تبیان، دستیار زندگی
امروز ، هفدهم اردیبهشت ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 19ربیع الثانی 1428 قمری و 7 می 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (17  اردیبهشت )

امروز در تاریخ ( 17 اردیبهشت 86 )

امروز ، هفدهم اردیبهشت ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 19ربیع الثانی 1428 قمری و 7 می   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

درگذشت امیرالدین ابهری

765 سال پیش در چنین روزی در سال 663 ه.ق ، «امیر الدین ابهری» یکی از مشهورترین دانشمندان جهان اسلام به دنیا آمد.

وی در حوزه های فلسفه ، نجوم و ریاضیات صاحب مهارت فوق العاده ای بود. از او آثار متعددی به جای مانده است که از میان آنها می توان به اصول اقلیدس او اشاره کرد.

***

تولد برامس ، موسیقیدان فروتن آلمانی

برامس ، موسیقیدان  آلمانی

در چنین روزی در سال 1833 میلادی یوهان برامس یکی از نوابغ موسیقی آلمان در دوره رمانتیک در هامبورگ دیده به جهان گشود.

وی موسیقی را ابتدا نزد پدر و با فراگیری سازهای ویلن و ویلن سل  آموخت . اما بعدها مانند بسیاری از آهنگسازان بزرگ ،  پیانو را بعنوان ساز خود انتخاب کرد و تصمیم گرفت که یک پیانیست درجه یک شود. اولین اثر برجسته وی اجرای عمومی (کنسرت) پیانوی شماره 1 در دی مینور بود که در سال 1859 در شهر لیپزیک اجرا نمود . او خیلی زود با روبرت و کلارا شومن – هردو از موسیقیدانان بزرگ آلمانی – آشنا شد و آنها را بعنوان دوست در زندگی خود پذیرفت. این دو دوست نقش مهمی در پیشرفت موسیقی برامس داشتند و همواره کارهای برامس را می ستودند و از او حمایت میکردند.

البته او هرگز در نقش یک پیانیست موفقیت قابل توجه بدست نیارود اما از زمانی که در وین شروع به آهنگسازی کرد درآمد خوبی بدست آورد و زندگی نسبتا" خوب و راحتی را برای خود فراهم کرد.

موسیقی او تحت تاثیر شدید ایده های رمانتیک بود، اما برخلاف گذشتگان هموراه در موسیقی خود محافظه کارانه به ایده های رمانتیک نگاه میکرد و خود را کاملا" در آنها غرق نمی کرد، درست برخلاف افرادی مانند واگنر که موسیقی رمانتیک مهیجی را معرفی کرده بودند.

برامس همواره کارهای خود را نقد میکرد، نقدهایی بسیار سنگین بگونه ای که تعداد زیادی از کارهای خود را پس از نوشتن پاره میکرد و به دور می انداخت، به همین دلیل کارهای او از لحاظ تعداد محدود اما از لحاظ کیفیت بهترین هستند.

معروف است که چند روز پس از آنکه برامس سوناتی برای ویلن و پیانو در دو ماژور تهیه کرد، هنگامی که به همراه یکی از دوستان خود سونات ویلن باخ در همان گام را اجرا می کرد ناگهان خشمگین شد و چنین گفت : "با وجود این ، چه کسی سونات من را اجرا خواهد کرد!" و پس از آن سونات خود را پاره کرد.

در مجموع چهار سمفونی نوشت که جزو بهترین کارهای سمفونیک دنیای موسیقی می باشد، کارهای بسیاری برای کرال نوشت و همچنین قطعات زیادی برای پیانو. کارهایی مانند ویلن کنسرتو در ر ماژور یا پیانو کنسرتو در Bb ماژور او امروزه جزو جدانشدنی رپرتوارهای کنسرت در دنیا می باشد.

در موسیقی آلمان ، همواره سه نام در کنار یکدیگر بکار برده میشوند : "باخ، بتهوون و برامس" (که به 3B مشهور شده بودند .)

