تبیان، دستیار زندگی

آیدا عمیدی: شعر تریبونی ندارد

آیدا عمیدی از شاعران جوان گفت: یکی از بزرگترین مشکلات شعر این است که تریبونی در اختیار ندارد، مردم گاه اتفاقی یک کتاب را در کتابفروشی می‌بینند، توجه‌شان به آن جلب می‌شود، یا اسم نویسنده برای آن‌ها آشناست و قبلا اثری از او را خوانده‌اند، بنابراین راغب می‌شوند که آن کتاب را بخرند، ولی وقتی که کتابجلوی دیدخواننده و مخاطب نیست، چطور باید از وجود چنین کتابی آگاه شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیدا عمیدی

آیدا عمیدی، درباره وضعیت استقبال از کتاب‌های شعر گفت: فکر نمی‌کنم نویسنده یا شاعری بتواند بگوید از این وضعیت رضایت دارم. اینکه چرا اصلا وضعیت این است، یک داستان دیگری است ولی در کل بخش مهمی از قضیه به وضعیت پخش برمی‌گردد، ما همیشه ناشر را هدف می‌گیریم، ولی خیلی وقت‌ها مشکل این است که پخش و توزیع، کتاب شعر را به آن صورت از ناشر نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: دقیقا نمی‌دانم علت استقبال کم پخش از کتاب شعر چه چیزی می‌تواند باشد، آیا قیمت پایین کتاب‌های شعر است که به هر حال سود اقتصادی کمتری دارند، چون کتاب‌های شعر اکثرا کم حجم‌اند و قیمت پشت جلد پایین‌تری هم دارند؛ ولی در هر صورت فکر می‌کنم این بخش مهمی از قضیه است، یعنی اینکه مخاطب چقدر به سمت شعر گرایش دارد، یک بحث است ولی بحث دیگر این است که اصلا کتاب‌های شعر قابل دیدن در کتاب‌فروشی‌ها نیست، که چشم مخاطب به آن‌ها بخورد و آن را انتخاب کند.

عمیدی در پاسخ به اینکه آیا جوایز ادبی در فروش بیشتر اثر برگزیده تاثیر دارد یا خیر، بیان کرد: قطعا جوایز ادبی بی تاثیر نیست، حداقل تجربه خود من این بوده که بی‌تاثیر نیست ولی نمی‌توان تاثیرش را با آن تاثیری که در حوزه داستان داشته، مقایسه کرد. مسئله دیگری هم وجود دارد که فرض کنید یک کتاب شعر برنده جایزه هم می‌شود، ولی تا به حال پیش نیامده که یک کتابفروشی کتاب شعر را در ویترین خود قرار دهد و خیلی اتفاق نادری است، اما این اتفاق برای کتاب داستان می‌افتد، یعنی خیلی وقت‌ها به کتاب‌فروشی‌های بزرگ که سرمی‌زنید، می‌بینید کتاب‌هایی که برنده جایزه ادبی شده‌اند در ویترین آن کتابفروشی وجود دارند یا در کتابفروشی هم جایی گذاشته شده‌اند که توجه مخاطب را جذب می‌کند.

شاعر مجموعه شعر «لشگر شکست‌خورده کلمات» در اد امه افزود: من بارها این را به ناشر خودم هم گفته‌ام که در شعر اوضاع فرق می‌کند، چون ما سلبریتی نیستیم که مردم اسم ما را بشناسند، پیگیر و دنبال آثار جدید ما باشند. اکثر ما شاعرهای جوانی هستیم که سال‌ها کار کرده‌ایم و تریبونی هم نداشته‌ایم. یکی از بزرگترین مشکلات شعر این است که تریبونی در اختیار ندارد. مردم گاه اتفاقی یک کتاب را در کتابفروشی می‌بینند، توجه‌شان به آن جلب می‌شود، یا اسم نویسنده برای آن‌ها آشناست و قبلا اثری از او را خوانده‌اند، بنابراین راغب می‌شوند که آن کتاب را بخرند، ولی وقتی که کتاب اصلا جلوی دید خواننده و مخاطب نیست، اصلا چطور باید از وجود همچین کتابی آگاه شود که آن را تهیه کند، به همین دلیل است که فکر میکنم وضعیت پخش کتاب خیلی در این قضیه دخیل است.

او ادامه داد: درست است که جوایز در دیده شدن کتاب تاثیر دارد و اسم آن شاعر به گوش مردم آشناتر می‌شود ولی بسیاری از مردم فکر می‌کنند همین که شعرهای یک شاعر را در فضای مجازی پیدا کرد و خواند، برای آشنا شدن با آن شاعر کافی است و نیازی نیست آن کتاب را تهیه کنند ولی درمورد داستان همچین وضعیتی اصلا وجود ندارد.

عمیدی از تازه‌ترین سروده‌های خود خبر دادو گفت: یک مجموعه با نام «مکاشفات سلیمانیه» دارم که برای انتشار به نشر مروارید سپرده‌ام، یک مجموعه دیگر هم در دست تهیه دارم که احتمالا اواخر بهار یا اوایل تابستان به ناشر تحویل دهم، چون هنوز تمام نشده با هیچ نشری برای چاپ آن صحبت نکرده‌ام.

وی به عنوان سخن پایانی اظهار کرد: امیدوارم شعر بتواند تریبونی به دست آورد تا حداقل مخاطب بتواند از آنجا وضعیت شعر امروز را پیگیری کند و وضعیت از این از هم گسیختگی بیرون بیاید.

از آیدا عمیدی چند مجموعه شعر به نام‌های «زیبایی‌ام را پشت در می‌گذارم» توسط موسسه انتشاراتی آهنگ دیگر، «لشگر شکست‌خورده کلمات» و «مکاشفات سلیمانیه» از طرف انتشارات مروارید منتشر شده است که برای مجموعه شعر «لشگر شکست‌خورده کلمات» به عنوان شاعر برگزیده دوره قبل جایزه شاملو انتخاب شد. 

منبع: ایبنا