تبیان، دستیار زندگی

درباره جشنواره مد و لباس فجر

جشنواره ای نوپا

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، از ششم تا سیزدهم اسفندماه 96 برگزار می‌شود. این جشنواره را بیشتر بشناسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره مد و لباس

جشنواره های فجر هرکدام به فراخور ماهیت و موضوعی که دارند به بررسی و واکاوی یکی از بخش های فرهنگ و هنر می پردازند، اما اینکه هر کدام از این جشنواره ها چه اندازه کاربردی هستند و چه اثرگذاری در وضعیت فرهنگی جامعه دارند موضوعی است که معمولا پاسخ مناسبی برایش وجود ندارد. در این میان جشنواره مد و لباس فجر برخلاف سایر جشنواره هایی که با این عنوان برگزار می شوند قدمت طولانی ندارد و هنوز تصویر مشخصی از آورده ها و اثرگذاری این اتفاق در دست نیست.
هفتمین دوره از این جشنواره روز گذشته آغاز به کار کرده است، به این بهانه در ادامه مروری داریم بر نظرات مختلفی که درباره این جشنواره عنوان شده است:

پیام وزیر ارشاد به جشنواره مد و لباس
هفتمین جشنواره مد و لباس فجر روز شنبه ششم اسفند آغاز به کار کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد در پیامی به این جشنواره از ... گفته است. در متن پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر آمده است: فرهنگ ایرانی منظومه ای متنوع از آداب و رسوم، سنت ها، آیین های ملی و دینی و زبان ها و گویش هایی است که روح وحدت و انسجام را درکالبد اقوام گوناگون این سرزمین دمیده و استواری و بقای ملت بزرگ ایران مرهون اتکا بر دو پایه مستحکم ایرانی بودن و اسلامی بودن در طول تاریخ پر فراز و نشیب این سامان بوده است.
در این میان پوشش و لباس به مثابه یک شأن انسانی، نمود بارز و تجلیبخش تنوع فرهنگی ما به شمار می رود. لباس در فرهنگ این سرزمین نشأت گرفته از باورها و ارزش هایی است که در بطن فرهنگ ایرانی موج می زند و صورتگر سیرت و اندیشة سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است.
طراحان و تولید کنندگان عرصه لباس و پوشش برای آفرینش هنرمندانه الگوهایی جذاب و مورد پسند و پذیرش جامعه تلاش خستگی ناپذیر دارند و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مسیر دشوار و پرمخاطره، ایفاگر وظیفه ای سنگین برای نظام بخشی به فعالیت های این عرصه است تا با خودکفایی فرهنگی و اقتصادی، به راهبرد اقتصاد مقاومتی  جامه عمل بپوشاند.
هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، اتفاق مبارکی به منظور خودشناسی، خودکفایی و خود ساختگی اقتصادی است تا به داشته های فرهنگ غنی خود توجه افزون تری کنیم و هویت اصیل خود را که جلوه بارز آن در «پوشش ایرانی» رخ مینماید قوام و دوام بخشیم. به همه دست اندرکاران این رویداد فرهنگی درود می فرستم و امیدوارم برگزاری این جشنواره گامی ارزشمند در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه و توجه به اصالت ها و ارزش های فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی باشد.

