تبیان، دستیار زندگی

دریاچه نئور کجاست

اگر از علاقه مندان طبیعت هستید و دوست دارید آرامش را مهمان دل و جان خود کنید بی شک نشستن کنار دریاچه نئور زیبا، فرح بخش ترین منظره ای است که می تواند استرس و سختی روزهای شلوغ را از تن و بدن شما بیرون کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دریاچه نئور اردبیل

یکی از این مناطق زیبا و دیدنی به حتم بزرگترین دریا چه آب شیرین ایران است که در استان اردبیل قرار دارد. نام این دریاچه، نئور استو با سفر به شمال غربی کشور و دیدن مناظر اطزاف این منطقه، دغدغه های زندگی برای مدتی از ذهن شما رخت خواهند بست و از این رخوت ناشی از نشستن در کنار دریاچه نئور اردبیل لذتی بی پایان خواهید برد.

دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل علاوه بر زیبایی و داشتن آب شیرین، آغاز راهی است که شما را وارد مسیری بسیار زیبا می کند که می توانید با دوچرخه یا سافاری به سوباتان فراموش نشدنی برسید. اگر میخواهید بدانید دریاچه نئور کجاست  باید گفت با سفر به نئور روح تا مملو از لذت دیدن گلزارهای وحشی اطراف دریاچه می شود و چشمان تان مجذوب عظمت کوه های سر به آسمان ساییده ای که در دور دست ایستاده اند. در کنار همه این زیبایی ها، دریاچه نئور زیستگاه قزل آلای رنگین کمانی است پس قلاب ماهیگیری خود را فراموش نکنید.
دریاچه نئور اردبیل

شاهکاری از زیبایی ها
شاید اگر نقاش هنرمندی می خواست یکی از مناظر طبیعی را با قلم خود روی بوم به تصویر بی آورد و شاهکاری بی آفریند، نمی توانست شاهکاری به شکوه و زیبایی دریاچه نئور اردبیل خلق کند. به نظر اهالی سفر و ایران گردان حرفه ای شهر تالش در گیلان و شهر خلخال در اردبیل از زیباترین مناطق طبیعی ایران زمین باشد اما به گواهی همین افراد، دریاچه نئور باعث می شود هر چه را تا کنون در ذهن خود به عنوان قابی زیبا از طبیعت حک کرده اند بتراشند و نئور را جایگرین آن کنند. دریاچه نئور در بلندای 2500 متری قرار دارد و آب شیرین آن در میان یکی از دره های کوهستان بغرو محبوی گشته است. این کوهستان از قله های مرتفع شهرستان تالش است. از نظر تعدادی از کارشناسان این نگین درخشنده، اگر میخواهید بدانید دریاچه نئور کجاست ، باید گفت مرتفع ترین دریاچه ای است که از یخچال های دوران باستان باقی مانده است.

نمای ظاهری دریاچه
دریاچه نئور اردبیل در حقیقت از دو دریاچه تشکیل شده است که وسعت آن ها در حدور 40 و 180 هکتار است. این دو دریاچه در فصل بهار تشکیل یک نئور واحد را می دهند که عمقی پیدا می کند بین 5 و نیم متر تا 13 متر. دریاچه نئور در این هنگام وسعتی بیش از 200 هکتار را در بر می گیرد. سازمان محیط زیست محدوده اطراف دریاچه نئور اردبیل را تحت نظارت و حفاظت خود قرار داده است تا اکوسیستم خاص آن ناحیه به سبب ارزش های زیستی، اکو زیستی، کشاورزی، دامداری و زنبور داری حفظ شود. سدی که در تنها خروجی دریاچه نئور به نام  «قانلی» احداث شده، برای کشاورزان اردبیلی ساکن در حوالی نئور، موهبتی الهی است و باعث رونق آن گردیده است.
دریاچه نئور اردبیل

مسابقات ماهیگیری
هر سال در ماه شهریور، در کنار دریاچه نئور اردبیل شاهد برگزاری یکی از بزرگترین مسابقات ماهیگیری کشور هستیم. به دلیل کنترل جمعیت گاماروس های دریاچه نئور که نوعی از آبزیان هستند هر سال تعدای بچه ماهی از نوع قزل آلای رنگین کمانی در این آب ها رها می شوند و این قزل آلا ها باید قبل از شروع فصل سرما و یخ زدن آب، جمع آوری شوند. دلیل این مسابقه بزرگ که ماهیگیران و طبیعت گردان بسیاری را به دریاچه نئور اردبیل می کشاند صید این ماهی ها است. عکاسان زبردست و حرفه ای نیز می توانند علاوه بر لذت بردن از یکی پیک نیک عالی، سه پایه های عکاسی خود را مستقر کنند تا مناظری بی بدیل را شکار و به نام خود ثبت نمایند.
تفریحات دریاچه
دورچرخه سواران و آفرودبازان و عاشقان سافاری از دیگر علاقه مندان دریاچه نئور اردبیل هستند. مسیری زیبا و در حدود 120 کیلومتر که تمامی آن از میان لاله زارهای وحشی و مناظر بکر طبیعی می گذرد. پس از گذر از این مسیر دل انگیز و البته همراه با دامنه های پر شیب، به روستای بی نهایت زیبای سوباتان رسیدن، از دیگر جذابیت های این منطقه است برای دوچرخه و آفرود و سافاری. فقط به خاطر داشته باشید برای رکاب زدن در این مسیر نیاز به توانایی و آمادگی جسمانی دارید.

