تبیان، دستیار زندگی

موج جدید تهاجم فرهنگی

آموزش جنسی ماهواره‌ای!

تهاجم فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک جامعه سعی براین دارد که فرهنگ خود را بر فرهنگ دیگری تحمیل کرده و یا آن فرهنگ را تخریب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روابط جنسی
امروزه تهاجم فرهنگی آسیب‌های اخلاقی فراوانی به جامعه وارد آورده، و اجتماع را درگیر معضلات بسیاری ساخته است. در توضیح آسیب‌های اجتماعی؛ به هر نوع عمل فردی یا جمعی اشاره می‌شود که در نتیجه قبح اخلاقی و اجتماعی است و یا با منع قانونی روبرو می‌باشد. با این تعریف، می‌توان توضیح داد که همۀ افراد به نوعی با آسیب‌های اخلاقی مواجه هستند و در این رابطه تجربیات و مشاهداتی هم داشته‌اند.

تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک جامعه سعی می‌کند فرهنگ خود را بر فرهنگ دیگری تحمیل کند، یا آن فرهنگ را تخریب کند. از آنجایی که امروزه هزینه هجوم نظامی به یک کشور بسیار بالاست به راحتی نمی‌شود از طریق نظامی بر یک کشور مسلط شد، لذا دولت‌های مهاجم سعی می‌کنند با تغییر فرهنگ کشور هدف، افکار عمومی آن کشور را بر ضد حکومت و دولت‌شان تغییر دهند و آنها را نسبت به فرهنگ خود بیگانه کنند.

سخن گفتم در مورد مسایل جنسی در یک دوره‌ای در جامعه ما تابو بود؛ حتی پدر و مادرها با بچه‌های خودشان یا صحبت نمی‌کردند یا مدلی برای صحبت نداشتند. اما در جامعۀ امروزی این روابط تغییر پیدا کرده است و به آموزش‌های جدی‌تر و رسمی‌تری نیاز داریم.

صحنه‌های جنسی در بازی‌های رایانه‌ای بسیار شایع است. اما شرکت‌های سازنده کنسول‌های بازی، اجازه نمی‌دهند بازی‌هایی که روابط‌جنسی به‌طور آشکار در آن‌ها نشان داده می‌شود بر روی سیستم‌هایشان پخش شود.



نسل کنونی از ابتدا با رسانه‌ها آشنا می‌شوند، بخش عظیمی از اطلاعات، الگوهای رفتاری خود را از آن‎ها دریافت می‌کنند. رسانه می‎تواند به صورت مستقیم تمامی آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، اما تأثیر مهم آن از طریق اثرگذاری بر نهاد خانواده است.(1)

عوامل گرایش به ماهواره در خانواده

برنامه های ماهواره و اقبال غیر معمول آن را باید معلول چند عامل دانست:

- نخست، تمایل خانوادهای ایرانی به دیدن سریال و ترجیح آن به سایر برنامه‌ها.
- دوم، تمرکز شبکه های ماهواره‌ای بر حوزه‎هایی از زندگی اجتماعی که جزو حوزه های ممنوع و بعضأ تابوهای جامعه ایرانی به شمار می‌روند.
- سوم، بیننده ایرانی در بسیاری موارد به خود حق می‌دهد تا ذهن خسته از کار روزانه و یا درگیری‌های اقتصادی و اجتماعی خود را با دیدن برنامه‎هایی بدون محتوا، اما سرگرم کننده و جذاب، هر چند مضر آرام نماید.
- چهارم، وجود برخی سریال های کم‌جاذبه و غم‌بار داخلی که فاقد پاسخگویی به نیاز سرگرمی و رفع خستگی برای  مخاطبان ایرانی است.

