تبیان، دستیار زندگی

برنامه های جایگزین و مفرح زمانی که سفر نمی رویم

عید امسال در خانه

نوروز 97 را نه با باربندهای پر از چمدان در جاده بلکه با دوچرخه سواری در پارک های مختلف شهرتان، با قدم زدن در بوستان هایی که فقط اسمشان را شنیده بودید می خواهید آغاز کنید و این تحولی بزرگ برای آغاز یک سال جدید است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید دیدنی

تعطیلات نوروز همگام با خود، لیستی از برنامه هایی که امروزه در جامعه به صورت برنامه های همه جانبه مردم در کشور شده است، به همراه دارد. سوای از دید و بازدید که سنت اصلی در تعطیلات نوروز بوده، مسافرت ها داخلی و امروزه خارجی نیز به آن اضافه شده است. تورهایی که از چندین ماه قبل از شروع تعطیلات، کشورهایی که اصلا در آنجا با عید نوروز و آداب و رسوم آن بیگانه است  را به مسافران نورزوی پینشهاد می کنند.

دکتر امیر محمد شهسوارانی روانشناس خانواده و جامعه شناس، در ارتباط با شکل سفرهای عید نوروز می گوید: «سفرها را می توانیم به دو بخش تقسیم بندی می کنیم،  برخی از سفرها طولاتی مدت که در سقف بیش از یک روز و برخی از سفرها کوتاه مدت کمتر از یک روز هستند. از نظر بعد جغرافیایی و مکانی هم می توانیم آنها را به سفرهای دورن شهری و برون شهری و سفرهای داخلی و خارجی تقسیم بندی کنیم. خانواده ها برای سفر رفتن ویژگی های زیادی را باید در نظر داشته باشند. اینکه همراه چه کسانی بروند؟ هزینه های سفر چگونه باشد؟ نظر و علاقه همسران برای سفر رفتن چگونه است؟  چگونگی سفر رفتن، مدت زمان و شکل برگشت مدت رفتن و برگشت و.. که از جنبه های عمده در سفر است. برخی از سفرها لاجرم باید انجام شوند به خصوص برای کسانی که در شهرهای دیگر مشغول به کار هستند و خانواده شان در شهری دیگر سکونت دارند و  برای تعطیلات می خواهند به خانواده خود سر بزنند. همچنین در سفر  چشم و هم چشمی را نمی نمی توان نادیده گرفت. اینکه اگر به سفر نرویم از دیگران عقب  افتاده ایم.»

آنچه از دیرباز برای عید نوروز متصور بوده است، دید و بازدیدهای اقوام و خانواده و دوره ای برای تفریح و فراغت از کار بوده است. اما همانند سایر موارد که از فرهنگ های دیگر کشورها، ایران استفاده کرده است، پیاده کردن برنامه سفر در کشورهای مسیحی با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس مردم برای تفریح به مناطق مختلف سفر می کردند. در ایران نیز  تعطیلات چندین روزه نوروزی باعث شده است تا میزان مسافرت ها در این بازه زمانی افزایش بیابد. البته فرهنگ سفر در عید فضای رقابتی در بین اقوام و دوستان بوجود آورده است که همگان به هر شکلی شده حداقل یک مسافرت کوتاه سه چهار روزه را در برنامه های عیدانه خود بگنجانند.


قرعه کشی برنامه های عید
خانواده هایی که به دلایل مختلف شهر خود را در تعطیلات نوروز به سفر ترجیح می دهند. همسران، یا خانواده هایی که دارای فرزندان کودک، نوجوان و یا حتی جوان هستند، و یا والدینی که فرزندانی درخانه ندارند، هر کدام متناسب با شرایط و اوضاع خود می تواند یک نوروز متفاوت را برای خود رقم بزنند. و یا خانواده هایی که در نیمه اول عید مشغول به کار و نیمه دوم تعطیل هستند و بالعکس، مدت چند روزه ای از تعطیلات را در شهر خود می گذرانند.

