تبیان، دستیار زندگی
طی سفر دو روزه محمدرضا جعفری جلوه معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی و گروهی از اهالی سینما به شهرهای قم، كاشان و اصفهان، پنج سینما مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از گشایش 5 سینمای مدرن در قم، كاشان و اصفهان

گزارشی از گشایش 5 سینمای مدرن در قم، كاشان و اصفهان

طی سفر دو روزه محمدرضا جعفری جلوه معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی و گروهی از اهالی سینما به شهرهای قم، كاشان و اصفهان، پنج سینما مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در این سفر كه از قم آغاز شد، محمد‌رضا جعفری جلوه (معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید اكثری (مشاور معاونت و سرپرست هنر توسعه فناوری سینما)، مهدی حقیقی (مشاور معاونت و دبیر تفاهمات بین بخشی در سینمای ایران)، محسن شمس (مشاور معاونت و امور پشتیبانی فنی بنیاد سینمایی فارابی)،جواد علیمردانی (مدیر توسعه و همكاری‌های سمعی و بصری)، محمدرضا صابری، علی سرتیپی، داریوش بابائیان، محمد بانكی، سیروس الوند، محمد متوسلانی، مهدی صباغزاده، بهرام جلالی، مرتضی شایسته، حسن توكل‌نیا، محمد آلادپوش، علی‌اكبر ثقفی، حبیب‌ اسماعیلی، جعفر صانعی مقدم، مجید قاری‌زاده حضور داشتند.

گزارشی از گشایش 5 سینمای مدرن در قم، كاشان و اصفهان

* افتتاح سینما شهر آفتاب قم

بنا بر این گزارش، در این سفر سینما شهر آفتاب قم كه به مخروبه‌ای بدل شده بود پس از 7 سال بازسازی و با تعداد 270 صندلی به بهره‌برداری رسید.

سینما شهر آفتاب قم، با حمایت موسسه سینما شهر بازسازی شده و قرار است ماه آینده سالن شماره 2 آن نیز آماده شود. در مراسم افتتاح این سینما مدیركل ارشاد اسلامی قم و هیات همراه حضور داشتند. این سینما اكنون فیلم رویای خیس را به نمایش گذاشته است.

* افتتاح سینمابهمن شهر كاشان

در ادامه سفر معاونت سینمایی، وی مجموعه سینمایی بهمن شهر كاشان را افتتاح كرد. در مراسم افتتاحیه این سینما كه با استقبال جمع كثیری از مردم كاشان همراه بود این سینما به عنوان تنها سالن سیمنای شهر كاشان به بهره‌برداری رسید.

گزارشی از گشایش 5 سینمای مدرن در قم، كاشان و اصفهان

در مراسم گشایش سینما بهمن كاشان، سید‌مهدی سیدین‌نیا رئیس حوزه هنری اصفهان، حجه‌الاسلام نمازی امام جمعه كاشان و نماینده مجلس خبرگان رهبری، سرهنگ انصاری فرمانده نیروی انتظامی كاشان، حاجی فرماندار كاشان حاضر بودند.

در این مراسم، حاجی فرماندار كاشان طی سخنانی كوتاه از ساخت این سینما در سه سالن مجزا ابراز خرسندی نمود. سینما بهمن كاشان به سیستم دالبی مجهز است و سالن شماره یك دارای 247 صندلی، سالن شماره 2 150 صندلی و شماره 3 ،140 صندلی است.

سیدین‌نیا رئیس حوزه هنری اصفهان نیز گفت: این سینما با هزینه 350 میلیون تومان در متراژ 3400 متر مربع بازسازی شده است كه از این میزان هزینه 115 میلیون تومان آن توسط موسسه سینما شهر تامین و 235 میلیون تومان آن را حوزه هنری پرداخت كرده است.

وی خبر از بازسازی سینما شهر كرد داد و گفت: قرارداد بازسازی آن منعقد شده است و یك میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه بازسازی این دو سالن خواهد بود.