برامس در زمینه کنترپوآن بعنوان بهترین دنباله روهای باخ مشهور شد و در ارتباط با فرم موسیقی دنباله روی کارهای بتهوون بود و حتی قسمتهایی نیز به فرم های موسیقی که بتهوون بانی آنها بود افزود.

برامس  که در سال 1863 به ریاست هنرسرای عالی موسیقی وین برگزیده شده بود ، تا پایان عمر خویش از دانشگاههای معتبر آلمان درجات معتبر علمی دریافت داشت.

کنسرتوی پیانو شماره 1، سمفونی شماره 1 ، سمفونی شماره 2 ، اورتور جشن آکادمی و اورتور تراژیک اپوی 81 از مهمترین آثار اویند .

برامس در 13 آوریل سال 1897 در وین چشم از جهان فروبست.

***

در گذشت حاج شیخ علی اکبر نهاوندی

59 سال پیش در چنین روزی در سال 1369 ه.ق ، حاج شیخ علی اکبر نهاوندی از استادان حوزه علمیه در گذشت.

وی در شهرستان نهاوند دیده به جهان گشود.  كودكی را در دامن خانواده‌ای مذهبی پشت سر گذاشت و در نوجوانی وارد حوزه علمیة نهاوند شد. او دروس مقدماتی را نزد شیخ جعفر بروجردی و حاج ملا محمد سره ‌بندی آموخت، سپس به بروجرد هجرت نمود و دروس سطح را نزد شیخ آقا حسین شیخ الاسلام، آقا ابراهیم بن مولی حسن تویسركانی، سید ابوطالب و دیگران فرا گرفت.

آیت الله نهاوندی برای ادامة تحصیل به حوزه علمیه مشهد مقدس راه یافت. وی مدتی نیز برای كسب‌ دانش در اصفهان به سر برد، سپس به حوزه علمیه تهران رفت. او در حوزه علمیه تهران، فلسفه و علوم معقول را نزد میرزا محمد رضا قمشه‌ای، میرزا ابوالحسن جلوه و حیدر خان نهاوندی آموخت. سپس به عتبات عالیات هجرت نمود و در نجف در درس سید محمد كاظم طباطبایی یزدی، آخوند خراسانی، شیخ محمد طه نجف، میرزا حبیب الله رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، شیخ محمد حسن مامقانی، مولی لطف الله مازندرانی و حاجی نوری (صاحب مستدرك) شركت كرد.

از او آثار ارزشمندی برجای مانده که در این میان کتاب العبقری الحسان ، تألیف ایشان را شاید بتوان کامل ترین وجامع ترین کتاب پیرامون امام زمان ارواحنافداه وشرح حالات ومطالب مربوط به ایشان دانست.

این کتاب به دلیل گستردگی وعمق مطالب علمی دایره المعارف معتبر وموردتوجهی است که با مراجعه به آن می توان ازصدهاکتاب وهزاران حدیث بی نیاز شدوپاسخ پرسش های بی شماری را از آن بدست آورد.

در این گنجینه نفیس حکایات وقضایای زیادی از تشرفات ومکاشفات ورویاهای صادقانه و توسلات وتجلیلات ومعجزات وتوقیعات امام زمان جمع آوری شده که متأسفانه به دلیل سنگین بودن شیوه نگارش وچاپ از استفاده عمومی به دور مانده است.

***

فتح دژ «دین بین فو»

53 سال پیش در چنین روزی در سال1954 میلادی ،  داوطلبان مسلح ویتنامی مركب از كمونیست ها و ناسیونالیست ها با هدایت ژنرال جیاب، نابغه جنگ های میهنی و نامنظم دژ «دین - بین فو» را گشودند و هزاران تن از ورزیده ترین افسران و سربازان فرانسه را به اسارت گرفتند و به استعمار فرانسه بر وطن خود و سراسر شبه جزیره هند و چین پایان دادند.

جیاب متولد 1911 قبلاً یك دبیر تاریخ در دبیرستان ها بود. وی در طول چهار دهه ژاپنی، فرانسه و آمریكا را به زانو درآورد.

