در فوتبال امروز اسطوره شدن کار راحتی نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاپ 10 توتی

توتی ستاره ای که اسطوره می شود

در فوتبال امروز اسطوره شدن کار راحتی نیست اما در هر کجای دنیا طرفداران فوتبال هنوز هم برای بازیکنان متعصبی که عمر خود را وقف جدابیت فوتبال و بقای یک تیم کرده ارزش فوق العاده ای قائل هستند.

هواداران تیفوسی در سری A هم چهره هایی چون فرانچسکو توتی کاپیتان رم و آلکس دل پیرو مهاجم متعصب یوونتوس را همچون معبودهایی فوتبال می پرستیدند. این فصل توتی در نبرد یوونتوس و نقره داغ شدن رقبایی چون میلان و فیورنتینا، فرصت را برای توفیق نارنجی پوشان پایتخت نشین کاملاً مهیا می بیند. هر چند اینتر این روزها فراتر از تصور نتیجه گرفته و رسیدن به این تیم کار آسانی نیست. اما آ س رم با درخشش توتی حداقل به کسب مجوز صعود مستقیم به لیگ قهرمانان اروپا امیدوار است. البته باید مراقب میلان هم بود چون آنها اکنون خود را به صدرنشینان کاملاً نزدیک کرده اند.

شادی توتی پس از به ثمر رسیدن گل

اما توتی که تا کنون حدود 450 بار در ترکیب رم در رقابتها به میدان رفته، رکورد حضور در ترکیب گرگ ها (لقب رم) را شکست تا کاملاً نام خود را در تاریخ باشگاه جاودانه ببیند.

در طول سال ها ستاره متعصب "جیالوروسی" ها (لقب دیگر رم به معنای نارنجی و سرخ پوشان) خاطراتی زیادی را در ذهن دارد که در قالب 10 خاطره برتر یا TOP TEN به یادآوری آنها پرداخته است.

1- یورو 2000/ مسابقه فینال/ جولای 2000

با وجود اینکه ایتالیا شکست ناباورانه ای را مقابل فرانسه پذیرفت، اما این مانع نشد تا کمیته فنی توتی را به عنوان فرد برتر مسابقه انتخاب کند. گل ایتالیا روی پشت پای هوشمندانه فرانچسکو برای جیالوکا پسوتو مهیا شد. توتی در طول بازی در اوج ظاهر شد و این اوج گیری در طول تورنمنت هم مشهود بود. اوج نمایش توتی در این تورنمنت هم لحظه ای بود که توتی در ضیافت پنالتی های مرحله نیمه نهایی تورنمنت مقابل هلند، ضربه خود را به حالت چیپ و فریبنده به تور دروازه هلند دوخت.

توتی ستاره ای که همچنان می درخشد

2- لاتسیو- رم / مارس 2002

در دربی پایتخت، رم 5-1 لاتسیو را در هم کوبید که نقش توتی در به ثمر رسیدن 3 گل نخست انکار ناپذیر بود و خود گل آخر را باز هم روی یک ضربه چیپ به ثمر رساند. او همیشه در دربی ها نقش خود را ایفا می کرد بطوری که فابیو کاپلو که بعدها در رم مربی او شد به توتی لقب " آنتی لاتسیانه " یا ضد لاتسیو داد.

صحنه ای از مصدومیت توتی قبل از جام جهانی

3- آ اس رم- پارما/ دسامبر 2004

گل اول فرانچسکو از 2 گلی که در پیروزی 5-1 مقابل پارما به ثمر رساند باعث شد تا او رکورد روبرتو پروتسو بعنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه رم را بشکند. این یکصدو هفتمین گل توتی در رم بود. او گل اول را با آرامشی خاص به ثمر رساند و گل دوم را با شوتی رعد آسا از گوشه محوطه جریمه وارد دروازه حریف نگون بخت کرد.

