تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با سریال های نوروزی

طنازان 97

ویژگی بارز سریال های نوروز 97 کمدی بودن آن ها است. شبکه های مختلف برای این ایام تصمیم گرفته اند، سریال های طنز روانه آنتن کنند. در این گزارش نگاهی داریم به داستان ، بازیگران، سابقه کارگردان ،برگ برنده و پاشنه آشیل احتمالی هر کدام. کدامیک به دل خواهند نشست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پایتخت 5

شبکه یک/ پایتخت 5/ هر شب ساعت 22:15

کارگردان: سیروس مقدم نه تنها پرکارترین کارگردان این روزهای تلویزیون است که از معدود کارگردان های موفق محسوب می شود. غالب ساخته های مقدم با استقبال مواجه می شود و در این میان پایتخت جایگاهی ویژه دارد. مقدم نوروز 96 «علی البدل» را روی آنتن داشت که مخاطب خاص آن را پسندید ولی به مذاق خیلی ها خوش نیامد.

بازیگران: استخوان بندی سری پنجم پایتخت همانی است که پیش تر دیده ایم: محسن تنابنده، احمد مهران فر،  علیرضا خمسه، ریما رامین فر، نسرین نصرتی، هدایت هاشمی، هومن حاج عبدالهی، بهرام افشاری، محمد رضا علیمردانی، سارا و نیکا فرقانی

داستان: قصه فصل پنجم پایتخت از جایی آغاز می‌شود که ارسطو و نقی با کامیون راهی ترکیه می‌شوند تا اجناس خارجی به ایران بیاورند و با فروش آن سودی کسب کنند. آن‌ها در کشور ترکیه سوار بر بالن می‌شوند. مسوول هدایت بالن سکته می‌کند و با مرگ او، ارسطو هدایت بالن را به دست می‌گیرد. بالن این خانواده را به میانه جبهه داعش می‌برد. در این شرایط آن‌ها برای پنهان شدن از چشم داعش اقدام به پوشیدن لباس‌های داعش می‌کنند. در بخش دیگری از داستان، دوباره بالن از مسیر اصلی خود منحرف شده و به سمت یکی از کشورهای اروپایی می‌رود. در این کشور نیز ماجراهایی تازه در انتظار شخصیت‌های پایتخت است.

برگ برنده: مجموعه پایتخت برگ برنده زیاد دارد اما مهم ترین آن، شخصیت های دوست داشتنی سریال است. در سری پنجم، تعدد لوکیشن و رفتن داستان به سمت داعش می تواند امتیاز دیگری برای سریال محسوب شود.

پاشنه آشیل: داعش همان قدر که امتیاز به حساب می آید، می تواند پاشنه آشیل شود. سیروس مقدم کار سختی برای تصویری کردن این گروه تکفیری داشته است ، موفق شده؟ از آن سو نباید به دام شعار بیفتد. موفق شده؟

شبکه دو/ تعطیلات رویایی/ هر شب ساعت 21:30

کارگردان: علیرضا امینی بیشتر یک کارگردان سینمایی است تا تلویزیونی. ساخته های سینمایی او غالبا درام های اجتماعی هستند که نگاهی تلخ دارند: هفت دقیقه تا پاییز، انتهای خیابان هشتم، بلوک 9 خروجی 2 ... در کارنامه او سریال پلیسی سقوط آزاد هم دیده می شود. سریال، از نظر کارگردانی منطبق با الزامات ژانر پلیسی است اما از نظر قصه نتوانست توجه بیننده ها را بدست بیاورد.

بازیگران: محدرضا شریفی‌نیا ، افسانه بایگان و علی صادقی شاخص ترین بازیگران سریال«تعطیلات رویایی» هستند. محمود عزیزی، افسر اسدی، لاله اسکندری، علی اوجی، رضا یزدانی، خاطره حاتمی، سولماز آقمقانی، مریم معصومی، فاطمه هاشمی، فرهاد بشارتی، ارسلان قاسمی، ژاله درستکار، مهدی افشار و مرتضی علی آبادی دیگر بازیگرانی اند که امینی از آن ها استفاده کرده است. این ترکیب برای یک سریال، بویژه سریال نوروزی، نمی تواند نقطه اتکا باشد. غالب آن ها در سال های اخیر درخشش پیشین را ندارند و اثر شاخصی در کارنامه شان ثبت نکرده اند.

داستان: تعطیلات رویایی داستان دو برادر به نام‌های رحیم و رستم را به تصویر می‌کشد که در شیراز سکونت دارند. برادر کوچک‌تر که وضع مالی بهتری دارد سال پیش برای تعطیلات عید خانواده رحیم را که یک معلم بازنشسته است به ترکیه دعوت کرده و برادر بزرگ‌تر در صدد جبران است و می‌خواهد امسال خانواده رستم را با هزینه خودش به کیش ببرد. غافل از اینکه آنها قصد سفر به اروپا را دارند و همین سرآغاز ماجراهای جالب و دیدنی است.

برگ برنده: همین که سریال شبکه دو هم کمدی است، امتیاز محسوب می شود. بیننده تلویزیون در طول سال سریال مفرح نمی بیند و پخش اثر کمدی در نوروز ابتدا به ساکن برگ برنده محسوب می شود. علی صادقی با استفاده از ملاحت ذاتی خود می تواند سریال «تعطیلات رویایی» را جذاب کند.

پاشنه آشیل: سابقه نه چندان خوب امینی در سریال سازی و ترکیب نه چندان قدرتمند بازیگران می تواند به نقطه ضعف سریال تبدیل شود مگر آن که «تعطیلات رویایی» قصه ای خوش ریتم و پر از موقعیت های کمدی داشته باشد. در این صورت همه ضعف ها پوشیده خواهد شد.

