تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده اغتشاشات دراویش

به اسم دراویش به سبک داعش +فیلم

برخی معتقدند که درگیری‌های اخیر خیابان پاسداران، برگرفته از اغتشاشات دی‌ماه است که با هدایت خارج نشینان و با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی است اما باید توجه داشت که امروز این ماجرا با پوشش دراویش نمود پیدا کرد و یقینا فردا در پوششی دیگر، پس باید چاره‌ای اندیشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دراویش گنابادی
قریب به 2 ماه است که پاره‌ای مشکلات داخلی، بهانه‌ای به دست دشمنان جمهوری اسلامی داده است. این که بگوییم اغتشاشات خیابانی دی‌ماه در همان یک هفته‌ای ابتدایی به پایان رسید، کمی دور از ذهن است زیرا از همان روزها تاکنون شاهد اخبار جسته گریخته‌ای هستیم که گواه عدم خاتمه‌ی این ناآرامی است. البته نه به آن معنا که امنیت از بین رفته و اوضاع از کنترل خارج شده باشد بلکه اغتشاشاتِ سرچشمه گرفته از دی‌ماه، زمینه‌ساز موج سواری برخی گروهک‌های معاند و سوءاستفاده‌ی آنان از فضای سیاسی ایران شد که شاخص‌ترین آن‌ها؛ خودنمایی "منافقین"، "ری‌استارتی‌ها" و برخی فرقه‌های کوچک بود.

این گروه‌ها که از طرفداران و اعضای چندانی در داخل کشور برخوردار نبودند، با اوضاع پیش آمده توانستند با جوّ‌دهی و هیجان انگیز کردن اوضاع، اعضای خود را که اکثرا از قشر جوان بودند، افزایش داده و جولان‌گاهی برای اعلام موجودیت خود پیدا کنند.

مقام معظم رهبری، از مدت‌ها پیش از این ماجرا، بارها خطاب به مسئولین فرموده بودند که "مردم گله‌مندند" و باید در اسرع وقت به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم رسیدگی شود.



از طرف دیگر نیز دستگیری چند تَن از لیدرهای اغتشاش‌گران از جمله رهبر فرقه‌ی دراویش گنابادی، سبب شد که این روند از حرکت زیرپوستی خارج و وارد مرحله‌ی جدیدی شود. مرحله‌ای که طی هفته‌های اخیر در برخی مناطق، بالاخص خیابان گلستان هفتم پاسداران اتفاق افتاد و همگان شاهد آن بودیم.

ناآرامی‌های اخیر، با پیوند نامبارک برخی از دراویش گنابادی و گروهک "ری‌استارت" به سرکردگی "محمد حسینی"، چند هفته به طول انجامید و در نهایت با اوج گیری درگیری‌ها بین درویش‌نماها و نیروهای امنیتی و با به شهادت رسیدن 3 مامور ناجا و 2 نیروی بسیجی خاتمه یافت.

حائز اهمیت آن‌که این روند با حمایت‌های همه جانبه‌ی سردمداران غربی نیز همراه شد و آن‌ها با شعار نقض حقوق بشر آشکارا وارد میدان شدند.
                                                   فیلم جنایات داعش‌گونه دراویش در خیابان پاسداران

چرایی ادامه‌دار شدن اغتشاشات

برخی بر این باورند که اغتشاشات چند هفته‌ی اخیر در خیابان پاسداران تهران و یکی دو شهر دیگر، همان آتش زیر خاکستر فتنه‌ی سال 88 است. برخی هم اعتراضات اولیه‌‌ای که در دی‌ماه سال جاری رُخ داده و در همان چند ساعت ابتدایی به اغتشاشات انجامید، را سرمنشا این اتفاقات تلخ می‌دانند. اما همگان بر این نظر متفق‌القول هستند که کوچک‌ترین تنش و التهابی در داخل، با سوء‌استفاده‌ی ویژه از سوی دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. در این راستا، مشاهده کردیم که در دو ماه گذشته آمار ورود عوامل داعش به کشور افزایش یافت.


تذکر رهبر معظم انقلاب

این جریانات در حالی اتفاق افتاد که مقام معظم رهبری، از مدت‌ها پیش از این ماجرا، بارها خطاب به مسئولین فرموده بودند که "مردم گله‌مندند" و باید در اسرع وقت به مشکلات اقتصادی و معیشتی آن‌ها رسیدگی شود. شاید اگر به این مهم در همان برهه‌ی زمانی خاص، اهمیت بیشتری داده می‌شد و مسئولین مربوطه بیش از پیش به رفع چنین مشکلاتی اهتمام می‌ورزیدند، امروز شاهد این حجم از خسارات جانی و مالی و همچنین سوءاستفاده‌ی دشمنان و معاندان نظام در خارج از کشور نبودیم.

براستی چرا باید عملکرد برخی مسئولان به گونه‌ای باشد که غربی‌ها با شعار "دفاع از حقوق بشر" به خود اجازه‌ی دخالت در امور داخلی ایران اسلامی را بدهند و چرا مایی که دَم از "حقوق شهروندی" می‌زنیم بجای به مرحله‌ی اجرا کشاندن آن، تنها به یک منشور مکتوب و شعار آن بسنده کنیم.

رفع مشکلات اقتصادی

در این که گروه‌های معاند و مخالف نظام، در سال 88 نیز همچون اغتشاشات دنباله‌دار دی‌ماه، از لیدرهای هماهنگ و با برنامه‌های از خارج کنترل شده، برخوردار بودند شکی نیست اما این روندی بود که به‌علت پاره‌ای ضعف‌های اقتصادی و کوتاهی‌های داخلی به راه افتاد و با سوءاستفاده‌های خارجی ادامه دار شد.

بی‌تردید اگر افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی بیش از این‌ها مورد کنترل و نظارت مطلوب قرار می‌گرفت و نیز مسئله‌ی اشتغال جوانان مورد توجه مسئولین بود، به ناگهان مردم به کف خیابان‌ها نمی‌آمدند و بهانه دست دشمنان نمی‌دادند. درست است که شلوغی‌های خیابان پاسداران ربطی به اعتراضات اقتصادی ندارد اما با ریشه‌یابی این مهم، در می‌یابیم که رفتار درویش‌نماها تدریجا و با پیش زمینه‌ی همان اعتراضات اولیه شکل گرفت.

به هر حال امید آن می‌رود که مسئولین با برنامه‌ریزی مطلوب و اجرای به موقع آن، پاسخگوی مطالبات به‌حق مردم باشند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در کشورمان نباشم.