توتی محبوب فوتبالدوستان ایتالیایی

4- میلان- رم/ نوامبر 2006

توتی که به عنوان تک مهاجم در پیشانی خط حمله قرار داشت با درخششی دیگر باعث شد تا رم اولین برد خود در سن سیرو و در مقابل میلان را پس از 20 سال جشن بگیرد. او زننده هر دو گل تیمش در برتری 2 بر یک بر روسونری ها لقب میلان به معنای سرخ و سیاه پوشان به ثمر رساند. گل اول روی شم تمام کنندگی و گل دوم یک ضربه سر توتی به ثمر رسید.

توتی اسطوره تیم  رم

5- رئال مادرید- رم / اکتبر 2002

رم به فرماندهی توتی اولین تیم ایتالیایی شد که پس از 25 سال در سانتیاگو برنابئو به پیروزی می رسد. فرانچسکو زننده تنها گل مسابقه در رویارویی لیگ قهرمانان اروپا مقابل مدافع عنوان قهرمانی قاره سبز بود و جسارت قدرت تمام کنندگی او تحسین همه را برانگیخت.

6- سامپدوریا- رم/ نوامبر 2006

نمایش فوق العاده دیگری از فرانچسکو باعث شد تا در هنگام خروج از زمین مورد تشویق هر دو گروه از طرفداران قرار بگیرد. توتی دو گل ساخت و 2 گل زد تا رم 4-2 به پیروزی برسد. گل دوم او که روی یک ضربه هوایی به ثمر رسید با گل اسطوره ای مارکو فان باستن در فینال یورو 88 مقابل شوروی مقایسه شد.

توتی به همراه پسرش در مقابل فوتبالدوستان

7- میلان- رم/ فینال کوپا ایتالیا (جام حذفی) / ژوئن 2003

رم بازی رفت را با باخت 4-1 از دست داد (تک گل رم را توتی زده بود). البته تساوی 2-2 در بازی برگشت برای بردن جام به خانه کافی نبود. با این وجود درخشش توتی بازی را تحت الشعاع قرار داد و اگرچه نتیجه برتری رم پابرجا نماند اما دو شوت راه دور او ابتدا رمی ها را 2 بر صفر پیش انداخت.

بازیهای زیبای توتی در جام جهانی منجر به قهرمانی ایتالیا شد

8- رم – لاتسیو/ آوریل 1999

در گزارش پایانی بازی نوشته شد: اگر دلوکیو پیکان زهردار رم بود اما توتی را باید چله کمان نامید. او مثل همیشه با انگیزه هرچه تمامتر برای دربی حاضر و آماده بود. درست مثل یک رومانیستای متعصب واقعی (لقب طرفداران رم) در حقیقت این پاس های حاضر و آماده فرانچسکو توتی بود که دو بار دلوکیو را وادار به گلزنی کرد و رم به یک پیروزی 3-1 مهم در سری A و یک برد دیگر در دربی رم دست یافت.

بوسه فرانچسکو توتی بر جام جهانی

9- فینال رقابت های زیر 21 سال قهرمانی اروپا / می 1996

توتی که به تازگی در ترکیب آ اس رم فیکس شده بود، بعنوان بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد. او در نیمه نهایی در برابر فرانسه گلزنی کرد و در بازی فینال مقابل اسپانیا هم یکی از بازیکنان کلیدی بود. هرچند ایتالیا در ضربات پنالتی برده بود.

ضربه پنالتی توتی در جام جهانی که منجر به پیروزی ایتالیا در برابر استرالیا شد

10- ایتالیا- اوکراین/ 2006

آنها که بدنبال تماشای توتی در جام جهانی 2006 بودند، نمایش کامل او را در بازی مرحله یک چهارم پایانی مشاهده کردند. نه تنها ضربه او مقابل استرالیا برای ایتالیا حیاتی بود، بلکه نمایش هوشیارانه توتی در بازی نیمه نهایی مقابل آلمان هم در مسیر قهرمانی آتزوری (لقب لاجوردی پوشان ایتالیا) بویژه به چشم آمد.

منبع : فاینال شوت

 

مطالب مرتبط :

پوستر های فرانچسکو توتی