نرم افزاری برای مد و لباس
مهدی محمودی دبیر بخش فرهنگی هنری، انجمن‌ها و مؤسسات جشنواره‌های مد و لباس فجر است و مدیریت مؤسسات مد و لباس کشور را نیز بر عهده دارد. محمودی در حاشیه برگزاری جشنواره مد و لباس با اعلام خبر رونمایی از نخستین نرم‌افزار جامع مد و لباس با عنوان اپلیکیشن «مدآپ» می گوید: طی سال‌های اخیر و با سرعت روزافزون رشد فناوری، شاهد پیشرفت و توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با هنر صنعت مد و لباس هستیم که بر این اساس برخی از نرم‌افزارهای کاربردی در این حوزه طراحی شده است. ما برای اولین بار، برآنیم تا نخستین نرم‌افزار جامع مد و لباس را با هدف راه‌اندازی بستری نوین برای ایجاد ارتباط بین عرضه و تقاضا در ایران رونمایی کنیم.
محمودی درباره ویژگی‌های این نرم‌افزار گفت: اپلیکیشن جامع و کاربردی "مداَپ"، دارای ویژگی‌های متعددی همچون جستجوی پیشرفته کالا و خدمات، جستجوی مکانی، قیمتی و تخصصی به لحاظ ویژگی‌های طراحی و بصری پوشاک و سایر ملزومات در هر نقطه جغرافیایی است که بسیاری از مشکلات در زمینه تأمین نیاز موجود در این عرصه را مرتفع خواهد ساخت.
او افزود: بخشی از قابلیت‌های این نرم‌افزار همچون سایر اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، قابلیت "فالو"، "آنفالو"، "شیرکردن" و "نظر دادن" کردن کاربران را داراست که البته تمام فعالیت‌ها به‌منظور ایجاد نظم و یکپارچگی در این بخش توسط مدیریت نرم‌افزار رصد می‌شود.
محمودی در ادامه گفت: با توجه به قابلیت‌های کاربردی مداپ در چهارچوب مدیا مد، هر کاربر می‌تواند در پروفایل شخصی، فیلم‌های یک دقیقه‌ای را در راستای معرفی خود و محصول مد نظر خود منتشر کند که در این میان فیلم‌های آموزشی تا سقف یک ساعت هم به‌وسیله مدیران "مداَپ" و همچنین کاربران بارگذاری خواهند شد.
مدیر مؤسسات مد و لباس کشور با اشاره به بخش آموزش تصویری (فیلم‌های آموزشی) و برپایی ورک‌شاپ‌های مجازی در این نرم‌افزار تصریح کرد: استفاده بخشی از فیلم‌های آموزشی رایگان است، اما بخشی دیگر با پرداخت ارقام ناچیز و در مقام یک ورکشاپ آموزشی تخصصی در عرصه مد و لباس به ارائه خدمات آموزشی به اقصی نقاط کشور می‌پردازند.
محمودی به بخش انتشار خبر، زمان و مکان حراج‌ها و تخفیف فروشگاه‌ها و مزون‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر این، سایر رویدادها، همایش‌ها و سمینارها نیز در پروفایل افراد اطلاع‌رسانی شده و علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت رایگان از آخرین اخبار حراج‌ها، تخفیف‌ها، رویدادها و رونمایی تمام ارائه‌کنندگان محصولات مد و لباس قرار گیرند.
مدیر مؤسسات مد و لباس کشور در ادامه به یکی از بخش‌های جذاب این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: ساخت استایل یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار است و افراد می‌توانند با تعداد مشخصی تصاویر، استایل خود را به مشورت گذاشته و نظر دوستان خود را در خصوص آن در داخل اپ دریافت کنند.
او با تأکید بر اینکه تمامی خدمات این نرم‌افزار به شکل رایگان ارائه خواهد شد، اذعان داشت: بدون شک بحث ارائه امتیاز به پروفایل‌ها و کاربران موجود در اپ به‌وسیله مشتریان و مصرف‌کنندگان خدمات آن‌ها با هدف ایجاد فرصت‌های بهتر در خدمت‌رسانی مؤثر منظور خواهد شد.

کمک به مد گرایی درونی
فاطمه ذوالقدر، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است جشنواره‌های مد و لباس فجر نگاه جامعه را از مدگرایی بیرونی به مدگرایی درونی تغییر داده است. وی درباره اهمیت و ضرورت برپایی جشنواره‌های مد و لباس فجر بیان کرد: در جامعه گروه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد که با توجه به تنوعات فرهنگی موجود، سبب شکل گیری سلیقه‌های مختلفی می‌شود و در این راستا نمی‌توان یک زبان مشترک بین این گروه‌ها ایجاد کرد.
او افزود: از این رو یکی از نمادهای فرهنگی را که همان پوشش و لباس است، نمی‌توان برگرفته از الگوهای داخلی و بومی در سطح جامعه مشاهده کرد که این تنوع و جذابیت الگوهای وارداتی در میان جوانان و نوجوانان ما بسیار بیشتر از قشر میانسال رواج دارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، فرهنگ مصرف گرایی در سطح جامعه در تمام ابعاد زندگی ورود کرده است تصریح کرد: متأسفانه در برخی موارد فاصله و جدایی میان فرهنگ بومی و سنتی و ایرانی و فرهنگ مصرفی مردم شکل گرفته که این جدایی، گرایش جوانان و نوجوانان را به پذیرش مد وارداتی در مقابل فرهنگ داخلی کشور سبب ساز بوده است.
ذوالقدر تأکید کرد: برگزاری جشنواره فجر و جشنواره‌های مد و لباس و افزایش پذیرش دانشگاهی در رشته طراحی مد و لباس و خوشبختانه استقبال جوانان برای فعالیت در این رشته‌ها باعث شد نگاه از مدگرایی بیرونی به مدگرایی درونی تغییر زاویه پیدا کند و البته این در حالی است که گروهی اصولاً مد را قبول نداشته و آن را ابزار اشاعه و ترویج فرهنگی خاص یا روشی برای افزایش فروش به حساب می‌آورند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: از این رو جشنواره مد و لباس زمینه‌ای است برای زدودن گرد و غباری که بر پیکره هنر مد و لباس این سرزمین نشسته است. هنری که با اصول دینی و مذهبی ما نیز کاملاً منطبق و سازگار می‌باشد و به این وسیله می‌توان حفظ و اعتلای مد ایرانی و اسلامی را به عنوان یک تکنیک طراحی خاص نه تنها در ایران بلکه در دنیا معرفی نمود و به عنوان منبعی برای ارزآوری از آن بهره برد.

هفتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از ششم تا سیزدهم اسفندماه 96 همزمان در تهران و چندین استان کشور برگزار می‌شود.

منابع: ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر/ بنیاد ملی مد و لباس ایرانی اسلامی/ کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور