تبیان، دستیار زندگی

سینما بعد از جشنواره

فیلم های اکران چه طعمی دارند؟

بلافاصله بعد از پایان جشنواره فجر،فیلم «هاری» به نمایش درآمد و چند روز بعد «بدون تاریخ،بدون امضا»، «اسرافیل» و «ما خیلی باحالیم» به چرخه اکران اضافه شدند. از چهارشنبه نیز «آن سوی ابرها» اکران می شود. در این گزارش درباره فیلم های جدید نوشته ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بدون تاریخ بدون امضا

بدون تاریخ، بدون امضا/ وحید جلیلوند


دومین فیلم وحید جلیلوند، به لحاظ داستان، انتخاب بازیگران و به طور كلی كارگردانی، چنددرجه‌ای از فیلم اولش «چهارشنبه 19 اردیبهشت» جلوتر بود. این فیلم درسی‌وپنجمین جشنواره فجر، در 14 رشته نامزد دریافت سیمرغ شد و نهایتا سیمرغ بهترین بازیگر نقش مكمل مرد(نوید محمدزاده)، سیمرغ و بهترین صداگذاری را دریافت كرد. این فیلم در دو روز اول اكران، با استقبال زیادی روبه‌رو شد و 680 میلیون فروش كرد.

کاوه نریمان، دکتر پزشكی قانونی، با یك موتور تصادف می‌كند. مسافران موتور یعنی موسی و همسرش لیلا آسیبی جدی نمی‌بینند، اما احتمال اینكه ضربه‌ای آرام به سر امیرعلی ۸ ساله وارد شده باشد وجود دارد. نریمان به خاطر تمام شدن بیمه‌اش نمی‌خواهد به پلیس زنگ بزند و پیشنهاد می‌دهد خانواده را به بیمارستان ببرد، اما موسی قبول نمی‌کند. چند روز بعد، نریمان نام امیرعلی را در میان مردگانی که به محل کار او آورده شده‌اند می‌شنود. مشخص می‌شود پسر مسمویت غذایی حاد داشته و همین دلیل مرگ او بوده است. همه موسی را به خاطر خرید مرغ غیربهداشتی سرزنش می‌كنند اما نتیجه پزشكی قانونی، ضربه به سر پسر امیرعلی را تایید می‌كند.

هدیه تهرانی، محمدزاده و امیر آقایی بازیگران اصلی فیلم هستند.

اسرافیل/ آیدا پناهنده


آیدا پناهنده با وجود تلاشهایی كه انجام داد نتوانست از سطح فیلم قبلی‌اش فراتر برود. با این حال اسرافیل به خاطر حضور هدیه تهرانی و مریلا زارعی، می‌تواند ارزش تماشا كردن را داشته باشد. این فیلم در جشنواره سی‌وپنجم در سه رشته بهترین بازیگر نقش اول زن (هدیه تهرانی)، بهترین چهره‌پردازی و بهترین عكس نامزد دریافت سیمرغ شد اما جایزه‌ای نگرفت.

فیلم با مرگ پسر جوان ماهی و بازگشت بهروز از کانادا شروع می‌شود. با رو در رو شدن بهروز و ماهی، پای خاطرات عاشقانه گذشته به میان می‌اید. در این شرایط، با باز شدن پای سارا، دختر جوانی كه قرار است در آینده همسر بهروز باشد، ناگهان خط داستان عوض میشود. داستان سراغ سارا می‌رود و زندگی او را در تهران نشان می‌دهد.سارا دختر شكست خورده‌ای است كه به خاطر مشكلات و سختی‌هایی كه از سر گذرانده مجبور به ازدواج با بهروز است. ماجرا نهایتا به جایی می‌رسد كه بهروز میان سارا و عشق قدیمی‌اش دچار تردید می‌شود و ...

هاری / امیراحمد انصاری


فیلم «هاری» اولین فیلمی است که بلافاصله بعد از جشنواره روی پرده رفت. هنگامه قاضیانی، علیرضا کمالی، جمشید هاشم پور، مینا ساداتی، حسین سلیمانی، مجید واشقانی، اکبر معززی، اصغر طبسی، ماریه ماشاالهی، علی گلبهاران، اشکان مهری، ایلیا کیوان، سمانه افتخاری و میلاد کی مرام بازیگران فیلم هستند. «هاری» فعلا حدود 60 میلیون تومان فروش داشته است.

