تبیان، دستیار زندگی

غار عجیبی که در تابستان ها پر از یخ است!

غارهای یخی همیشه یکی از جذاب ترین جاذبه های دنیا هستند غارهایی که قندیل های بزرگ یخ از در و دیوارشان آویزان است و چشم اندازهای تماشایی ای را به وجود آورده اند. همه این غارها معمولا در فصل سرد سال پر از یخ می شوند اما در سوئد غار عجیبی هست که برعکس دیگر غارها در فصل تابستان پر از تکه ها و قندیل های بزرگ یخی ست. این غار که بیشتر شبیه چاهی بزرگ است در گرمای تابستان یخ های بزرگی تولید می کند و نسیم خنکی را در اطرافش به وجود می آورد اما چیزی که این غار را عجیب تر می کند این است که در فصل زمستان همه این یخ ها آب می شوند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غار یخی عجیب در سوئد

در حدود ۶٫۵ کیلومتری روستای «کادراسپرت» در شهر «پاتر» سوئد یکی از عجیب ترین و پیچیده ترین ویژگی های زمین شناسی برقرار است، ویژگی ای خاص که خودش را در قالب یک غار کوچک و یا یک چاه نشان داده است. این غار کوچک که بر روی سطح زمین به وجود آمده ۲٫۵ متر عرض و ۳ متر طول دارد و در عمق ۱۲ متری اش تا چشم کار می کند لایه های یخ است. قطعه های بزرگ یخ ۷٫۵ متر طول و معمولا یک متر ضخامت دارند و در کناره ها و درست زیر دهانه غار آویزانند.

اینجا غار معدن یخ روستای «کادر اسپرت» است یکی از کارخانه های طبیعی ساخت یخ! با این حال برعکس دیگر غارهای یخ که فقط در فصل زمستان شکل می گیرند یخ های این غار مخصوص گرم ترین فصل سال هستند! این یخ ها از فصل بهار شروع به شکل گیری می کنند و هر چه هوا گرم تر و گرم تر می شود حجم شان بیشتر و بیشتر می شود!

وقتی زمستان از راه می رسد و همه جا پر از برف و یخ می شود به نظر می آید که بهترین زمان برای شکل گیری یخ های غار است اما در کمال تعجب یخ های این غار در این فصل شروع به آب شدن می کنند و بعد از چند روز به کلی ناپدید می شوند!

این که چه چیزی باعث یک همچین خاصیت عجیب و غریبی شده هنوز مشخص نیست اما یک نظریه معروف درباره غار می گوید که در طول مدت زمستان جریان هوای سرد از میان شکاف صخره ها به اعماق کوه ها می رود و به خاطر اتصالات داخلی عجیبی که در میان این شکاف ها برقرار است این هوای سرد در حفره هایی مثل این غار متمرکز می شوند. وقتی این هوای سرد به آب های زیرزمینی می رسد این یخ های بلورین شکل می گیرند. این اتفاق فقط در طول فصل های بهار و تابستان می افتد چون فقط در این فصل ها آب های زیرزمینی در دسترس هستند.
غار یخی عجیب در سوئد

با نزدیک شدن فصل زمستان دوباره هوای سرد به داخل کوه ها می رود و هوای گرمی که از تابستان سال قبل در میان صخره ها گیر کرده از شکاف ها خارج می شوند، اینجاست که هوای گرمی که در حال خارج شدن از غار یخی است یخ های فصل تابستان را آب می کند.

این غار در سال ۱۸۹۴ توسط یک جوینده نقره به اسم «جان دود» کشف شد، کسی  که با دیدن پدیده ی اسرار آمیز این غار کاملا گیج شده بود. طبق مقاله ای که در مارس ۱۹۱۳ در یک ماهنامه علمی منتشر شد «دود» به تنهایی بر روی این غار آزمایشاتی انجام داد. برای کشف این غار، در عمق ۲٫۵ متری شکافی در کف چاه دو دینامیت کار گذاشته شد. بعد از این که این دو دینامیت منفجر شدند هیچ علامتی از انفجار مثل پرتاب شدن سنگ ها و خاک ها اتفاق نیفتاد برای همین نتیجه ی این آزمایش این بود که غاری در زیر معدن قرار دارد که آنقدر بزرگ است که شوک حاصل از انفجار را کاملا به خود جذب کرده و به اطراف پراکنده نکرده است.

«دود» بعدها در کناره های تپه، حفره ای به عمق ۳ متر ایجاد کرد و حفره هایی را در صخره ها پیدا کرد که در   آن ها یخ هایی به وزن ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم بود. این شکاف ها از آن شکاف هایی هستند که به راحتی هوای سرد را گیر می اندازند و به داخل غار یخی می برند. آزمایش های بعدی نشان می داد که این یخ ها نه فقط در داخل غار بلکه در داخل حفره ها هم به وجود می آید.
غار یخی عجیب در سوئد

در زمانی که این مقاله منتشر شد این معدن نسبتا ناشناخته بود و کسی از وجودش خبر نداشت اما امروز افراد کنجکاو زیادی هستند که به دیدن این غار می روند. با این حال برای دیدن این غار نمی توانید به داخل آن بروید فقط می توانید بر روی یک سکوی چوبی جمع شوید، به نرده های فلزی ای که در دور دهانه غار هستند تکیه بدهید و از نسیم خنکی که از دهانه غار بیرون می آید لذت ببرید.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  amusingplanet.com