تبیان، دستیار زندگی

از اسباب بازی گرفته تا گوشی تلفن

وسایلی که باید مرتب تمیز کنید

برخی نکات بهداشتی در زندگی روزمره وجود دارند که رعایت آنها هرچند ساده است و برای خیلی از افراد بی اهمیت، اما تاثیر بسزایی در حفظ سلامت تمامی اعضای خانواده ایفا می کند. کارشناسان مدت زمانی را که برخی اجسام موجود در اکثر منازل باید تمیز و شستشو شوند، مطابق با فهرست زیر بیان کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شستن اسباب بازی
عروسک و اسباب بازی کودک
کارشناسان عقیده دارند که وسایل بازی کودکان و خصوصا عروسکهای پولیشی و پارچه ای باید حداقل یکبار در ماه شسته شوند زیرا می توانند محل تجمع ذرات گرد و خاک و غبار باشند که منبع ایجاد آلرژی و حساسیت در تعداد بسیاری از کودکان است. پیشنهاد می شود که عردسکهای پولیشی و پارچه ای را درون ماشین ظرفشویی یا لباس شویی قرار داده و با دمای ۶۰ درجه بشویید زیرا دمای بالا ذرات گرد و غبار را از بین خواهد برد و اگر فکر می کنید دمای بالای آب به اسباب بازی ها آسیب می رساند، می توانید تمام طول شب آنها را درون فریزر قرار دهید تا میکروب و آلودگی های آنها از بین برود و سپس آنها را با آب ولرم شستشو دهید تا ذرات آلوده و میکروب های مرده با جریان آب شسته شده و نابود شوند.

ظرف نگهدارنده مسواک ها
ممکن است اصلا آخرین باری را که ظرف نگهدارنده مسواک ها را تمییز کرده اید، به خاطر نیاورید اما در کمال شگفتی باید بدانید که بعد از دستمال های تمیز کننده ظروف و سینکهای آشپزخانه، ظرف مسواک ها سومین محل تجمع میکروب ها و ذرات آلوده است و این به دلیل باکتری موجود در ذرات مواد غذایی است که در لابلای مسواک و آب دهان باقی می ماند و با قرارگرفتن در سطوح خیس و مرطوب تولید کپک و آلودگی محیطی می کند. برای تمییز کردن ظرف مسواک ابتدا آن را زیر آب داغ گرفته سپس به وسیله یک فرچه مخصوص شستشوی بطری کاملا درون آن را شسته و آب کشی کنید و بعد آن را با مواد شوینده ملایم مانند مواد ضدعفونی کننده مخصوص شیشه شیر نوزاد پر کرده و اجازه دهید به مدت ده تا پانزده دقیقه در آن بماند و سپس آب کشی کرده و آن را کاملا خشک کنید.
کف پوش و حوله های حمام
حوله ها می توانند انواع باکتری و ویروس ها مانند ویروس تبخال، ویروس سرماخوردگی وانواع قارچهایی را که سبب بیماری قارچی پوست می شوند، منتقل کنند. این ویروس ها و باکتری ها، هردو، در محیط های مرطوب رشد و نمو کرده و می توانند برای ساعتها روی یک حوله خیس و مرطوب زنده بمانند. بنابراین حوله های حمام و دستشویی اولا نباید در محیط آلوده و مرطوب توالت و حمام نگهداری شوند و دیگر اینکه حتما باید پس از هر سه بار استفاده با آب ۶۰ درجه سانتی گراد یا بیشتر شسته شوند.
علاوه بر حوله های حمام، کف پوش جلوی وان حمام، پادری جلوی درب حمام و توالت نیز محل تجمع میکروب ها و قارچهایی هستند که از پاهای خیس به آنها منتقل شده است. علاوه بر آنکه ممکن است پاهای کودکان علاوه بر خیس بودن حاوی قطرات ادرار نیز باشد و به این کف پوشها منتقل شود. پادری و کف پوش ها را نیز باید دو بار در هفته با آب ۶۰ درجه در ماشین لباسشویی بشویید تا مطمئن شوید باکتری ها، ویروسها و ذرات گرد و غبار موجود در آنها از بین رفته اند. اگر برای شستشو آب را با درجه حرارت پایین استفاده می کنید، باید حتما از مواد ضدعفونی کننده مناسب با ماشین لباسشویی نیز استفاده نمایید.

حوله های دست
اگرچه حوله از وسایل شخصی افراد بوده و نباید مشترک استفاده شود، اما درصورتی که بنابر دلایلی همه اعضای خانواده از یک حوله دست استفاده می کنند، باید حوله ها هر روز تعویض شوند. حوله های دست مرطوب محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کنند به ویژه اگر در محیط گرم و مرطوب حمام و سرویس بهداشتی نگهداری شوند. دیگر اینکه افراد کمی هستند که با شیوه صحیح شستن دستها آشنایی دارند. شستن دستها باید حداقل به مدت ۲۰ ثانیه طول بکشد تا میکروب ها به طور کامل از بین بروند. عدم شستشوی صحیح دستها احتمال انتقال باکتری ها را به حوله هنگام خشک کردن دستها افزایش می دهند.
شستن توالت
توالت
تصور بیشتر افراد بر این است که سرویس های بهداشتی آلوده ترین مکان منزل هستند اما در واقع میکروب کمی از طریق نشستن روی صندلی توالت پخش می شود و قطرات ادرار نیز سهم بسیار کمی در انتقال آلودگی دارند. در حقیقت این دستها هستند که اگر به طور صحیح شسته نشوند نقش عمده ای در انتقال و پخش آلودگی دارند. با این وجود، سرویس های بهداشتی باید هر روز ضد عفونی شوند تا از پخش میکروب و باکتری جلوگیری به عمل آید. دقت داشته باشید که منظور از ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی استفاده از اسپری های آنتی باکتریال، قرصهای ضد عفونی کننده و حوله های کاغذی آغشته به مواد ضدعفونی کننده است نه شستن آنها. زیرا سرویس های بهداشتی معمولا پس از هر بار شستشو تا پنج روز تمیز می مانند.

