تبیان، دستیار زندگی

افزایش بحران‌ها و معضلات اجتماعی

بحران عاطفی را جدی بگیریم

عدم شناخت صحیح والدین از نحوه رفتار در زندگی، ایجاد حس همبستگی در خانواده و در بسیاری از موارد، کم‌توجهی به مسائل دینی می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های عاطفی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوانان
زندگی اجتماعی امروز ما با همه پیشرفت‌های تکنولوژی و ایجاد راحتی و رفاه عمومی همواره نسبت به گذشته دست و پنجه بیشتری با بحران های گوناگون خصوصأ در حوزه جامعه نرم می کند و شرایط حال به گونه ای رقم خورده که به جرأت می توان گفت معضلات اجتماعی امروز ما نقش پر رنگتر نسبت به روزگار قدیم پیدا کرده و متأسفانه هر روز بر این معضلات افزوده می شود.

شاید روزی کمتر کسی فکر می کرد که روابط اجتماعی در آینده نزدیک اینقدر به سمت تیرگی سوق داده شود و به نوعی افراد را به انزوا و درون گرایی دعوت کند که در خلوت خود دست به هر کاری بزند.

یکی از خطرناکترین معضلات پیش رو می تواند در حوزه عاطفی باشد به گونه ای فرد خود را جدا از جامعه می داند و حتی به دنبال جامعه پذیری و رعایت عرف و شرع آن نیز نخواهد بود. بحران های عاطفی اگرچه دلایل گوناگونی دارد اما اصلی ترین آن در حوزه ابتدایی زندگی یعنی نهاد خانواده بیشتر از سایر موارد رقم خواهد خورد و این فاصله ایجاد شده بین زن و مرد ، فرزند و والدین نقطه آغازین بحران ها و معضلات جدید اجتماعی است. اگر می خواهید در خصوص بحران عاطفی و مشکلاتی که این امر در زندگی اجتماعی ایجاد می کند اطلاعاتی را کسب نمایید ما را در گزارش امروز همراهی کنید.

فرزندان مخصوصأ اگر در سنین رشد و تکامل شخصیتی باشند به دلیل دیده نشدن توسط والدین آسیب پذیر خواهند شد.



بحران عاطفی سن و سال نمی شناسد

بحران عاطفی زمانی ایجاد می شود که فرد در خلوتگاه خود فکر می کند کسی او را درک نمی کند و برای هیچکس مهم نیست.

اگرچه این بحران بیشتر در سنین نوجوانی رقم می خورد، اما به طور کلی نمی توان گفت که فقط مختص این رده‌ی سنی است چرا که در بسیاری از موارد شاهد افرادی با سنی بین 25 تا 40 سالگی بوده ایم. بحران عاطفی در مرحله گذر از نوجوانی می تواند دلایل عمده ای از جمله شکست های عاطفی، برخورد با مشکلات عدیده مالی و خانوادگی و... باشد که فرد را به سمت معضلات روحی و روانی پیچیده سوق می‌دهد.


در مواردی ممکن است که فرد بحران زده برای رهایی به سمت عاملی آرامش بخش و یا محرک اعصاب همانند مواد مخدر برود تا به نوعی بحران را به فراموشی سپارد اما در مواقع حادتر، امکان دارد که حتی فرد بدترین راه یعنی خودکشی را به عنوان راه حل انتخاب نماید و به زندگی خود پایان دهد. اما باید توجه داشت که مهمترین معضلات ایجاد شده در اجتماع زمانی می تواند رقم بخورد که یک نوجوان دچار بحران عاطفی شود و نه تنها خود بلکه محیط و خانواده را نیز با این امر به چالش بکشد.
 

محیط نا امن خانواده و بحران عاطفی

همانطور که پیش تر گفته شد یکی از نهادهای اصلی ایجاد چنین بحرانی در یک فرد محیط نا امن خانواده است اما شاید این سؤال ذهن شما را به خود مشغول سازد که منظور از محیط نا امن خانواده چیست؟

زمانی که تنش در روابط خانوادگی آغاز می شود و بیشترین زمینه آن در ارتباط بین والدین است، در نتیجه محیط این نهاد اجتماعی به راحتی دچار چالش شده و آرامش جای خود را به تنش می دهد. زمانی که تنش و بحث های مخرب در زندگی ما افزایش یابد طبیعی است که پدر و مادر بیشترین وقت مدیریت و در کنار خانواده بودن را صرف دعوا و بی‌حرمت نمودن یکدیگر می نمایند، در نتیجه بچه ها مخصوصأ اگر در سنین رشد و تکامل شخصیتی باشند به دلیل دیده نشدن توسط والدین، آسیب پذیر خواهند شد و ممکن است افزایش این تنش ها موجب ایجاد بحران در نوجوان و کودک شده که به راحتی برای خروج از این چالش دست به هر کاری بزند.

عدم شناخت صحیح والدین از نحوه رفتار در زندگی، ایجاد حس همبستگی در خانواده و در بسیاری از موارد، کم‌توجهی به مسائل دینی می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌های عاطفی باشد. دین مبین اسلام همواره در تلاش بوده تا با ارائه راهکارهای مناسب حریم خانواده را به عنوان یکی از مهمترین نهادهای سازنده جامعه اسلامی، حفظ نماید پس بد نیست که همه ما با توجه به این رهنمودها و بهره مندی از تکنیک های روانشناسی و رفتاری همانند بازی با بچه ها به منظور ایجاد نشاط در روحیه آنها و آموزش بسیاری از موارد حین تفریح، دوستی عمیق بین والدین و فرزندان به نحوی که فرزند بحران های خود را با والدین حل کند و... محیط خانواده خود را از نا امنی دور نماییم تا شاهد بحران های عاطفی نباشیم.   

بحران عاطفی و ایجاد آسیب جدی

اگر فرزندان ما دچار بحران عاطفی شوند با توجه به هجمه های فضای مجازی و ایجاد چالش های خاص در آن همانند نهنگ آبی، خود زنی و... در نتیجه نوجوان به دلیل عدم تجربه کافی ممکن است به سمت این موارد که بعضأ خطر آفرین بوده و حتی در مواردی افراد پیوسته به چالش را به کام مرگ نیز برده، گام بردارد. والدین باید بدانند اگر فرزند به دلایل مختلفی دچار گوشه نشینی شده و بیشتر تنهایی را می پسندد امکان دارد در مسیر بحران عاطفی و دست زدن به کارهای خطر آفرین به منظور رهایی از این بحران قرار گرفته است.

اگرچه بحران عاطفی بیشتر نیازمند پیشگیری بوده تا درمان درنتیجه هزینه جلوگیری از آن کمتر و راحت تر بوده فقط نیاز است کودک و نوجوان در محیط خانواده و اجتماع دچار کم توجهی نشوند.