فعالیت در اطراف دریاچه 
اگر اهل پیاده روی های طولانی هستید هم می توانید با یک گروه همراه شوید و راهی دریاچه نئور شوید. بسته به آمادگی خود می توانید دو مسیر مختلف را انتخاب کنید. اینکه بدانید دریاچه نئور کجاست باید گفت یک مسیر 18 کیلومتری یا نسیر 24 کیلومتری. در ابتدای هر دو کسیر یک افزایش ارتقاع 400 متری را پیش رو دارید که برای تطبیق بدن با کاهش اکسیژن، بسته به آمادگی خود و گروه تان 8 تا 12 ساعت مسیر پیش رو خواهید داشت. در اواسط اردیبهشت اگر گذرتان به این بهشت استان ادربیل بیفتد در میانه راه پیاده روی خود می توانید با دیدن آبشار ورزان و یا قله بغروداغ خستگی از تن به در کنید. اما برای کوهنوردان دلباخته نیز، دریاچه نئور پیشنهاد جالبی دارد. اطراف در یاچه نئور پر از قله هایی است که با فتح ان ها تجربه ای متفاوت از تمام فتوحات خود کسب خواهید کرد. از فراز این قله ها علاوه بر دیدن دریاچه زیبای نئور و دشت سر سبز اطراف آن شاید بتوانید یک دریاچه بزرگ دیگر را هم ببینید.. برای سوال دریاچه نئور کجاست باید گفت منظور بزرگ ترین دریاچه کشور است. دریاچه خزر. برای دیدن دریاچه خزر باید به ارتفاعات شرقی مشرف بر نئور صعود کنید چون دریاچه نئور اردبیل تنها 30 کیلومتر با خزر زیبا فاصله دارد.
دریاچه نئور اردبیل

طبیعت مسحور کننده
مسیر دریاچه نئور به سوباتان که یکی از مسحور کننده ترین مناظر طبیعت را در خود جای داده است مسیری است دل انگیز برای اسب سواری. سوارکاران زیادی هر سال در این مسیر می تازند و همراه باد سفر می کنند. تورهای اسب سواری دریاچه نئور - سوباتان با مشتری های بسیار خود نشانگر لذت بخش بودن این ورزش طبیعی در میان طبیعت است. با قدم زدن در اطراف دریاچه نئور در فصل بهار از دیدن گل های وحشی روییده بر تن سبز زمین، بی باده، مست خواهید شد و این حال خوش را در هیچ جای دیگری نمی توانید تجربه کنید. این طبیعت پر گل و گیاه منبع گیاهان دارویی نیز است. گیاهانی که در هوای کوهستان و در کنار آب شیرین دریاچه نئور رشد کرده اند و هر کدام خاصیتی دارند و سبب درمانی می شوند. گیاهان بسیاری چون پنج انگشت، کنگر، خاکشیر، بومادران، بابونه و ... . فقط کافی است به همراه خود یک بلد داشته باشید یا کتابی با توضیح شکل برگ و نوع گیاه توی کوله خود بگذارید.
تفریحات در زمستان
بعضی افراد دیوانه برف هستند و ورزش های زمستانی. یادتان باشد اگر با پوشش و امکانات کافی می توانید در زمستان به اردبیل سفر کنید و به دریاچه نئور بیایید با دمای متوسط منفی 20 درجه سانتی گراد مواجه خواهید شد. در زمستان های طولانی دریاچه نئور، سطح آب یخ می زند. این یخ زدگی که عمق 80 سانتی متر دارد 5 ماه از سال را در بر می گیرد و محلی می شود برای ورزش های زمستانی و برف بازی های خانوادگی و دوستانه.ولی بعد از پایان سرمای دریاچه نئور، پرندگان مهاجر بسیاری به این منطقه سرازیر می شوند و از این محل به عنوان استراحت گاهی در بین راه استفاده می کنند. اگر به پرنده نگری علاقه ای دارید فصل مهاجرت پرندگان را به خاطر بسپارید و راهی دریاچه نئور شوید. یکی از این پرندگان آنقوت است. اردکی غاز نما که از خانواده اردکیان است. جثه ای بزرگ تر از اردک و ظاهری شبیه غاز دارد. از دیگر پرندگان این منطقه چکاوک، کبک، چنگر، بلدرچین، عقاب طلایی، زاغ و انواع گنجشک سانان هستند.

منبع: سایت همگردی