تبیان، دستیار زندگی

جلوه های خدایی در ماه مبارک رجب

معجزه زیارت امام حسین (علیه السلام ) در ماه رجب

جلوه های خداوند متعال در تمام مکان ها و زمان ها وجود دارد و تمام عالَم، جلوه صفات باری تعالی است. با این حال برخی از اوقات، جلوه های ویژه ای متجلّی می شوند که متمایز از زمان های دیگر هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن رفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معجزه زیارت امام حسین (علیه السلام) در ماه رجب
ماه با عظمت رجب، از جمله اوقاتی است که جلوه های خداوندی را در جهات و ابعاد مختلف نمایان می کند. انتساب این ماه به خداوند متعال، دلیلی محکم بر این مطلب است. از پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله) نقل است که فرمودند: رَجَبٌ شَهرُ اللّهِ الأَصَمُّ، المُنیرُ، الَّذی افتَرَضَهُ اللّهُ عز و جل لِنَفسِهِ؛ رجب، ماه اَصَمّ و درخشان خداست؛ ماهى كه خداوند، آن را براى خود، واجب ساخته است.(1) در ادامه به برخی از نمونه های جلوه های ویژه الهی در این ماه عظیم اشاره می کنیم. باشد که به خوبی در این سطور و احادیث ذکر شده تأمّل کنیم!

هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش دوزخ به فاصله صد سال راه از او دور مى‏ شود، و هر كس سه روز روزه بگیرد بهشت براى او واجب خواهد شد.



ماه بزرگ لطف الهی

گرچه همیشه غرق در الطاف بی انتهای الهی هستیم؛ امّا خداوند متعال در ماه رجب، لطفی خاص نسبت به بندگان خود دارد. امام کاظم (علیه السلام) در فضیلت ماه مبارک رجب می فرمایند: رَجَبٌ شَهرٌ عَظیمٌ، یُضاعِفُ اللّهُ فیهِ الحَسَناتِ و یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ؛ رجب، ماه بزرگى است. خداوند در این ماه، حسنات را مى افزاید و گناهان را مى زداید.(2)
طبق این روایت، بهترین نوع استفاده از این ماه، تلاش برای افزودن کارهای نیک و نیز محو تمامی بدی هاست. تمرکز بر عادات اخلاقی و رفتاری، و تفکرات درونی بسیار مهم است، چرا که این ماه به همراه ماه شعبان المعظّم، مقدمه ای برای عروج در ماه مهمانی خداست و باید خود را برای نور رمضان، آیینه کرد.

سوار بر مَرکب شب شویم...

بهترین لحظه برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال، شب و خصوصاً سحر است. عبادت شبانه به حدی در اوج انسان مؤثر است که خداوند متعال، عبادت شبانه را بر پیامبر خود واجب کرده و می فرماید: قُمِ الَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا* نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً*أَوْ زِدْ عَلَیْه؛ به پا خیز شب را مگر اندكى، نیمى از شب یا اندكى از آن را بكاه، یا بر آن [نصف‏] بیفزاى(3) ‏ اثر مضاعف مناجات شبانه در ماه عظیم رجب، جلوه الهی دیگری از عظمت این ماه شریف است؛ چرا که پیامبر عظیم الشأن اسلام می فرمایند: إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَكا یُقالُ لَهُ: الدّاعی، فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ یُنادی ذلِكَ المَلَكُ كُلَّ لَیلَةٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ: طوبى لِلذّاكِرینَ! طوبى لِلطّائِعینَ!؛ خداوند متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى قرار داده است كه به آن، «داعى» مى گویند و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى دهد : «خوشا بر ذاكران، خوشا بر طاعت كنندگان.»


معجزه زیارت امام حسین(علیه السلام)

از امام صادق (علیه السلام) نقل است که فرمودند: مَن زارَ قَبرَ الحُسَینِ علیه السلام أوَّلَ یَومٍ مِن رَجَبٍ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ البَتَّةَ؛ هر كس قبر حسین (علیه السلام) را در نخستین روز ماه رجب زیارت كند، خداوند، حتما او را مى آمرزد.(4) افق بی انتهای عظمت امام حسین (علیه السلام)، منتهای جهت گیری مؤمنان است و همه، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را مقتدای خود می دانند؛ لذا در ابتدای ماه عظیم رجب، بهتر است با زیارت آن حضرت، تجدید میثاقی دوباره با امام عاشقان داشته باشند. زیارت امام حسین(علیه السلام) وسیله ای است که هدف را بسیار نزدیک می کند و غفران الهی به زائر هدیه می شود. این است معجزه زیارت...! زائر، با این توشه، بهترین عروج را در این ماه عظیم خواهد داشت.

معتکف زرنگ

زیارت امام حسین(علیه السلام) وسیله ای است که هدف را بسیار نزدیک می کند و غفران الهی به زائر هدیه می شود. این است معجزه زیارت...! زائر، با این توشه، بهترین عروج را در این ماه عظیم خواهد داشت.

حدّاقل ایام اعتکاف، سه روز است که معتکف باید روزه بگیرد از سویی روایتی از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده که می فرمایند: مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ‏ عَنْهُ النَّارُ مَسِیرَةَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛ هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش دوزخ به فاصله صد سال راه از او دور مى‏ شود، و هر كس سه روز روزه بگیرد بهشت براى او واجب خواهد شد.(5)
از پیامبر خدا(صلّ الله علیه و آله) نقل شده است که فرمودند: دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَیْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا الَّذِینَ‏ یَصُومُونَ‏ أَیَّامَ‏ الْبِیض‏؛ داخل در بهشت شدم و دیدم بیشتر اهل بهشت کسانی اند که در ایام البیض (13 تا 15 ماه) روزه می گرفتند.(6)
با جمع این سه نکته، مؤمن زرنگ می تواند با اعتکاف در سه روز سیزدهم تا پانزدهم این ماه شریف، چند هدف را با یک عبادت به دست آورد. این هم لطفی دیگر از سوی خدای مهربان، در این ماه!

پی نوشت:
1- الفردوس : ج ۲، ص ۲۷۴، ح ۳۲۷۴.
2- من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص92.
3- مزمل، 2-4 مزّمّل .
4- هدایة الأمة إلى أحكام الأئمة علیهم السلام؛ ج 5 ؛ ص486.
5- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 53 .
6- الجعفریات (الأشعثیات) ؛ ص59 .

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.