شدند.

این قلعه امروز به سایت باستان شناسی تبدیل شده و از بناهای تاریخی و ملی انگلیس است. قلعه، تونل های مخفی و زمین های اطراف آن امروز در مالکیت میراث انگلستان است. در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میراث انگلستان مبلغ ۲٫۴۵ میلیون پوند برای نوسازی بخش های داخلی قلعه به کار برد. گردشگران قلعه دوور آنقدر زیادند که در سال ۲۰۱۰ نزدیک ۳۵۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

با رفتن به قلعه دوور تاریخ دو هزار ساله این قلعه را کشف می کنید و روزی خارق العاده را می گذرانید. با پا  گذاشتن در برج بزرگ، قصر زندگی سلطنتی پادشاه هنری دوم را از نزدیک می بینید، قدم به دنیای دسیسه ها و جاه طلبی های پادشاهی می گذارید و رنگ های سرزنده و ثروت و شکوه یکی از مهمترین قلعه های قرون وسطایی انگلیس را تجربه می کنید. حتی می توانید سری هم به تونل های زیرزمینی بزنید و اتمسفر تاریک تونل های مرموز زمان جنگ را کاملا حس کنید.
قلعه دوور

هزینه ورودی بازدید از قلعه برای بزرگسالان ۱۸٫۳۰ و برای کودکان ۱۱ پوند است. اگر می خواهید از لندن به بازدید از این قلعه بروید وارد آزاد راه ام ۲۰ (M20)  شوید و به سمت شرق و کنت بروید، حدود ۲ ساعت بعد در قلعه هستید. این قلعه با نمایشگاه های هیجان انگیز، تونل های پرپیچ و خم، رستوران ها، مغازه ها و تفریحگاه هایی برای گشت و گذار از جاهایی است که حتما باید در سفر به انگلستان و کنت از آن دیدن کنید.

در این قلعه فصل به فصل تاریخ را مرور می کنید، با دیدن فانوس دریایی برگی از تاریخ روم را به تماشا می نشینید و ویرانه هایی از کلیسای باستانی را می بینید، بعد از مدتی به قرون وسطی می روید و نقش قلعه را در دوران دو جنگ جهانی درک می کنید.


منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  castlesfortsbattles.co.uk