«هاری» به کارگردانی امیر احمد انصاری یک فیلم شهری است که رویکردی انتقادی-اجتماعی در طرح و بیان قصه خود دارد. قصه ای که قرار است به نوعی فساد ناشی از مناسبات بیمار اقتصادی را با مفهوم رفاقت گره بزند و تاثیر مخرب آن را بر فروپاشی اخلاقی روایت کند. دو دوست قدیمی و هم خانه به نام سیاوش (علیرضا کمالی) و شاهرخ(میلاد کی مرام) که هر کدام با انگیزه و پیش زمینه های متفاوت در یک بازی خطرناک مالی گرفتار می شوند روندی را در رفاقت خود طی می کنند که پایان آن پایان تلخ رفاقت و صداقت است.

ما خیلی باحالیم/ بهمن گودرزی


بهمن گودرزی چندی پیش کمدی «ثبت با سند برابر است»را بر اکران داشت که۳میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت و این روزها دیگر فیلم او یعنی «ما خیلی با حالیم» روی پرده رفته است. این فیلم از نظر کیفی به اثر قبلی تنه می زند و مناسب کسانی است که از فیلم سینمایی توقع زیادی ندارند.در خلاصه داستان آن آمده: زندگی مثل شنا كردن می مونه. یه وقتایی باید كرال بری، یه وقتایی پروانه، یه وقتایی هم قورباغه. زندگی برای كسی سخت می شه كه فقط شنا قورباغه بلد باشه و وای به حال كسی كه اصلاً شنا بلد نیست و... . مجید صالحی، مهران غفوریان، نیوشا ضیغمی، مریم امیر جلالی، بهنوش بختیاری، علی مشهدی، مهران رجبی، بیژن بنفشه خواه، مجید شهریاری و خشایار راد بازیگران فیلم هستند.

من یک ایرانی ام / محمد رضا آهنج


«من یک ایرانی ام» 19 بهمن یعنی 4 روز پیش از پایان جشنواره فجر روی پرده سینماها رفت. بر اساس آخرین آمار ، این فیلم شرایط خوبی در گیشه ندارد و کمتر از 10 میلیون تومان فروخته است. «من یک ایرانی ام» با حضور علیرضا حیدری قهرمان کشتی کشورمان ساخته شده است .

در خلاصه داستان این طور آمده: « هجرت آدم های دلشکسته به سرزمین سرد همیشه دل هایی گرم را به یادگار نیاورده است. اگر چه پای عشق نیز در میان باشد. این بار هجرت یک عاشق سرگشته و یک قهرمان کشتی جهان به جایی که تعلق ندارد داستان و قصه ماست. قصه ای که باید شنید چگونه می گوید: من یک ایرانی ام... .» فیلمبردای این فیلم در کشور اوکراین انجام شده و علیرضا حیدری نقش اصلی را بازی کرده است.

شاهرخ فروتنیان، احمد نجفی، رضا توکلی، ایمان صفا به همراه چندین بازیگر خارجی هم در این فیلم حضور دارند.

آن سوی ابرها /مجید مجیدی


مجید مجیدی کارگردان نام آشنایی است که بسیاری همواره منتظر ساخته های او هستند. این کارگردان مدت ها مشغول تولید و اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» بود که گفته می شد فصل های بعد آن هم ساخته می شود. مجیدی در این فاصله به کشور هند رفت و در سکوت خبری فیلم جدیدش را ساخت. فیلمی که بعدها اسمش رسانه ای شد: «آن سوی ابرها». فیلم چهارشنبه این هفته اکران عمومی خواهد شد.

داستان در مناطق فقیرنشین هند اتفاق می افتد. امیر و تارا خواهر برادری هستند که پدر و مادرشان را از دست داده اند و دور از یکدیگر زندگی می‌ کنند. امیر در جریان جابجایی مواد مخدر و تعقیب نیروهای پلیس با خواهرش رو‌به‌رو می شود. این اتفاق دوباره آن دو را کنار یکدیگر قرار می دهد. زمانی زیادی از کنار هم بودن آن دو نمی گذرد که تارا برای دفاع از خودش در مقابل مردی که قصد آزارش را داشته با او درگیر می شود و نتیجه این درگیری رفتن او به زندان است. امیر تمام تلاش خود را برای آزادی خواهرش می کند.

مجیدی برای ساخت «آن سوی ابرها» سراغ چهره های هندی رفته و هیچ بازیگر ایرانی در فیلم حضور ندارد. از طرفی برغم گفت‌و‌گو با بازیگران مطرح هندی اما در نهایت مجیدی از چهره های جدید استفاده کرده است. «مالاویکا موهانان» و «ایشان خاطار» در نقش امیر و تارا دو شخصیت اصلی داستان هستند.