***

بمبماران زندان دوله تو

26 سال پیش درچنین روزی در سال 1360 ه ش ، رژیم بعث عراق با همدستی حزب منحله دموکرات زندان دوله تو را بمباران کرد .

پس از آشوب های منطقه ای در کردستان و اعزام نیروهای نظامی برای آرام ساختن استان کردستان، گروهک منحله دمکرات ، تعدادی از این نیروهای فداکار را اسیر و زندانی می سازند .

گروهک دموکرات که از نگهداری، مواظبت و تامین این زندان مخوف به تنگ آمده بود از رژیم بعث خواستند تا به آنها کمک کند  و جنایت کاران آن رژیم نیز در این روز با برنامه ای حساب شده به بمباران این زندان پرداخته و در این بمباران بیش از170تن ازبرادران کرد سپاه و جهاد سازندگی ، به درجه شهادت نایل آمدند .

***

اعلام انحلال حزب توده

24 سال پیش در چنین روزی در سال 1362 ه ش ، دادستانی تهرانی حزب توده را در کشور منحل اعلام کرد . پس از اعلام انحلال حزب توده در ایران ، اعضای آن دستگیرشدند .

حزب توده به عنوان  حزبی که اندیشه های کمونیستی شوروی سابق را در کشور منتشر می ساخت  از سالها قبل مشغول به فعالیت بود .

این حزب  در سال 1320 تأسیس شد. بنیان‌گذاران آن عده‌ای از روشنفکران و فعالان چپ‌گرا و ملی‌گرای ایران بودند که اغلب در دوره دیکتاتوری رضا شاه تحت تعقیب یا در زندان بودند.

حزب پس از تأسیس با استقبال بسیاری روبرو شد و توانست کارگران و دانشجویان و زنان را سازماندهی کند. بسیاری از روشنفکران نیز به سوی حزب جلب شدند.

همسویی حزب با شوروی و دفاع آن از سوسیالیزم موجب خروج برخی مخالفان از صفوف حزب شد و پس از شکست فرقه دموکرات انشعابی در حزب رخ داد و گروه مهمی از روشنفکران به رهبری خلیل ملکی حزب را ترک کردند.

درسال 1327 ، پس از سوء‌قصدی که به جان شاه شد ، دولت حزب توده ایران را منحل اعلام کرد. بعد از این اعلام حزب به فعالیت مخفی روی‌آورد.

***

درگذشت مهرداد اوستا

مهرداد اوستا

16 سال پیش در چنین روزی در سال 1370 ه.ش ، مهرداد اوستا شاعر و ادیب درگذشت . محمدرضا رحمانی، که به مهرداد اوستا مشهور است در دوره پس از انقلاب ایران رئیس دانشگاه تهران و رئیس مجتمع عالی هنر بود.

وی در سال 1308 هجری خورشیدی در خانواده‌ای که به شعر و ادبیات علاقه داشتند، در شهر بروجرد بدنیا آمد.

پدر بزرگ مادری وی، شاعری خوش قریحه بود که در شعر رعنا تخلص می کرد.

پنج سال ابتدایی عمرش را در مشهد گذراند و بعد به بروجرد بازگشت.  نخستین شعرش را در سن ده سالگی در کلاس پنج ابتدایی سرود . این شعر درباره? واقعه? عاشورا بود. در12سالگی از بروجرد به تهران آمد و دبیرستانش را در پایتخت گذراند.  پس از گرفتن دیپلم ادبی، به استخدام آموزش و پرورش در آمد.

وی تحصیلات خود را در رشته فلسفه تا مقطع كارشناسی‌ارشد ادامه داد. استاد مهرداد اوستا در طی چند دهه در دانشگاه تهران به تدریس در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، فلسفه، فلسفه تاریخ و فلسفه هنر، تاریخ اجتماعی هنر زیبایی‌شناسی، روش تحقیق در زیبایی‌شناسی، تاریخ موسیقی و... پرداخت.

اوستا را دومین قصیده سرای بزرگ معاصر پس از ملک الشعرای بهار می‌دانند. ژان پل سارتر از وی به عنوان "یکی از متفکران برجسته مشرق زمین نام برده‌است. گفتنی است بیش از 30 كتاب در زمان حیات او به قلم او چاپ و منتشر شده است.

