تبیان، دستیار زندگی

گشتی در موزه ژئوپارک طبس

اگرچه تنها یک سال از افتتاح موزه ژئوپارک طبس می‌گذرد اما آثاری را به نمایش گذاشته که میلیون‌ها سال قدمت دارند مانند گیاهان سنگی، لاک حلزون‌های غول پیکر و یا سنگ‌های ستاره‌ای.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موزه ژئوپارک طبس

موزه میراث زمین طبس همزمان با فعالیت‌های گروه ژئوپارک طبس آغاز به کار کرد. موزه‌ای که اکنون جزئی از عمارت باغ گلشن شده و در آن انواع کانی‌ها، سنگ‌ها، فسیل‌ها، مواد معدنی و... را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

در شناسنامه این موزه که ورودی آن برای بازدید کنندگان دو هزار تومان است آمده که «علوم زمین از شاخه‌های مهم علوم پایه است که شاید بیشترین ارتباط را با زندگی روزمره انسان داشته و تاثیر متقابلی در رشد و توسعه تمدن بشری دارد موزه از جمله مکان‌هایی است که با ورود به آن می‌توان زوایای مختلف زندگی را بهتر و بیشتر درک کرد و بسیاری از واقعیت‌های دنیای پیرامونی را از نزدیک مشاهده واحساس کرد.

در کنار انواع و اقسام موزه‌های علمی فرهنگی و هنری، نوع متفاوتی از موزه یعنی موزه زمین‌شناسی نیز وجود دارد که به عنوان مکانی برای نمایش میراث به جا مانده از فعالیت‌های طبیعی و بشری زمین عرضه می شود.

با این همه زمین شناسی یکی ازغریب‌ترین رشته‌های علوم در ایران است. این ناآگاهی، آثار زیان‌باری در برنامه‌ریزی توسعه کشور می‌گذارد.

موزه میراث زمین طبس به منظور ارائه بخشی از مستندات و توانمندی‌های زمین شناسی طبس به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران و با توجه به اهمیت و نقش علوم زمین در تمامی ابعاد زندگی و همچنین با هدف گسترش فهم عمومی زمین‌شناسی به متن جامعه از سال ۸۹ با پیشنهاد و پیگیری‌های مجدانه خانم وصال یحیی شیبانی، مدیر گروه ژئوتوریستم طبس به همراه اعضای گروه (مهدی رحمانی، احسان زمانیان، ابوالفضل قنبری) آغاز و در دی ماه ۹۵ با پشتیبانی همه جانبه طلایی مقدم معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، موزه وارد فاز اجرایی شد.
موزه ژئوپارک طبس

این گنجینه در اسفند ماه سال ۹۵ همزمان با مراسم اختتامیه یازدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران در طبس با حضور اندیشمندان و زمین‌شناسان کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

در این موزه می‌توان فسیلی به نام «استروماتولیت» را دید که ۵۲۰ میلیون سال سن دارد این فسیل در واقع جلبک‌های بوده که روی هم انباشته شده‌اند.

این فسیل‌ها از شمال طبس به موزه آورده شده‌اند. فسیل «تریلوبیت» هم از شما طبس آمده تریلوبیت‌ها موجوداتی از خانواده بندپایان بوده‌اند که بدن آن‌ها از سه بخش تشکیل می‌شده است این موجودات تا یک متر هم رشد می‌کرده‌اند اما چون نتوانستند خود را با شرایط جوی وفق دهند در طول زمان منقرض شده‌اند شکل کامل این موجودات را می‌توان در تصاویر موجود در موزه دید.

فسیل‌های گیاهی موزه هم قدمتی بیش از ۲۱۰ میلیون سال دارند این فسیل‌ها نشان می‌دهد که طبس در میلیون‌ها سال پیش جنگل‌های انبوه داشته و شرایط برای تشکیل ذغال سنگ خوب بوده است. حتی در طبس ردپای دایناسور نیز دیده شده است.

فسیل‌های دیگری نیز به شکل ستاره در این موزه وجود دارد که باید اطلاعاتشان را از راهنمایان موزه گرفت. در کنار این فسیل‌ها صدف‌ها و یا سنگ‌هایی که میلیون‌ها سال قدمت دارند در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت وجود دارد حتی حلزون‌هایی که صدف آن‌ها بسیار بزرگتر از آن چیزی است که هر بیننده تصور می‌کند.
موزه ژئوپارک طبس

برخی از این آثار متعلق به طبس نیست بلکه متعلق به شهرها و یا کشورهای دیگر است. با این وجود محل کشف این سنگ‌ها و فسیل‌ها در کنار هر کدام از آن‌ها نوشته شده است هر چند توضیحات این فسیل‌ها کامل نیست و اسامی سخت آن‌ها برای بازدیدکننده عادی ناشناخته است اما به گفته اعضای گروه ژئوپارک قرار است که در آینده‌ای نزدیک این موزه ۲۰۰ متر مربعی که با همکاری ایمیدرو، شرکت زغال سنگ، فرمانداری ویژه طبس و گروه زمین‌شناسی دانشگاه پیام نورافتتاح شده بود، به مکان بزرگتری انتقال یابد در آن صورت اطلاعات مربوط به هر اثر تکمیل‌تر شده و از فناوری‌های جدید برای اطلاع‌رسانی درباره هر کدام از آن‌ها استفاده می‌شود.

به این ترتیب هر بازدیدکننده در کنار هر اثری که توقف کند می‌تواند تمام اطلاعات مربوط به فسیل‌ها و سنگ‌ها را در موبایل خود بخواند و یا شکل کامل شده آن را ببیند.

منبع: مهر