تبیان، دستیار زندگی

واقع گرایی

توجه به اشتراکات و اهمیت به تفاوت های استعدادی گیاه، یکی از مهارت های مهم باغبان است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واقع گرایی
باغبان نسبت به شناخت ویژگی ها و استعداد های گیاه خود واقع گراست، یعنی دچار توهم و خوش خیالی نمی شود.

به صورت طبیعی هرگیاهی استعدادی دارد که ارزش مند است، ممکن است در حالی که این یک ویژگی فراگیر باشد، در نگاه باغبان منحصر به فرد و نایاب به نظر برسد.

و چون شاید نگاه باغبان به گیاه، نگاه مهربانانه و علاقه مندان است، برخی اشکالات و اختلال های مربوط به فرایند رشد گیاه را به صورت ویژگی های برجسته و استعداد های خاص گیاه مورد ارزیابی قرار دهد.

در این صورت، اشکال آن جا خواهد بود که با این تحلیل غلط، نه تنها باغبان درصدد رفع آن مانع یا آفت قدم بر نمی دارد. بلکه از آن لذت برده و نسبت به حفظ آن می کوشد.

والدینی که تک فرزند هستند نیاز بیش تری به تقویت  واقع گرایی دارند. تصور این که فرزند ما، باهوش ترین ، با استعداد ترین و خاص ترین کودک است، احتمال دارد ما را در برنامه ریزی های جدی تر برای ایجاد بستر مناسب بروز استعداد ها، سست کند.

والدین بهتر است همواره همه ی تلاش خود را برای بروز حداکثری استعدادها و توانایی های فرزند خود انجام دهند.

از سوی دیگر این که والدین برخی از نقاط ضعف رفتاری کودک را برای استعدادهای خاص او بگذارند، باعث می شود نه تنها برای اصلاح آن نقصان صورت نگیرد، بلکه نقاط ضعف، نقطه قوت دیده شده و تقویت هم می شود.

و یا این که یک نقطه قوت کودک، با تحلیل غلط اطرافیان، نقطه ضعف قلمداد شده و به این صورت یک استعداد خاص کودک، محکوم به سرکوب شدن می شود.

اشتراکات
واقع گرایی
در حالی که هر گیاه یک استعداد منحصر به فرد است، اشتراکات زیادی نیز بین گیاهان وجود دارد. مثلا: گیاهان به آب و نور نیاز دارند. ممکن است قدر و اندازه ی این نیازها متفاوت باشد. ولی اساس این نیازها پا بر جاست.

میل به شکوفه شدن، بروز استعداد، میل به آزاد شده انرزی  رشد، بین همه ی گیاهان مشترک است.

گیاهان با همه ی تفاوت هایی که دارند نسبت به حقوقی که بر گردن باغبان دارند، نیز مشترک است. مثلا باغبان با همه ی گیاهان مهربان است.

نسبت به همه ی گیاهان وقت شناس است.

توجه به اشتراکات و اهمیت به تفاوت های استعدادی گیاه، یکی از مهارت های مهم باغبان است.

چارچوب های اصلی تربیت کودک مشترک است. زمینه ساز برای بروز استعداد ها و حذف موانع رشد، اشتراک اصلی تمام فرایند های تربیتی است.

از دیگر اشتراکات جدی سال های نخست کودک، آزاد شدن انرژی رشد است که اگر آزاد شده و نه تنها فرصت های بروز استعداد را از کودک سلب می کند. بلکه باعث ایجاد اختلال های رفتاری در کودک و حتی خانواده می شود.

یکی از اشتراکات جدی  همه ی کودکان در حالت عادی، بازی کردن است. بازی کردن  به صورت منظم و برنامه ریزی شده، مهم ترین بستر  هدایت انرژی رشد است.

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
نویسنده: محمد سجاد نوروزیان- (کتاب گل پروری)
http://golparvari.com

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.