شبکه سه/دیوار به دیوار 2 / هر شب ساعت 20:45

کارگردان: در سینما نام سامان مقدم معتبرتر از تلویزیون است حتی اگر بدانیم «نهنگ عنبر 2» مورد توجه سلیقه های سخت قرار نگرفته و «یک عاشقانه ساده » اش در تراز کارنامه اش نیست. از کار اول «سیاوش» مورد توجه بود و ساخته های سینمایی اش به دقت ارزیابی می شد. بعد از دو سینمایی به سمت سریال سازی آمد اما اولین تجربه اش (همراز) موفق نبود و طول کشید تا توانایی اش در این عرصه را ثابت کند. کم شانسی آورد که بین توزیع قسمت های  سریال خانگی«قلب یخی 3» فاصله افتاد و این سریال به اندازه کافی دیده نشد. «پریدخت» و «شمس العماره» دیگر سریال های مقدم هستند که آثاری متوسط بحساب می آیند.

بازیگران: «دیوار به دیوار» از بازیگران محبوب و سرشناس زیادی بهره می برد که امتیازی مهم برای آن محسوب می شود.فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، میترا حجار، گوهر خیراندیش، مسعود رایگان، حسن زارعی، علی شادمان، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، علی قربان زاده، رضا ناجی و سام نوری در سری دوم «دیوار به دیوار» حضور دارند. این ترکیب دست کارگردان برای خلق شخصیت های جدی و بانمک به طور همزمان را باز می گذارد.

داستان: نوروز سال پیش «دیوار به دیوار» روی آنتن رفت و پخش آن بعد از ایام تعطیل ادامه داشت. این سریال بخاطر فضای شاد و مفرحی که از آن برخوردار بود،توانست خیلی ها را پای شبکه سه بنشاند.درباره قصه سری دوم «دیوار به دیوار» اطلاعات جامعی به رسانه ها راه نیافته است ولی همین قدر بدانید که سریال ادامه داستان پنج خانواده‌ را روایت می‌کند که در فصل گذشته به خانه جدید نقل مکان کرده‌ و پس از مستقر شدن با ماجراهای مختلفی روبه‌رو شده بودند؛ البته در سری جدید این سریال برخلاف فصل گذشته که هر قسمت یک داستان داشت، یک قصه کلی در قسمت‌های متعدد مطرح می‌شود.

برگ برنده: علاوه بر ترکیب بازیگران، فضای شاد و سرخوش سریال برگ برنده «دیوار به دیوار» است. مهم تر از آن، موفقیت سریال در سری اول است که باعث می شود بیننده با فضای ذهنی قبلی پای آن بنشیند. مخاطب می داند با چه شخصیت هایی مواجه است و نیاز به معرفی آن ها نیست. این سابقه قابلیت طیف زیادی از بیننده ها پای «دیوار به دیوار» را دارد.

پاشنه آشیل: به همان میزان که سری اول «دیوار به دیوار» بیننده داشت، برخی آن را نپسندیدند. این سابقه طبعا برای سریال امتیازی منفی است. از آن سو اگر سازندگان به دلیل سرعت در تولید و کمبود وقت موفق نشده باشند، اثری درخور روانه آنتن کنند، در معرض مقایسه قرار می گیرند و سریال شان پس زده می شود.

شبکه پنج / هیات مدیره/ هر شب ساعت 19  

کارگردان: مازیار میری پیش از ساخت هیات مدیره، تجربه کارگردانی سه سریال گاو صندوق، فرات و گاهی به پشت سر نگاه کن را در کارنامه دارد. هر سه سریال قابل دفاع هستند و توانستند رضایت نسبی بیننده ها را بدست بیاورند. میری در سینما 7 فیلم کارگردانی کرده است.

بازیگران: ثریا قاسمی، لیلی رشیدی، مریم امیرجلالی، کمند امیرسلیمانی، الیکا عبدالرزاقی، امیررضا دلاوری، رحیم نوروزی، رابعه مدنی، فریده سپاه منصور، زهرا داوودنژاد، مسعود کرامتی،احسان کرمی ،حدیث میرامینی و سیاوش طهمورث از جمله بازیگرانی هستند که در هیات مدیره بازی کرده اند. این سریال فاقد ستاره است و از بازیگرانی بهره برده که در طول سال آن ها در سریال های تلویزیونی می بینیم.

داستان: هیات مدیره قصه زوج جوانی را روایت می‌کند که با نقل مکان به ساختمانی جدید درگیر اتفاقاتی تازه می‌شوند. این سریال تمی کمدی دارد و بعد از تعطیلات نوروز پخش آن ادامه خواهد داشت.

برگ برنده: حضور مازیار میری پشت دوربین سریال، می تواند این امیدواری را ایجاد کند که هیات مدیره در روایت یک داستان جذابِ شسته رفته موفق عمل خواهد کرد.

پاشنه آشیل: تیزرهای هیات مدیره، حکایت از یک سریال با ریتم کند می دهد. نیاز به یادآوری نیست که بیننده بویژه در نوروز، از یک سریال کمدی انتظار داستان خوش رتیم و موقعیت های متعدد کمدی دارد.نگرانی دیگر درباره هیات مدیره این است که برای نوروز ساخته نشده؛ بنابراین تعداد قسمت های آن زیاد است و طبعا اوج و فرود یک سریال 15 قسمتی را ندارد و تازه بعد از تعطیلات است که داستان آن جا می افتد.

بیشتر بخوانید:
آزمون سخت تلویزیون