تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به مهم‌ترین وقایع سیاسی ایران در سال 96

دنیای سیاست در سالی که گذشت

سال 96، سالی نسبتا ملتهب در ایران بود که شاهد وقایع سیاسی فراوانی بودیم. از حمله داعش به تهران تا اغتشاشات خیابانی، تنها بخشی از این وقایع بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اغتشاش
سال 96 رو به پایان است و با نگاهی به این سال مهم‌ترین رویدادهای سیاسی سال را مرور خواهیم کرد.
 

انتخابات ریاست جمهوری

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین، رویدادهای این سال، انتخابات ریاست جمهوری بود. انتخاباتی حساس که چشم جهانیان به آن دوخته شده بود. رهبری معظم انقلاب مکرر، مردم و مسئولین را از دوقطبی کردن جامعه بر حذر می‌داشتند و از دیگر سو، رقابت‌ تنگاتنگی میان 6 کاندید (حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی میرسلیم، سید مصطفی هاشمی‌طبا) در جریان بود که گاه تا مرز دوقطبی سیاسی پیش می‌رفت.

بالاخره روز انتخابات ریاست جمهوری (29 اردیبهشت) فرا رسید و مردم بیش از همیشه و با شور و هیجانی وصف ناپذیر پای صندوق‌های رای حاضر شدند و نتیجه آن نیز یک روز پس از انتخابات به نفع دکتر حسن روحانی اعلام شد.


حمله داعش به تهران

در حدود ساعت 10 و 30 دقیقه، 17 خرداد سال 96 خبری خاص ایران را در بهت فرو بُرد. "داعش به تهران حمله کرد" این خبر که به سرعت با واکنش‌های داخلی و خارجی همراه شد، حاکی از حمله‌ی گروهک تروریستی داعش به مرقد مطهر امام خمینی(ره) و پس از آن مجلس شورای اسلامی بود.

طی این حملات که با عملیات 5 ساعته‌ی ارگان‌ها و نیروهای نظامی به اتمام رسید؛ قریب به 17 قربانی شدند و 5 تروریست به هلاکت رسیدند. برخی این حملات را دستوری از سوی عربستان سعودی اعلام و برخی دیگر، آن را خودنمایی داعش و ایجاد رعب و وحشت در تهران قلمداد کردند.

افزایش بی‌سابقه‌ی نرخ ارز و کاهش قیمت نفت ایران تنها گوشه‌ای از این بازیِ سیاسی غرب بود.



اغتشاشات پراکنده

در آستانه‌ی هشتمین سال‌روز یوم الله 9 دی، شاهد بروز برخی اعتراضات مردمی نسبت به اوضاع معیشتی در مشهد بودیم. اعتراضاتی که در کم‌تر از چند ساعت و با ورود عوامل سرسپرده و برنامه‌ای از پیش تعیین شده، به اغتشاشات خیابانی تبدیل شد. این روند با هدایت لیدرهای برنامه، در برخی شهرهای دیگر از جمله ایلام، تهران، کرمانشاه و سنندج نیز مشاهده شد.

شعارها، رنگ و بوی سلطنت طلبان و معاندین نظام را می‌داد که با دستگیری برخی از این لیدرها، پرده از آن برداشته شد. آنها از خارج نشینان دستور می‌گرفتند و هدف خود را براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کردند. با روند ایجاد شده و افشای پشت پرده‌ی ماجرا، بسیاری از مردم نسبت به اغتشاش‌گران اعلام برائت کرده و از صحنه خارج شدند اما متاسفانه عدهی کمی، که از آگاهی و بصیرت لازم برخوردار نبودند در صحنه ماندند و در پروژه‌ی تخریب اموال عمومی و درگیری با نیروهای نظامی، شرکت کردند و نتیجه آن شد که بیش از 450 نفر شناسایی و دستگیر شدند. در نهایت، التهاب ایجاد شده در کم‌تر از یک هفته و با همکاری وزارت اطلاعات، نیروهای نظامی و اقشاز مختلف مردم فروکش کرد.


خروج ترامپ از برجام

از نخستین روزهای بهمن سال 96، خبرها و گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر خروج آمریکا از تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به گوش می‌رسید. هر چند که این شایعه‌ها و خبر، تایید نشده بود اما تاثیرات گسترده‌ای بر روند اقتصادی ایران گذاشت. افزایش بی‌سابقه‌ی نرخ ارز و کاهش قیمت نفت ایران تنها گوشه‌ای از این بازیِ سیاسی غرب بود. زیرا بسیاری بر این باور هیتند که کش‌مکش اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحده، یک ماجرای برنامه‌ریزی شده و ظاهری است تا ایران را راضی به اِعمال تغییراتی در مفاد این تفاهم‌نامه کنند.

به هر حال سال به پایان خود نزدیک می‌شود و دولتمردان و صاحب‌نظران حوزه‌ی سیاست باید با برنامه‌ریزی دقیق و همه جانبه و استفاده از تجربیات این سال، به استقبال سال جدید بروند تا شاید در حد امکان از مواردی که به کشورمان خدشه وارد می‌کند جلوگیری کنند.