پرده های حمام
پرده هایی که در حمام نصب می شوند محل خوبی برای رشد کپک هستند که اگرچه آلوده کننده و عفونی نیستند اما می توانند هاگهایی آزاد کنند که عامل ایجاد مشکلات تنفسی هستند. بنابراین خصوصا برای مبتلایان به آسم بسیار مشکل زا خواهند بود. ایده ال ترین حالت آن است که دیوار حمام، وان حمام و شیر آلات آن را پس از هر بار استفاده ضدعفونی کرده و پرده های حمام را هر دو روز یکبار بشویید. بهترین کار آن است که اگر در حمام از پرده استفاده می کنید، بیشتر از یک پرده داشته باشید که بتوانید هر دو روز یکبار آنها را با هم تعویض کنید و پرده تمیز را جایگزین پرده قبلی کنید.

درب سطل آشغال
در سطل آشغال پناهگاهی برای باکتری ها و ذرات ریز غذایی است که درون سطل ریخته می شوند. باید یکبار در روز با مواد ضدعفونی کننده آن را تمیز کرده و پاک کنید سپس کاملا خشک نمایید.

دستمال های آشپزخانه
این دستمال ها به دلیل اینکه بیشتر مواقع مرطوبند، زیستگاه میلیونها میکروب و باکتری هستند. شاید باور نکنید ولی مقدار آلودگی باکتریایی در آنها شش برابر بیشتر از باکتری های موجود در سرویس بهداشتی است. بنابراین باید پس از هربار استفاده آنها را آبکشی کرده و سپس با ماشین لباسشویی در درجه حرارت ۶۰ درجه بشویید. گرمای آب این میکروبها را از بین خواهد برد. می توانید آنها را در ماشین ظرفشویی نیز قرار دهید.

یخچال
فضای درون یخچال حاوی باکتری های مضری است که به دلیل ماندگاری مواد غذایی در آن به وجود می آیند مانند لیستریا که از پنیر و یا گوشت قرمز ایجاد می شود. این باکتری ها در درجه حرارت بالا از بین می روند. بهترین حالت ممکن آن است که یخچال را یک بار در هفته با آب داغ و یک ماده ضدعفونی کننده ملایم، مانند ضدعفونی کننده شیشه شیر نوزاد، تمیز کنید. می توانید قفسه های یخچال را برای شستشو در ماشین ظرفشویی قرار دهید. فراموش نکنید که دستگیره های یخچال را نیز با مواد شوینده ضد عفونی کنید.

سینک ظرفشویی
باقی مانده مواد غذایی معمولا در سینک ظرفشویی باقی می مانند که بستر مناسبی برای رشد و نمو انواع باکتریها هستند. حداقل یکبار در هفته باید با وایتکس یا آب ژاول ضدعفونی شود. اما پس از شستن گوشت و سبزیجات حتما باید سینک را بعد از اتمام کارتان بشویید و ضدعفونی کنید.

ماشین لباسشویی
ماشین لباسشویی که معمولا در دمای ۴۰ درجه و پایین تر از آن کار می کند، حاوی مقدار زیادی باکتری و میکروب خواهد بود. یکبار در ماه باید آن را خالی از لباس با مواد ضدعفونی کننده مخصوص ماشین لباسشویی و با داغ ترین درجه آب به کار انداخت تا میکروب و باکتری های آن کشته شوند.

ملحفه رختخواب، لحاف و روبالشی
به دلیل تماس مستقیم بدن با ملحفه ها احتمال انتقال باکتری و میکروب در آنها بسیار زیاد است و باید هفته ای یکبار تمامی ملحفه ها، روبالشی ها و روکش لحاف ها را تعویض کرد.

فرش ها
فرشها اگر شسته نشوند بستر مناسبی برای ذرات گرد و غبار خواهد بود که عامل ایجاد اگزما، آسم و آلرژی هستند. به ویژه اگر خانواده ای با کفش وارد منزل می شوند، انواع میکروب، باکتری و ذرات کوچک سرب نیز به همراه آن وارد خانه شده به فرشها می چسبند. بنابراین علاوه بر اینکه حتما باید هفته ای یکبار جاروبرقی شوند، باید سالی دو بار هم به صورت کامل و عمیق شستشو شوند.

کوسن ها
کوسن مبلها نیز به دلیل تماس نزدیک با بدن افراد ذرات عرق و باکتری های موجود در آن را به خود جذب می کنند. بنابراین برای پیشگیری از ایجاد بیماری باید سه ماه یکبار شسته شوند.

گوشی تلفن و کنترل لوازم
تحقیقات نشان داده است گوشی تلفن و کنترل لوازم صوتی تصویری، جای مناسبی برای انواع ویروس و باکتری ها به ویژه انواع ویروس سرماخوردگی است. این ویروسها به مدت بیش از دو روز از زمان انتقال، روی سطح این وسایل زنده می مانند و قابلیت سرایت بیماری را دارا هستند. بنابراین باید آنها را حداقل یکبار در روز با دستمال های الکلی ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال تمیز کرده و کاملا خشک کنید.

منبع: سلامت آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.