از آثار آن می توان به : «از كاروان رفته»، «حماسه آرش»، «شراب خانگی ترس محبت خورده» ، «راما»، «پالیزبان»، «از امروز تا هرگز»، «تیرانا»، «عقل و اشراق» وکاروان رفته و از درد سخن گفتن و حماسه آرش... اشاره کرد .

***

درگذشت آیت الله سید صدرالدین صدر

13 سال پیش در چنین روزی در سال 1373 ه.ش ، آیت الله سید صدر الدین صدر از علمای بزرگ جهان تشیع به دیار حق شتافت .

آیت الله العظمى سید صدر الدین صدر عاملی در سال 1299قمری در کاظمین بدنیا آمد. پدر عالیقدر ایشان، آیت الله سید اسماعیل صدر، یكى از علماء و فقهاى نامى ‏كاظمین بودند كه بعدها به كربلا مهاجرت نمودند.

خانواده صدر، یكى از خاندان هاى پرثمر و اصیل در اسلام مى‏باشد كه اصل و تبار آنها به امام موسى بن جعفر (ع) مى‏رسد و شاخه‏ ها و فروع آن در خاور میانه گسترانده ‏شده است.

آیت الله سید صدر الدین صدر ‏مقدمات علوم را در كاظمین از محضر پدر عالم و بزرگوار و اساتید ادب روز تلمذ نمودند. ایشان بعد از عزیمت به کربلا، دروس سطح را در خدمت اساتیدی همچون شیخ حسن کربلایی فرا گرفت. آنگاه در سال 1328 ه.ق به قصد تكمیل معلومات و تهذیب نفس و تزكیه ‏اخلاق، عازم نجف اشرف گردیدند و در حوزه درس آیت الله العظمى آخوند خراسانى ‏صاحب كفایة الاصول و دیگر آیات عظام مانند سید محمد کاظم یزدى؛ صاحب كتاب العروة الوثقى و میرزا حسین نائینی شركت جستند.

آنگاه در سال 1339 پس از درگذشت پدر بزرگوارش به قصد زیارت ثامن الحجج ‏امام رضا (ع) عازم ‏ایران گشتند و نزدیك‏ شش سال در مشهد مقدس به ارشاد و اصلاح امور مسلمین‏ پرداختند. ایشان یعد از یک سفر به عراق دوباره به مشهد بازگشته و به تدریس و اقامه نماز در مسجد گوهرشاد پرداختند.

صدر با پیشنهاد آیت الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم به شهر قم آمده و پس از فوت حاج شیخ، به یاری آیت الله سید محمد تقی خوانساری و آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای، سرپرستی حوزه را به عهده گرفته و به حفظ و توسعه آن پرداختند.

از مرحوم آیت الله صدر آثار و تألیفات متعددى به جا مانده است كه شامل فقه، اصول، تاریخ، ادب، كلام، عقاید، حدیث و اخلاق مى‏باشد. اصول دین، حاشیه بر کفایة الفصول از جمله تألیفات برجسته این مرجع بزرگ دینی است.

ایشان پدر بزرگوار امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان می باشد که سرانجام پس از عمرى تلاش و مجاهدت در راه اسلام، در 74 سالگی در روز شنبه ‏19 ربیع الثانى سال ‏1373 ه.ق دار فانى را وداع گفت . روز رحلت ایشان در قم‏ یك روز استثنائى بود. آیت الله العظمى بروجردى به نماز او ایستاد. وی در بالاى سر رواق‏ حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، كنار قبر استاد و مؤسس حوزه علمیه قم، آیت الله‏ العظمى حائرى بخاک سپرده شد.

***

منابع :

1- مهر

2-روزنامک

3-irib

3- ویکی پدیا

4- وبلاگ در انتظار ظهور مهدویت

5- efeh

6-سایت گفتگوی هارمونیک

7- سایت شبستان

8- آی کتاب دات کام

9- تهران امروز

10 پایگاه انتشارات سوره مهر

11- ایرانگار