آنچه که در اینجا مهم است اینکه هر کدام از اعضای خانواده برنامه های مختلفی را ممکن است داشته باشد که تمایل دارد در عید آنها را انجام دهد. برای آنکه خانواده هادر ارتباط با فعالیت ها در تعطیلات اختلاف نظرهایشان را بتوانند مدیریت و کنترل کنند بهتر است در یک دورهمی خانوادگی ابتدا هر کسی لیست برنامه های خود را یادداشت کنند. سپس برنامه هایی که در بین اعضای خانواده مشترک است را در یک لیست مشترک یادداشت و به آن نمره بدهند،  برنامه های که نمره بالای 80 بگیرند در خط مقدم برنامه های نوروزی قرار بگیرند و توسط خانواده اجرا شوند. در ارتباط با روز و تاریخ برنامه ها با همسران  و فرزندان خود به تفاهم برسید. البته همیشه  برخی از احتمالات را در نظر بگیرید و با علم به آنها برنامه ریزی کنید.

در شهرهای بزرگ و کوچک کشور، هزاران جاذبه تفریحی و دیدنی وجود دارد که مردم آن شهرها از وجود آن بی خبر و یا تا کنون از این مناطق دیدن نکرده اند. تعطیلات نوروزی زمان مناسبی برای کشف این جاذبه های گردشگری در شهر خودتان است. پارک ها، مناظر طبیعی، بوستان های علمی مختص کودکان، موزه های تاریخی و هنری، تئاتر، فیلم های سینمایی که بتوان با همه اعضای خانواده دید، بازارچه های محلی و سنتی، مناطق تاریخی موجود در شهرتان یا روستاهای اطراف، در برخی از مناطق کشور امامزاده های مختلف و گاهی حتی انجام برخی از ورزش ها و  .... همگی می توانند در این برنامه نوروز قرار بگیرند.

 همیشه لازم نیست که برای در اصطلاح پیک نیک رفتن، جوجه و سیخ کباب برداشت، یک مختصر غذای کم برای دیدن از اماکنی که تا کنون آن را ندیده اید برای یک گردش نیم روزه کافی است. حتی می توانید برخی از برنامه های خود را به سایر دوستان یا اقوام که به مسافرت نرفته اند نیز اعلام کنید و گاهی گروهی و فامیلی به تفریح بروید.

دکتر شهسوارانی به خانواده هایی که تعطیلات نوروز را در خانه ترجیح می دهند، پیشنهاد می کند که: « برنامه ریزی به صورت برنامه های ترکیبی- ترتیبی پیشنهاد می شود. فعالیت های مطالعاتی، شعرخوانی که به صورت انفرادی نباشد و مطالعات گروهی باشد. کیفیت و نحوه برنامه ریزی ترکیبیریال  برخی در منزل و یک بخشی خارج از آن، بخشی فردی و برخی خانوادگی و حتی برخی با  سایر خانواده ها باشد. باتوجه به تعطیلات فعالیت های ورزشی را هم در برنامه بگنجانیم. رفتارها و اتفاقات و فعالیت های این روزها بشتر صورت اشتراکی و اجتماعی داشته باشد. والدین برنامه های بچینند که شامل اشتراک اجتماعی و رفتار سودمند اجتماعی باشد.

حتی می توانند  در طبیعت اطراف شهرشان برای حفظ محیط زیست خود زباله ها را در طبیعت جمع آوری کنند.  گاهی همین که در طبیعت باشند و یاد بگیرند که  به محیط های طبیعی کمترین آسیب ر ا برسانند می تواهند یک رفتار سودمند باشد. . به بزرگان فامیل و سالمندانی که اطرافشان هستند  به صورت خیریه ای کمک کنند.  حتی می توانند از اماکن خیریه ای مانند سایر اماکن تارذیخی، موزه، سینما که دیدن می کنند، مراجعه و این امر به رشد همبستگی اجتماعی کمک می کند.
خانواده ها  بسیار مهم است که حتی برای زمان های بی برنامه خود برنامه داشته باشند.

خانواده های ایرانی نوروزتان سر سبز.....

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.