* جعفری جلوه: سینما نیازمند امنیت است

در این مراسم جعفری جلوه گفت: سینما امروز یك هنر برتر و متعالی است، چنانچه رهبر فرزانه انقلاب طی دیداری صمیمانه با سینماگران در سال گذشته - كه اكنون در آستانه فرارسیدن سالروز این رخداد تاریخی هستیم - از سینما به عنوان یك هنر برتر،پیچیده و متعالی یاد كردند و از قابلیت‌های سینما برای ایفای نقشش سخن گفتند و سینما را به نحوی برای توسعه و پیشرفت كشور و كلید گشایش كارها برای رسیدن به چشم انداز چشم نواز فردا تلقی كردند و به تعبیری، با چنین تلقی از سینما، راه را برای همه ما مسوولان و شما سینماگران گشودند برای رفتاری بالنده و رفتاری متین و رفتاری آینده‌ساز.

وی ادامه داد: با سینماست كه می‌شود، جهانی شد. با سینما می‌توان دید، فهمید و شنید و با سینماست كه می‌توان دلها را ربود، چرا كه آن فرهنگ غنی و عظیم دینی، شرقی و ایرانی كه یاد كردیم و در اوج زیبایی است، با فردوسی به حماسه سرایی با حافظ به اوج عرفان و عشق رفته و با مولانا به اوج اخلاق و طریقت طلبی رفته و دیگر تاریخ سازان و بزرگان در تاریخ ایران. و اكنون به معنای یك انقلاب زیبا و رهایی‌بخش آینده‌ساز هم می‌بایست دلنوازی و دلبری كند، دل را تسخیر كند و عامل حركتی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهان گردد.

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، با تاكید بر اینكه سینما برای ایفای این نقش مهم نیازمند دو امنیت است، گفت: این دو امنیت اقتصادی و فكری، در هم آمیخته‌اند و به ایفای نقش مسوولانه توسط مجموعه دست‌اندركاران سینما نیازمند است.

گزارشی از گشایش 5 سینمای مدرن در قم، كاشان و اصفهان

وی تصریح كرد: امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و برای به میدان آوردن پیام‌ها و واقعیت‌ها،برای تولید محصول و اثری هنری،اثری سینمایی یا به تعبیری سرمایه‌گذاری در سینما و بخش های مختلف فنی،پشتیبانی و فضاهای نمایش یعنی سالن‌های سینمایی كه هم اكنون مشاهده می كنیم و امنیت فكری، به معنی فضایی برای ورود و ظهور خلاقانه ایده‌ها و اندیشه‌های ناب و متصل به فرهنگ و هویت عمیق و اصیل ایرانی - اسلامی و برای هنرورزی و هنرمندی، این دو امنیت لازمه كار است و حاصل نمی‌شود مگر با سالن خوب و همزمان فیلم خوب. اگر فضای نمایش، فضای مطلوبی باشد، مردم خود و فرزندان خود را به این فضا خواهند سپرد و به این فضا گسیل خواهند كرد و اوقات فراغت خودشان را با چنین فضایی تقسیم خواهند كرد. یك سالن و صندلی خوب،صدا و تصویر متناسب،محیط سالم،اخلاقی و محیطی پاكیزه بهترین فرصت برای خانواده ها است تا از آن بهره جویند و اگر همزمان با چنین فضایی، یك اثرخوب، چشم‌نواز و صمیمی بر پرده نمایش گذاشته شده باشد، مكملی موثر خواهد بود و برای فراهم كردن این دو پدیده نیكو و امر زیبا می‌بایست همزمان مدیریت فرهنگی و مدیریت سینمایی در كشور برنامه و عمل داشته باشد.

وی یادآور شد: وقتی از مدیریت سینما در كشور سخن می گوییم، صرفا معاونت سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلكه طیف گسترده‌ای از دستگاه ها و موسسات و موثران در سرنوشت سینمایی كشور است كه در این عرصه ایفای نقش می‌كنند و موثر هستند و با ایفای نقش صحیح خود و گاه بالعكس در این صحنه نقش متفاوت دارند.

جعفری جلوه ادامه داد: در عین حال اینها همگی فراهم كننده فرصت برای عناصر اصلی در میدان است چرا كه اگر ما مسوولان باشیم و هنرمندان و فیلمسازان نباشند راهی به مقصد نخواهد رسید، آنها می‌بایست ایفای نقش اصلی را بكنند و آن امنیت مورد اشاره، برای ورود و حضور سینماگرانی است كه می‌بایست مسوولیت اصلی را بر عهده گیرند.

معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی این دوره كه ما در خدمت عزیزان هستیم، این دو امر مهم مورد اشاره، به‌طور جدی پیش روی ما بوده، هست و خواهد بود.بر همین اساس با این باور كه اگر برای ادای تكالیف خود نسبت به سینماگران كه حقی بر گردن ما دارند قدم های موثر برداریم، قطعا آنها نیز برای ادای دین و یا پاسخ‌گویی به حقوق مردم كه بر عهده آنهاست قدم‌ها برخواهند داشت. این رابطه متقابل است و همه ما حقی و تكالیفی داریم.

وی یادآور شد: ما به سهم خود در بنیاد سینمایی فارابی،مركز گسترش سینمایی مستندو تجربی، انجمن سینمای جوان، موسسه رسانه های تصویری و موسسه سینماشهر سعی كردیم به ارایه تفكرات و نظرات سازنده توجه داشته باشیم و در دیگر نهادها همچون حوزه هنری،كانون پرورش كودكان و نوجوانان، سازمان صدا و سیما و... نیز به این مهم توجه می‌شود.

گزارشی از گشایش 5 سینمای مدرن در قم، كاشان و اصفهان

جعفری‌جلوه تاكید كرد: هر كس به راه خود رفتن در دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و به گمان خود انجام وظیفه كردن، بی نتیجه خواهد بود و باید همگی با هم هماهنگ حركت كنیم و از فرماندهی مشتركی در این زمینه پیروی كنیم. نقشی كه وزارت ارشاد دارد ایفای نقش هماهنگ كننده و نقش سیاست گذار است. نه به معنی مدیر صحنه، بلكه به عنوان تنظیم كننده فضای حركت برای همه دستگاه هایی كه می توانند در میدان حركت كنند. اگر این حركت امروز، بدون كاغذبازی،بدون مقدمات تبلیغاتی میان ما و حوزه هنری به عنوان یك رفتاری كه از او یاد می كنیم قابل اشاره است بنابراین ما در ادامه راه نیازمند تفاهمات دقیق،تنظیم شده و روی كاغذ آمده است كه می‌باید نسبت به آن توجه داشته باشیم.

*الوند: حالا كه سالن داریم، سینماگران وظیفه تاریخی خود را انجام دهند

در مراسم گشایش سینمابهمن كاشان، سیروس الوند كارگردان سینما، اظهار امیدواری كرد كه مشكلات اساسی سینما حل شود و افزود: ممیزی و سانسور مانع بروز خلاقیت می‌شود، حالا كه سینماها ساخته می‌شوند وظیفه هنرمندان است كه وظیفه تاریخی خودشان را انجام دهند و وظیفه خودشان را نسبت به مردم نشان دهند.

وی ادامه داد: مسئولین می‌آیند و می‌روند و وظیفه ماست كه نظر مخاطب را جلب كنیم و تا همیشه این سالن‌ها پر باشند.

* افتتاح سینما خانواده، ساحل و سپاهان در اصفهان

در روز دوم این سفر سه سالن سینما در اصفهان بازدید و افتتاح شد، سینما سپاهان با تعداد 400 صندلی در سالن اصلی و 266 صندلی در بالكن مورد بهره‌برداری قرار گرفت، این سینما دارای كتابخانه است و مجهز به سیستم دالبی است. در مراسم افتتاح این سینما كه صاحب آن حوزه هنری است، بخشی از فیلم امپراطوریست به نمایش درآمد كه از نظر صوتی و تصویری نظر حضار را به خود جلب كرد.

سینما خانواده اصفهان كه پیش از این چهار باغ نام داشت از دیگر سینماهای این شهر بود كه بازدید شد، این سینما 300 صندلی در سالن اصلی دارد و 170 صندلی در بالكن، همچنین سینما ساحل اصفهان علاوه بر داشتن كتابخانه دارای 655 صندلی است و مجهز به سیستم دالبی شده است.

تعمیرات سینماهای فوق كه مورد بازدید و افتتاح قرار گرفتند شامل تعویض صندلی، پرده اكران، آپارات، بازسازی سرویس‌های بهداشتی، كف‌سازی، نصب گیشه و بوفه جدید، دستگاه پاپ‌كورن ساز، اصلاح نای ورودی و سیستم برق،درب ورودی برقی، نورپردازی و اصلاح سیستم گرمایش و سرمایش بوده است.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

با ساخت هر سالن "سینما"، از شهرداری تهران امتیاز تجاری دریافت كنید

کلنگ اول سینما آزادی را قالیباف زد