تأثیرات ماهواره در تزلزل بنیان خانواده

شبکه‌های ماهواره‌ای، با مدیریت جهانی که بیشتر در غرب و کشورهای صنعتی مستقر است، با برنامه‎ریزی هدف‌دار سعی می‌کنند با تأثیرگذاری بر افکار خانواده‌ها و برهم زدن آرامش خانواده‎ها، بسترهای ذهنی و فرهنگی تأمین منافع خود را فراهم سازند.

- القای ضدارزش ها به جای ارزش ها
- الگودهی ماهواره به خانواده ها
- ترویج خانواده های بدون ازدواج (هم خانگی‌ها)

ارائه پیشنهاد

باید خاطر نشان کرد به منظور آگاه‌سازی و دوری جستن از رسانه‌های بیگانه راه‌کارهایی وجود دارد که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌کنیم:

 از آنجایی که امروزه هزینه هجوم نظامی به یک کشور بسیار بالاست به راحتی نمی‌شود از طریق نظامی بر یک کشور مسلط شد، لذا دولت‌های مهاجم سعی می‌کنند با تغییر فرهنگ کشور هدف، افکار عمومی آن کشور را بر ضد حکومت و دولت‌شان تغییر دهند و آنها را نسبت به فرهنگ خود بیگانه کنند.



- توجه به نیازهای طبیعی و مشروع مخاطب
- ارائه الگوهای مناسب و تبیین پوچی و بیهودگی الگوهای بیگانه
- تلاش برای تولید سریال های قوی،  متناسب با باورهای ملّی ـ مذهبی
- نوآوری و توجه به کیفیت برنامه‌ها

اسارت انسان؛ دست آورد فضای مجازی

در بیشتر بازی‌های رایانه‌ای انسان و مخصوصا جنس زن بسیار تحقیر شده است. در تحقیقی که بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای درباره کاراکتر‌های معروف نقش اول زن بازی‌ها انجام داده است اشاره شده که بدون استثناء بر روی جنبه‌های جنسی این کاراکتر‌ها تأکید شده است و لباس‌های تنگ و نیمه عریان، ژست‌ها و رفتارهای تحریک آمیز این کاراکترها به طور برجسته نمایان هستند. از جمله موارد جنسی که در بازی‌های رایانه‌ای به نمایش در می‌آیند می‌توان به پوشش‌های تحریک‌آمیز، عریانی‌های موضعی، ژست‌ها و رفتارهای تحریک‌آمیز، لمس و نوازش جنسی، رابطه جنسی، همجنس گرایی و ... اشاره کرد. پس اگر از زبان یک بچه هفت ساله که در همین تهران خودمان زندگی می‌کند شنیدید که دوست دارد زنش را با کابلِ برق کتک بزند بدانید ماجرا در کجا ریشه دارد!

تلاش برای حفظ انسانیت

صحنه‌های جنسی در بازی‌های رایانه‌ای بسیار شایع است. اما شرکت‌های سازنده کنسول‌های بازی، اجازه نمی‌دهند بازی‌هایی که روابط‌جنسی به‌طور آشکار در آن‌ها نشان داده می‌شود بر روی سیستم‌هایشان پخش شود. زیرا همان طور که گفتیم در این بازی‌ها  توصیف مسائل جنسی حتی در موسیقی‌های درون برخی بازی‌ها نیز وجود دارد.(2)

کلام آخر

شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین  بازی‌های رایانه‌ای با ادامه جنگ نرم برعلیه کشورمان در طولانی مدت به  فکر نابودی و نیز قبح شکنی انحرافات جنسی در میان افکار عمومی هستند. نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور، در رابطه با اطلاع رسانی و پخش برنامه‌های متنوع، شاد و سرگرم کننده بخصوص در صدا و سیما می‌بایست بسیار پر رنگ باشد.

پی‌نوشت:

1- نابسامانی اخلاق جنسی، خبرگزاری ایرنا، خرداد 1396
2- نگاهی به محتواهای جنسی در بازی های رایانه‌ای، مشرق نیوز، 1393